سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کرونا، فرصتی نوین برای همکاری‌های دانشگاهی

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ویروس کرونا باعث شد روابط بین المللی خود را با دانشگاه‌های اروپایی توسعه دهیم.

حیدر میرفخرالدینی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر ویروس کرونا بر ارتباطات بین المللی دانشگاه‌ها اظهار کرد: ۲۲۸۰ کارگاه و آزمایشگاه و رشته‌های مرتبط با آن مانند طراحی دوخت پوشاک و پارچه و... در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد که با بروز ویروس کرونا کار‌های موفقیت آمیزی انجام دادند.

او افزود: از زمان بروز ویروس کرونا تمامی کارگاه‌ها به منظور تولید ماسک و دستکش فعال شدند و دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از پیشتازان در این عرصه بود.

میر فخرالدینی با بیان اینکه بخش عظیمی از تولیدات به شرکت‌ها صادر شدند، تاکید کرد: ما تولیدات زیادی انجام دادیم و شرکت‌های واسط در بحث صادرات و در مقابل ما فعالیت کردند.

او گفت: حوزه IT زیر مجموعه حوزه پژوهشی است، به همین علت در تعاملات بین المللی دانشگاه‌ها، برنامه استفاده از کلاس‌های مجازی و وبینار‌ها را داشتیم، اما به اندازه الان استقبال زیادی از این برنامه‌ها نمی‌شد. با شیوع ویروس کرونا و به منظور استفاده از کلاس‌های مجازی توانستیم زیر ساخت‌های IT را گسترش داده و نیازهایمان را تامین و روابط بین المللی خود را با دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های آلمان و اتریش برقرار کنیم و آن‌ها را توسعه دهیم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: حدود ۲ هفته پیش با یکی از دانشگاه‌های آلمان ارتباط مجازی به صورت وبینار برقرار کردیم و در همین راستا کمک زیادی به ایجاد ارتباط میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های خارج از کشور شد.

میرفخرالدینی درباره تاثیر ویروس کرونا بر افزایش دانش گفت: ویروس کرونا و ارتباط مجازی باعث شد تا به راه اندازی کتابخانه دانشگاه بپردازیم و از منابع مشترکی دانشگاه‌های همطراز خودمان در دنیا استفاده کنیم.

حمایت دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دانشگاه‌های کشور‌های همسایه

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: ویروس کرونا باعث شد تا آموزش‌های مهارتی را برای کشور‌های اطراف ایران که نیاز بیشتری به توسعه دارند را ارتقا دهیم. همیشه بحث اقامت و هزینه برای این کشور‌ها مسئله دار بود، البته مدت هاست که دانشگاه فنی و حرفه‌ای وارد این بحث شده و از دانشجویان خارجی حمایت می‌کند، اما در گذشته حد مطلوب وجود نداشت.

میرفخرالدینی بیان کرد: استفاده از روابط مجازی و کلاس‌های الکترونیکی که از زیرساخت‌های قوی برخوردار است، باعث شد تا زیرساخت‌های ارتباطات بین المللی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های خارج از کشور فعال‌تر شده است.

او گفت: بخشی از دروس نظری دانشگاه فنی و حرفه‌ای از سامانه الکترونیکی استفاده می‌شود و ۷۰ درصد دروس به صورت عملی است. در این زمینه کارمندان حوزه IT به طراحی نرم افزار بومی با نام «سمیاد» که به صورت آفلاین و آنلاین است، اقدام کردند که مورد استقبال استادان و دانشجویان دانشگاه قرار گرفت.

معاون فناوری و پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: کاربرد طراحی سامانه آفلاین دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جهان به اینصورت است که بتوانیم از یک بانک اطلاعاتی قوی با عنوان آموزش‌های و مهارتی استفاده کنیم.

میرفخرالدینی درباره ایجاد شبیه ساز‌ها گفت: دروس عملی شرایط خاصی دارد که طراحی این شبیه ساز‌ها کمک می‌کند تا دانشجویان مهارت‌های خود را به صورت مجازی افزایش دهند.

آموزش‌های مجازی به مرور زمان توسعه خوبی پیدا خواهند کرد

معاون پژوهشی و فناوری یادآوری کرد: تا این لحظه ویروس کرونا اتفاقات خوبی در بحث زیر ساخت‌ها ایجاد کرده و این دانشگاه از این اتفاق، خروجی‌های خوبی به دست آورده است. در صورت عدم تشکیل ۷۰ درصد کلاس‌های عملی ما می‌توانیم امتحانات این دروس را برگزار کنیم و این به این معناست که در حوزه آموزش‌های مجازی به خوبی پیشرفت کرده ایم.

میرفخرالدینی تصریح کرد: کیفیت تحصیل با غافل گیری ویروس کرونا به صورت جهانی در نیم سال دوم سال تحصیلی ۹۸_۹۹ آسیب دید و با تدریس مطلوب ما فاصله معناداری پیدا کرد و تمامی دانشگاه‌های سطح یک جهان هم از این امر عقب نمانند و درگیر این موضوع شدند، اما با گذر زمان احساس می‌کنیم که کیفیت ترم تابستانی یا ترم جدید قطعا افزایش پیدا خواهد کرد و با ناپدید شدن کرونا، آموزش‌های مجازی در حالت عادی هم کمک زیادی به ما خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.