سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خداییان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

راه‌اندازی ۲۵ خدمت الکترونیک در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور/ اختصاص کد یکتا به هر واحد آپارتمان

رئیس سازمان ثبت اسناد کشور گفت: حدود ۲۵ خدمت الکترونیک در این سازمان راه‌اندازی شده که سبب کاهش هزینه‌های مردم می‌شود.

به گزارش خبرنگار  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امشب چهار تیرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی کارنامه یک‌ساله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداخت.

خداییان با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های ما در اجرای طرح تحول در سازمان ثبت اسناد استفاده حداکثری از سامانه‌های الکترونیک است گفت: استفاده از این سامانه‌ها سبب تسهیل کار مردم، کاهش هزینه‌ها و عملکرد بهتر در امر نظارت می‌شود.

او با اشاره به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سابقه یکصد ساله دارد افزود: اکثر کار‌ها در این سازمان به صورت سنتی انجام می‌شد این در حالی است که در سال‌های اخیر روسای سازمان نیز اقدامات خوبی را در جهت مکانیزه کردن امور انجام دادند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه امروز تعدادی از سامانه‌های الکترونیک را افتتاح و در نهایت شروع به کار کردیم ادامه داد: یکی از سامانه‌ها این است که کلیه فرآیند‌های اجرایی اسناد به صورت الکترونیک خواهد بود لذا اگر کسی سند رسمی داشته باشد می‌تواند به سازمان ثبت مراجعه و مفاد آن را اجرایی کند.

خداییان افزود: متاسفانه اسناد عادی مشکلاتی را در جامعه ایجاد و دستگاه قضایی را درگیر مشکلات اسناد عادی کرده است لذا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد پرونده‌ها در صورت الزام مردم به معاملات با سند رسمی در دستگاه قضایی کاهش پیدا می‌کند و در هزینه‌های مردم نیز صرفه‌جویی می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در طرح ارتقای اعتبار سند رسمی به هر واحد آپارتمانی یک کد یکتا اختصاص داده می‌شود که پس از آن هر نقل و انتقالی باید در سازمان ثبت اسناد ثبت شود که می‌توان بدین وسیله خانه‌های خالی را تشخیص داد.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه حدود ۲۵ خدمت راه‌اندازی شده که سبب کاهش هزینه‌های مردم می‌شود ادامه داد: سامانه بازرسی و رسیدگی به شکایات نیز به صورت الکترونیک کار‌های خود را انجام می‌دهد این در حالی است که بازرسی‌ها قبلاً به صورت حضوری بود، اما از این به بعد اسناد به صورت الکترونیکی بررسی می‌شوند.

او با اشاره به سرویس تطبیق اثر انگشت اسناد گفت: شکایت زیادی در این حوزه مطرح می‌شد به طوری که گفته می‌شودافرادی که معامله انجام ندادند از کد ملی آن‌ها سوء استفاده و به نامشان سند صادر شده لذا کسی که بخواهد معامله‌ای انجام دهد باید اثر انگشت بزند و این اثر انگشت با اثر انگشت که در سازمان وجود دارد تطبیق داده می‌شود لذا با این سرویس از کلاهبرداری‌ها جلوگیری می‌شود.

خداییان با اشاره به سامانه کنترل و تعیین ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی گفت: کشور ما تنها کشوری است که اسناد عادی در معاملات و عقود به شدت رواج دارد لذا اکثر مردم عقودی را که منعقد می‌کنند به صورت عادی است و متاسفانه اسناد عادی ایجاد مشکل می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه ما اجازه نداریم که زمین کشاورزی را تقسیم بندی کنیم افزود: متاسفانه این کار را با سند عادی انجام می‌دهند، الزام به تنظیم سند رسمی باید وجود داشته باشد به طوری که ۱۲۷ هزار پرونده در سال ۹۸ الزام به تنظیم سند رسمی شده است و یا اینکه ۷۵ هزار پرونده خودرو الزام به تنظیم سند رسمی داشتیم همچنین ۳۳ هزار پرونده تحت عنوان اثبات صحت معامله داشتیم و بیش از ۲۰۰ هزار پرونده ناشی از سند عادی نیز در سال ۹۸ تشکیل شده است.

او با اشاره به اینکه از سوی شورای نگهبان در خصوص طرح ارتقا اعتبار سند رسمی ایراداتی گرفته شده است افزود: گفته شده در صورتی که در معامله افراد با هم الزام گذاشته شود خلاف شرع است، اما درخواست می‌کنیم تا در این خصوص شورای نگهبان تمهیداتی را در نظر بگیرد.

او با اشاره به قانون فضای کسب و کار و تفاهم با وزارت امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: در ثبت شرکت‌ها که اولین شاخص است، ما و تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی دخیل هستیم که ثبت شرکت‌ها را الکترونیکی کنیم و بین ۳ تا ۱۰ روز شرکت ثبت می‌شود، اما در برخی دستگاه‌ها استعلامات بعضاً ۶۰ روز طول می‌کشید و در این خصوص با کمک و همکاری وزارت اقتصاد، پنجره واحدی را به صورت آزمایشی در تهران برگزار کردیم که همه ارگان‌ها حضور دارند و ظرف یک روز شرکت ثبت می‌شود و مدت را از ۷۸ روز به ۳ روز کاهش داده ایم و تصمیم داریم که این طرح را در تمام استان‌ها اجرا کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به ثبت صوری شرکت‌ها خاطرنشان کرد: اگر شخصی واجد شرایط باشد، ما شرکت را ثبت می‌کنیم و نیاز است که نظارت‌های پسینی به گونه‌ای باشد که کسی جرات ثبت شرکت صوری نداشته باشد، در این زمینه با همکاری معاونت حقوقی لایحه‌ای تهیه شده و به دولت رفته و یک ماده از آن باقی مانده که اگر تصویب شود، مانع ثبت شرکت‌های صوری می‌شود.

خداییان ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه‌ای را طراحی و اجرا می‌کند و به تمام بنگاه‌های معاملات ملکی دسترسی می‌دهد و بعد از اینکه معامله انجام شد ثبت سامانه می‌کنند و سند رسمی در دفاتر صادر می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تسری پیدا کردن بودجه کاداستر به مالیاتی که از اسناد خودرو گرفته می‌شود افزود: مبلغ را نیم درصد تعیین کرده ایم است، اولا در املاک آن چه که حق الثبت به آن تعلق می‌گیرد قیمت واقعی ملک نیست و قیمت منطقه‌ای معمولا یک پنجاهم قیمت واقعی ملک است لذا در مورد خودرو نیز به قیمت واقعی آن حق الثبت تعلق نمی‌گیرد و وزارت امور اقتصاد و دارایی قیمتی را تعیین می‌کند که خیلی پایین‌تر از قیمت واقعی ملک است که نیم درصد است.

خداییان با اشاره به تهیه پیش نویس آیین نامه دفاتر اسناد رسمی گفت: این پیش نویس تهیه شده و به رئیس قوه قضاییه تقدیم شده است و اگر تصویب شود، بسیاری از کمبود‌ها رفع خواهد شد، برای امتیاز سردفتری هم دو پیشنهاد داده ایم و به دنبال به روز کردن قوانین ثبتی هستیم و گروهی از اساتید و همکاران قضایی این کار را ظرف مدت یکسال انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
باهر
۱۲:۰۵ ۰۵ تير ۱۳۹۹
ایا نمی توان از کد ملی افراد برای شماره گذاری وشناسایی اموال و املاک افراد استفاده کرد یا از کدپستی افراد و این همه شماره های مختلف را بوجود نیاورد؟!!!
باهر
۱۲:۰۵ ۰۵ تير ۱۳۹۹
ایا نمی توان از کد ملی افراد برای شماره گذاری وشناسایی اموال و املاک افراد استفاده کرد یا از کدپستی افراد و این همه شماره های مختلف را بوجود نیاورد؟!!!