به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با بروز ویروس کرونا تمامی دانشگاهها و موسسات عالی، کلاسهای خود را به صورت مجازی ادامه دادند و روند برگزاری آنها با استفاده از اینترنت امکانپذیر بود.
اینترنت دانشجویان با تعرفه بالا معضل اساسی دانشجویان برای شرکت در کلاسهای الکترونیکی بود؛ به همین علت برخی از خانوادههای کمبضاعت شرمنده فرزندان خود شدند و برخی از دانشجویان نتوانستند این نیاز خود را رفع کنند؛ تعدادی از دانشجویان مجبور شدند ترم جاری را حذف کنند و یک ترم از اخذ مدرک تحصیلی عقب ماندند.
در حال حاضر ویروس کرونا قصد ناپدید شدن ندارد و روز به روز تعداد مرگومیرهای افراد را افزایش میدهد و با این روند معلوم نیست، ترم جدید که از مهرماه شروع میشود به صورت حضوری یا مجازی خواهد بود. به همین منظور با برخی از دانشگاههای کشور در خصوص روند رایگان شدن اینترنت دانشجویان آنها گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.
لیلی میرطاهری مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه خوارزمی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت اینترنت دانشجویان برای شرکت در کلاسهای مجازی گفت: نامهای از معاون اداری - مالی وزارت علوم یعنی آقای نظرپور دریافت کردیم که در آن IP و اطلاعات فنی دانشگاه را برای پیش بردن نیازمان از ما خواستند.
او افزود: نامه اینترنت دانشجویان دانشگاه خوارزمی به منظور شرکت در آموزشهای مجازی از طریق وزارت علوم به وزارت ارتباطات ارجاع داده شد و بعد از پیگیریهای وزارت ارتباطات، IPهای دانشگاه در لیست IPهایی که باید اینترنت آنها رایگان شود، قرار گرفت.
میرطاهری با اشاره به روند اجرایی پروتکل رایگان شدن اینترنت دانشگاهها اظهار کرد: وزارت ارتباطات به دانشگاه خوارزمی خبر داده است که اینترنت تلفنهای همراه رایگان خواهد شد. شاتل و پارس آنلاین از نمونه پیگیریهایی بود که به منظور فهم رایگان شدن اینترنت آنها انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که آنها با قرار گرفتن بر IPهای دانشگاه، اینترنت رایگان به دانشجویان ارائه میدهند، اما وزارت ارتباطات به صورت قطعی در خصوص رایگان شدن اینترنتها برای تمامی خطوط خبری به دانشگاه خوارزمی و همچنین دانشگاههای دیگر نداده و این موضوع ما را در هالهای از ابهام فرو برده است.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه خوارزمی درباره تخمین هزینه تعرفه اینترنت هر دانشجو برای شرکت در کلاسهای آنلاین تصریح کرد: تخمین زدن هزینه تعرفه اینترنت دانشجویان بستگی به شرایط متغیری از جمله زمان و تعداد شرکت یا حضور در کلاسها و فوقبرنامههایی که اساتید قرار است در روزهای آتی برای دانشجویان برگزار کنند، بستگی دارد.
میرطاهری خبر داد: حداقل پهنای باند اتصال هر کاربر در سامانه دانشگاه خوارزمی به ۵۱۲ مگابایت احتیاج دارد و ردوبدل شدن ترافیک یا به اشتراک گذاشتن فایل تدریس اساتید حدود ۱۰ برابر باعث مصرف تعرفه اینترنت دانشجویان یا اساتید میشود.
او درباره برنامهریزی برای کاهش تقلب دانشجویان در زمان برگزاری آزمون در سامانه مجازی گفت: معاونت آموزشی دانشگاه خوارزمی در حال انجام برنامهریزیهای لازم و استفاده از برخی تکنیکها برای به حداقل رساندن یا کاهش سطح تقلب در زمان برگزاری امتحانات است.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: نحوه امتحان گرفتن از دانشجویان خودم طی روزهای گذشته به این صورت بود که در زمان سوال پرسیدن میکروفن دانشجوی مربوطه را روشن میکنم و بلافاصله بعد از شنیدن جواب او، اطمینان حاصل میکنم که دانشجو فرصت تقلب کردن را ندارد، اما سایر اساتید از روشهای دیگر برای کاهش سطح تقلبها استفاده کردهاند.
میرطاهری اظهار کرد: معاونت آموزشی دانشگاه خوارزمی در حال آمادهسازی دستورالعمل مربوطه برای برگزاری امتحانات مجازی است تا اساتید از هر کدام از روشها با توجه به نوع درس خود استفاده کنند و با این کار نحوه ارزیابی دانشجو را انجام دهند.
بیژن هاشمی ملایری، رئیس دفتر آموزشهای آزاد د انشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: حجم اینترنت مصرفی دانشجویان این دانشگاه مشمول تعرفه رایگان و تا پایان خردادماه تمدید شده است.
هاشمی ملایری افزود: برخی از دانشجویان اظهار میکنند که تعرفه اینترنت برای آنها محاسبه میشود، اما براساس گزارشی که داشتیم، تعهد وزارت ارتباطات مبنی بر رایگان شدن اینترنت دانشگاهها عملیاتی شده است.
او با بیان اینکه اپراتورهای اصلی، ارائه خدمات به دانشجویان را رایگان کردهاند، گفت: البته برخی از دانشجویان به دلیل اینکه از فیلترشکن استفاده میکنند، هزینه اینترنت برای آنها محاسبه میشود.
رئیس دفتر آموزشهای آزاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: دورههای آموزش مجازی در دانشگاه تربیت مدرس از اوایل فروردین آغاز شد، بنابراین هزینه زیادی را به دانشجویان تحمیل نکرد. دانشجویان این دانشگاه فقط ۳ هفته، هزینه بستههای اینترنتی را پرداخت کردند.
او تصریح کرد: برگزاری آزمونهای مجازی باید شرایط خاصی داشته باشد. یعنی سوالات اغلب تستی و فرصت پاسخگویی محدود باشد، در حدی که دانشجو فقط از این زمان برای انتقال داشتههایش استفاده کند.
رئیس دفتر آموزشهای آزاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: برگزاری آزمون مجازی مزایایی دارد اما به اندازه امتحان حضوری ثمربخش نیست.
او با اشاره به اینکه در این دانشگاه ارزیابیها در طول ترم انجام میشود، گفت: در هر جلسه، درس قبلی به روش آنلاین، ارزیابی میشود. براساس بررسیها در این ترم که آموزشها به صورت مجازی برگزار شده است، دانشجویان بهتر توانستهاند دروس را یاد بگیرند.
رئیس دفتر آموزشهای آزاد دانشگاه تربیت مدرس یادآوری کرد: با این وجود در برگزاری امتحانات به صورت مجازی احتمال بروز برخی ناهنجاریها وجود دارد، ولی به گونهای نیست که سلامت و اعتبار آزمونها مورد خدشه قرار گیرد.
مهدی اردستانی مدیرکل امور فناوری و اطلاعات دانشگاه فنیوحرفهای در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت اینترنت دانشجویان اظهار کرد: فهرست آن دسته از سامانههای اصلی موجود در دانشگاه که دانشجویان برای شرکت در آموزش مجازی استفاده میکنند به وزارت علوم اعلام شده است و در حال حاضر دانشجویان از اینترنت رایگان استفاده میکنند.
او با بیان اینکه سیستم دانشگاه فنیوحرفهای هر لحظه گزارش حضور و غیاب دانشجویان در سامانه را نشان میدهد، تاکید کرد: حدود ۲۳ درصد دانشجویان دانشگاه فنیوحرفهای تاکنون نتوانستهاند در سامانه آموزش مجازی یا کلاسهای آنلاین شرکت کنند.
اردستانی تصریح کرد: اکنون بیش از ۹۸ درصد اساتید به راحتی در کلاسهای مجازی در حال فعالیت هستند و تنها اساتید گروه معارف که از سامانه جداگانهای (سامانه نهاد) برای آموزش مجازی استفاده میکنند، نتوانستهاند وارد سامانه شوند.
مدیرکل امور فناوری و اطلاعات دانشگاه فنیوحرفهای مطرح کرد: در ترم جاری دانشجویان بخش عمدهای از نمرات خود را بدون امتحان دریافت میکنند. در دانشگاه فنیوحرفهای ۷۵ درصد نمرات پایان ترم دانشجویان از طریق پروژه، تمرینات انجامشده در طول ترم و ... اعمال میشود و ۲۵ درصد آن از طریق برگزاری امتحانات پایان ترم خواهد بود.
اردستانی با اشاره به تمهیداتی که برای جلوگیری از تقلب در امتحانات مجازی اندیشیده شده است، تاکید کرد: سؤالات باید از یک بانک سوال انتخاب شود و به صورت رندوم در اختیار دانشجویان قرار گیرد، برای مثال اگر استادی قرار است از هر دانشجو ۵ سوال بپرسد، باید ۲۰ سوال طراحی کند. در این صورت از ۲۰ سوال طراحیشده به هر دانشجو ۵ سوال به صورت جداگانه تعلق میگیرد و امکان تقلب کاهش پیدا میکند.
او افزود: برای درسهای مهمتر هم اساتید باید از طریق بانک سوال به طراحی ۱۰۰ سوال اقدام کنند و تنها ۵ سوال در اختیار دانشجو قرار دهند. اگر این کار انجام شود شاهد کاهش تقلب در زمان برگزاری امتحانات مجازی خواهیم بود.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/