سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهیه طرح معماری داخلی و موزه‌آرایی مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم بجنورد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از ابلاغ یک میلیارد ریال اعتبار برای تهیه طرح معماری داخلی و موزه‌آرایی مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم بجنورد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حبیب یزدان‌پناه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اظهار کرد: با انجام مطالعات طرح محتوایی موزه، مرحله دوم که تهیه طرح معماری داخلی و موزه‌آرایی است، با ابلاغ یک میلیارد ریال اعتبار انجام می‌شود.

یزدان پناه عنوان کرد: این طرح برای سه موزه اسناد و نسخ خطی، باستان‌شناسی و موزه مردم‌شناسی مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم بجنورد، تهیه و اجرایی خواهد شد.

او افزود: پلان‌ها و نما‌های اجرایی، اجرای نورپردازی، اجرای تأسیسات خاص با توجه به موضوعات نمایش‌داده‌شده و حفاظت‌شده، اجرای تجهیزات و ویترین‌ها و سایر نقشه‌های اجرایی لازم برای موزه‌آرایی و صحنه‌آرایی از جمله طرح‌های قابل ارائه برای این مهم است.

آیینه‌ خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار است، حدود سال ۱۳۰۰ هجری به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته شده و با شماره ۱۱۶۷ به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم‌زمان با آیینه‌خانه ساخته شد، بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است و با شماره ۹۵۲ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

این بنای مجلل ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشی‌کاری معرق، هفت‌رنگ و با طرح‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

انتهای پیام/د

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.