سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان رضوی همسایه دیوار به دیوار بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی در دنیا

خراسان رضوی هم مرز با بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی دنیا و خط مقدم مقابله با قاچاق و ورود مواد مخدر به کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مهمترین معضلات اجتماعی بشر امروز، سلامت جسم و روان جامعه را تحت تاثیر قرار داده است و تنها ارتقای سطح آگاهی جامعه از مخاطرات آن و مراقبت بیشتر می‌تواند از میزان آسیبش بکاهد.

متاسفانه امروزه مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی در بین جوانان رواج یافته و سن اعتیاد در کشور مرتب رو به کاهش است و قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ بی‌شرمانه دام اعتیاد را در همه جا می‌گسترانند.
 

خوشبختانه در خراسان رضوی که هم مرز بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی دنیا و خط مقدم مقابله با قاچاق و ورود مواد مخدر به کشور است کمتر از سه درصد جمعیت گرفتار این معضل خانمانسوز شده‌اند و این مرهون تلاش‌های مرزبانان و کسانی است که به هر شکل در مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری و درمان اعتیاد تلاش مجاهدانه‌ای دارند.
 

خراسان رضوی خط مقدم مبارزه با بلای خانمان سوز اعتیاد

محمدحسین صالحی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: در ایران بیش از هشت هزار شهید و هزار و ۲۰۰ جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر جانفشانی کرده‌اند که از این تعداد ۴۰۰ شهید متعلق به خراسان رضوی است.

او افزود: با توجه به همسایگی خراسان رضوی با کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی دنیا و قرار داشتن این استان در مسیر ترانزیت مواد مخدر، آسیب پذیری آن در حوزه مواد مخدر زیاد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: با این حال در سال گذشته به همت دستگاه‌های اجرایی نظارتی و کنترلی مختلف در استان ۳۷ تن مواد مخدر و در سه ماهه نخست امسال هشت تن مواد مخدر کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشت.

صالحی با اشاره به اقدامات این شورا در سه حوزه مبارزه، پیشگیری و درمان بیان کرد: مقابله با خرده فروشان یکی از مهمترین اقدامات این شوراست که به همین منظور پارسال ۱۰هزار و ۱۹۱ نفر و در سال ۹۷، هشت هزار و ۷۱۰ نفر دستگیر شدند.
 

بیشتربخوانید:


او تصریح کرد: قانون مقابله با خرده فروشان ایراد دارد یعنی یا شدت نداشته یا دارای ابهام است، هر چند دستگاه‌های مربوطه وظایف خود را انجام می‌دهند، اما با توجه به ضعف قانون برخورد لازم با خرده فروشان انجام نشده و این کار مبارزه با اعتیاد را سخت‌تر می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی تاکید کرد: پارسال بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه جمع آوری متعادان متجاهر و کاهش آسیب‌های ناشی از وجود آنان شد و امسال اولویت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزایش میزان تاثیرگذاری برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر است.

صالحی با اشاره به شعار ۲۶ ژوئن سال ۲۰۲۰ به عنوان "سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر" به عنوان "دانش بیشتر، مراقبت بیشتر" اظهار کرد: با توجه به حجم تهدیدات مواد مخدر هرچه آگاهی مردم نسبت به مضرات آن بیشتر شود، جامعه سالم‎تری خواهیم داشت.

او افزود: خراسان رضوی به غیر از جمعیت فعال خود، یک جمعیت سیال در قالب زائر و گردشگر دارد که این موضوع بار مبارزه با ورود و شیوع مصرف مواد مخدر در این استان را سنگین‌تر می‌کند.
 

شیوع اعتیاد در بین محصلین خراسان رضوی کمتر از یک درصد است

 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: میزان شیوع اعتیاد در این استان ۲.۷ درصد از جمعیت فعال آن یعنی جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال است، همچنین هم اینک ۹ هزار معتاد متجاهر در خراسان رضوی وجود دارد که ۶۰ درصد آن‌ها در مشهد و ۱۰ درصد بانوان معتاد متجاهر هستند.

صالحی بیان کرد: خراسان رضوی جزء استان‌های با شرایط خوب در زمینه اعتیاد است، زیرا میزان شیوع در آن کمتر از میانگین کشوری ۵.۴ درصد است.
 
 
او تصریح کرد: بیشترین ماده مصرفی معتادان در خراسان رضوی تریاک، خانواده حشیش، ماری جوانا، گل خانواده هروئین، کریستال و کراک و خانواده شیشه است و خطرناکترین نوع ماده مخدری که در این استان استفاده می‌شود به ترتیب شیشه، هروئین و گل است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی تاکید کرد: میزان شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان و دانشجویان خراسان رضوی کمتر از یک درصد است هر چند که برخی مطالعات ملی، میزان شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان خراسان رضوی را ۲.۲ درصداعلام کرده است که این مطالعات مربوط به دانش آموزان دوره سنی ۱۵ تا ۱۸ سال در گروه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم و هنرستانهاست، اما این میزان در محیط کارگری به حدود ۲۰ درصد می‌رسد.

صالحی اظهار کرد: بخش شیوع شناسی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور میانگین سن اعتیاد را از ۱۵ تا ۶۴ سال مورد مطالعه قرار داده است و آن را ۲۴ سال برای دختران و پسران اعلام کرده است.

او افزود: براساس یک پژوهش در سطح کشور، ۱۰ عامل برای شیوع اعتیاد وجود دارد که به ترتیب لذت جویی، کنجکاوی، هیجان طلبی، فشار گروه همسال و در دسترس بودن جزء پنج عامل اول به شمار می‌روند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: هرچند بیشتر مردم فکر می‌کنند که در دسترس بودن مهمترین عامل شیوع اعتیاد است، اما ۹۷ درصد مردم استان با این که مواد مخدر در دسترس همه قرار دارد سالم هستند.

جهان با اعتیاد دست به گریبان است

صالحی با اشاره به عمده چالش‌ها در حوزه مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر، بیان کرد: هم اینک بیش از ۱۷۰ کشور جهان با پدیده اعتیاد دست به گریبان هستند و در واقع همه کشور‌ها تلاش می‌کنند که به نوعی جامعه را از تبعات این پدیده مصون نگاه دارند.

او تصریح کرد: کاهش سن مصرف مواد مخدر، افزایش مصرف مواد مخدر و محرک و روان گردان در بانوان، دسترسی آسان به مواد مخدر، نگاه‌های مثبت و باور‌های نادرست در خصوص اعتیادآور نبودن برخی مواد مثل "گل" باعث شده است که آسیب پذیری در حوزه اعتیاد افزایش یابد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی تاکید کرد: نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از خانواده‌ها بعد از پنج سال متوجه اعتیاد فرزندان خود می‌شوند که بسیار دیر است و زمان برای اصلاح آن‌ها از دست رفته است از این رو خود خانواده به عنوان معتبرترین جامعه کوچک می‌بایست نسبت به سلامت جسمی و روحی اعضای خانواده حساس شود.

میزان مرگ و میر ناشی از اغتیاد در خراسان رضوی چقدر است؟

وحید اشرفی دبیر کمیته درمانی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز در این باره گفت: میزان مرگ و میر ناشی از اعتیاد در استان بستگی به میزان مصرف و ناخالصی‌های موجود در مواد مخدر دارد که خطر مرگ را برای مصرف کننده افزایش می‌دهد.

او افزود: پارسال ۱۴۸ نفر از جمعیت خراسان رضوی بر اثر اعتیاد فوت کردند که عمده آنان مرد بودند و تعداد مرگ و میر در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۷ به میزان ۲۹ درصد افزایش داشته است.

دبیر کمیته درمانی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با اشاره به مخاطرات بخش درمان اعتیاد، ادامه داد: در حوزه درمان تنها همکاری فرد معتاد شانس موفقیت را افزایش خواهد داد در غیر این صورت درمان، بسیار کار دشواری است.

اشرفی با اشاره به اقدامات درمانی حوزه اعتیاد، بیان کرد: در این زمینه مراکز درمانی شکل گرفته است که خدمات رایگان و غیررایگان به معتادان ارایه می‌دهند.

او تصریح کرد: براساس ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر " اعتیاد جرم است. ولی به کلیه معتادان اجازه داده می‌شود، به مراکز مجازی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص‌می‌گردد مراجعه و نسبت به درمان و بازپروری خود اقدام نمایند" که در این جهت مراکز اختیاری چندگانه‌ای شکل گرفته است.

دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی تاکید کرد: مراکز زیرپوشش ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر اختیاری و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود و فرد معتاد در اکثر این مراکز هزینه درمان خود را پرداخت می‌کند، البته انواع بیمه‌ها بخشی از هزینه‌های درمان اعتیاد را زیرپوشش قرار داده‌اند.
 

اشرفی اظهار کرد: گروه نخست از مراکز ماده ۱۵، کلینیک‌های درمانی سرپایی یا مراکز خودمحرکی هستند که به معتادان خوداظهاری که مواد مخدر سنتی مصرف کرده‌اند دارو‌هایی مانند متادون می‌دهند که جایگزین مواد مخدر باشد و وابستگی فرد معتاد را به مواد مخدر کاهش دهد.

او افزود: بیش از ۷۰۰ مرکزخودمحرک یا کلینیک درمانی سرپایی در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۶۰۰ مرکز در مشهد قرار دارد و خوشبختانه در این حوزه مراکز غیرمجاز در استان وجود ندارد.
 
دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: گروه دوم از مراکز ماده ۱۵، کمپ‌ها یا مراکز اقامتی میان مدت هستند که فرد معتاد در آن مکان برای چند ماه بستری می‌شود که ۷۰ کمپ مجوزدار در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۳۵ مرکز در مشهد و باقی آن‌ها در شهرستان‌ها فعال هستند و در این حوزه نیز مراکز غیرمجاز در خراسان رضوی فعالیت دارند.

اشرفی بیان کرد: هزینه درمان در کمپ‌ها بسیار بالاست، زیرا فرد معتاد زمان زیادی را در آنجا سپری می‌کند که حداقل این مدت یک ماه و هزینه آن ۱۰ میلیون ریال است، اما مراکز درمانی سرپایی هزینه کمتری می‌گیرند و فاقد اقامت هستند و هزینه درمان فرد در آن‌ها بین ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون ریال است.

او تصریح کرد: یک سری مراکز درمانی در حوزه ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که به آن‌ها مراکز "کاهش آسیب" یا "دی. آی. سی" گفته می‌شود که تامین هزینه‌های درمان در این مرکز به طور کل با دولت است.

دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با اشاره به وجود ۱۸ مرکز دی. آی. سی در استان، تاکید کرد: کار این مراکز ارایه یک سری خدمات اولیه به معتادان متجاهر مانند خدمات پرستاری، یک وعده غذای گرم و درمان سرپایی است که هدف آن‌ها کاهش آسیب و ترغیب آن‌ها به ادامه درمان و رفتن به کمپهاست.

اشرفی اظهار کرد: یک سری مراکز اقامتی بلند مدت زیر پوشش ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر نیز وجود دارد که اجتماع محور بوده و هستند که یکی از بهترین روش‌ها برای درمان اعتیاد است و بالاترین میزان موفقیت را دارد.

او افزود: دو مرکز اقامتی بلندمدت برای معتادان در خراسان رضوی وجود دارد که در آن‌ها هزینه بالای درمان توسط خود فرد پرداخت می‌شود.

دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: براساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان به مواد مخدر به یک میلیون تا پنج میلیون ریال جزای نقدی و تا ۳۰ ضربه شلاق محکوم می‌شوند و در صورت تکراربرای هر مرتبه هر بار تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

اشرفی بیان کرد: مراکز زیرپوشش ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر، مراکز اجباری ترک اعتیاد هستند که تامین هزینه آن‌ها برعهده دولت یا بخش خصوصی است و فرد هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌کند.

او تصریح کرد: در حال حاضر دو مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ مبارزه با مواد مخدر و تبصره ۲ این ماده قانونی در خراسان رضوی وجود دارد، در مراکز ماده ۱۶، هزینه درمان به طور کامل توسط دولت تامین می‌شود، اما در مراکز تبصره ۲ این ماده قانونی، بخش خصوصی باید هزینه درمان را از بخش‌های مختلف تامین کند.

دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی تاکید کرد: معتادان متجاهر توسط ماموران نیروی انتظامی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و در مراکز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر به مدت حداقل یک ماه نگهداری می‌شوند، مدت درمان در مراکز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر متناسب با سنین افراد، میزان مصرف و دوره مصرف مواد مخدر آنان متفاوت است.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام//ف.س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.