مؤسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی اعلام کرد که حضور نظامی آمریکا در منطقه دریای چین جنوبی، عواقب فاجعه‌باری را درپی خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، یک مقام بلندپایه چینی روز سه‌شنبه تاکید کرد که حضور نظامی آمریكا در منطقه و استقرار ناوهای جنگی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام  خطر درگیری دریایی تصادفی بین چین و آمریكا را افزایش داده است.

وو شیکسون، رئیس مؤسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی گفت: «استقرار نظامی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه بی‌سابقه است». وی افزود: «اگر یک درگیری اتفاقی روی دهد، عواقب آن برای روابط دوجانبه فاجعه‌بار خواهد بود».

شیکسون ضمن ارائه گزارش مستندی که مؤسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی آن را تنظیم کرده، اظهار داشت كه آمریكا ۳۷۵ هزار سرباز و ۶۰ درصد از ناوهای جنگی خود را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام مستقر كرده، واشنگتن همچنین سه ناو هواپیمابر خود را به منطقه ارسال کرده است.

شیکسون تصریح كرد كه طی دوره ۸ ساله ریاست جمهوری باراک اوباما، نیروی دریایی آمریکا ۴ عملیات دریایی را در منطقه ترتیب داد، اما در مقابل ۲۲ مورد عملیات در دوران دونالد ترامپ در دستور کار قرار گرفته است. وی این را هم گفت که: «برای جلوگیری از بروز تنش، چین و آمریکا باید ارتباطات خود را تقویت کنند».

وی راه‌کارهای کاهش تنش را در ازسرگیری جلسات نظامی سطح بالا، افتتاح یک خط مستقیم تلفن و انجام تمرینات مشترک نیروی دریایی عنوان کرد. رئیس مؤسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی تاکید کرد که آمریکا از نگاه چین یک رقیب بالقوه بشمار نمی‌آید و پکن تمایل به هیچ رویارویی مستقیمی با واشنگتن ندارد.

طی هفته‌های اخیر نیروی دریایی آمریکا از حرکت دو ناو هواپیمابر به سمت آب‌های دریای چین جنوبی خبر دادند. این اقدام موجب خشم چین و اعتراض جدی این کشور شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار