سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پمپئو: پکن نمی‌تواند در دریای جنوبی چین مانند قلمروی امپراتوری خود رفتار کند

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه این کشور در آسیای شرقی، نسبت به رفتار پکن در دریای جنوبی چین هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در راستای سیاست مداخله جویانه این کشور گفت واشنگتن از موضع انجمن ملل جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) مبنی بر اینکه پکن مجاز نیست در دریای جنوبی چین طوری رفتار کند که گویی جزء قلمروی آن است حمایت می‌کند.

پمپئو در این خصوص در پیامی توئیتری نوشت «آمریکا از پافشاری ASEAN استقبال می‌کند که اختلافات دریای جنوبی چین باید مطابق با قوانین بین‌المللی از جمله "کنوانسیون سازمان ملل برای قانون دریا" حل و فصل شود. نباید به پکن اجازه داده شود و او حق ندارد در دریای جنوبی طوری رفتار کند که گویی جزء قلمرو و امپراتوری دریایی آن است. به زودی حرف‌های بیشتری در این خصوص خواهیم داشت.»

این اظهارات پمپئو پس از آن مطرح می‌شود که پس از سی و ششمین اجلاس آسه‌آن در روز جمعه، سران آن در بیانیه مشترکی که صادر کردند از اوضاع پیچیده در دریای جنوبی چین ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه سران آسه‌آن تاکید کردند که «اهمیت حفظ و ارتقاء صلح، امنیت، ثبات، ایمنی و آزادی ناوبری و پرواز بر فراز دریای جنوبی چین و همچنین حفظ قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون سازمان ملل برای قانون دریا که در سال ۱۹۸۲ به تصویب رسید، قابل توجه است.»

اکثر جزایری که در دریای جنوبی چین هستند تحت کنترل پکن و جزء قلمروی چین محسوب می‌شوند، با این حال، کشورهایی، چون ویتنام، کامبوج، برونئی و فیلیپین که همگی از اعضای گروه آسه‌آن نیز هستند ادعای تملک این جزایر را مطرح می‌کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
عین سگ یه سره دارن واق واق میکنن
مقصر همه کشورهاست در مقابله با آمریکا متحد نمیشن و هر کاری میخواد واسه هر کشوری انجام میده