سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتحادیه عرب: نیرو‌های خارجی لیبی را ترک کنند

وزرای خارجه اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌ای ضمن درخواست برای خروج همه نیرو‌های خارجی از لیبی بر لزوم آغاز مذاکره برای خاتمه جنگ خشونت‌آمیز در این کشور تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی آی ۲۴، وزرای خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست دیروز سه شنبه با موضوع «بررسی بحران لیبی» بر پایبندی به وحدت و حاکمیت لیبی و همبستگی ملی و ثبات و رفاه ملت آن تأکید کردند.

در بیانیه پایانی وزرای اتحادیه عرب که به صورت مجازی برگزار شد، بر ضرورت بازگشت نهاد‌های کشور ملی لیبی برای خدمت به مردم این کشور، به دور از هرگونه مداخله خارجی تأکید شد.

وزرای خارجه اتحادیه عرب با بیان اهمیت راه حل جامع سیاسی در لیبی بر حمایت مجلس از اجرای کامل توافقنامه الصخیرات و کنفرانس برلین تأکید کردند.

در بیانیه وزرای خارجه اتحادیه عرب هرگونه دخالت خارجی رد شد و بر ضرورت جلوگیری از دخالت‌های خارجی به هر شکل و از هر منبعی که منجر به تسهیل انتقال جنگجویان افراط گرا و تروریست‌های خارجی به لیبی می‌شود و همچنین نقض قوانین بین المللی مربوط به ممنوعیت ورود اسلحه که امنیت کشور‌های همسایه لیبی را به خطر می‌اندازد، تأکید شد.

این نشست به درخواست مصر– همسایه غربی لیبی – و به ریاست پادشاهی عمان برای بررسی «تحولات اوضاع در لیبی برگزار شد. در نهایت، اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این سازمان «همه مداخلات نامشروع خارجی» در لیبی را رد می‌کند و از همه نیرو‌های خارجی خواسته شده خاک لیبی و آب‌های این کشور را ترک کنند.

علاوه بر ضرورت پایبندی به وحدت و حاکمیت لیبی، بند‌های دیگر این بیانیه به شرح ذیل است:

۱. ضرورت حل و فصل سیاسی بحران لیبی و اهمیت نقش کشور‌های همسایه در توقف درگیری‌ها در این کشور.
۲. ضرورت بازیابی نهاد‌های دولتی به دور از هر گونه مداخله خارجی.
۳. محکومیت انتقال افراط گرایان و تروریست‌ها به لیبی.
۴. تشدید بحران لیبی با ادامه مداخله نظامی خارجی در این کشور.
۵. استقبال از تمام ابتکار عمل‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران لیبی.
۶. لزوم برقراری فوری آتش بس در لیبی.
۷. ضرورت اعمال فشار‌های بین المللی بر طرف‌های خارجی برای ارسال نکردن اسلحه به لیبی.

دولت وفاق لیبی، تونس، قطر و سومالی نارضایتی خود را از چند بند بیانیه وزرای خارجه اتحادیه عرب اعلام کردند.

سازمان ملل و دولت وفاق ملی تحت حمایت نظامی ترکیه به تازگی بخش‌های مهمی از لیبی را از اشغال نیرو‌های ارتش ملی به سرکردگی خلیفه حفتر که تحت حمایت مصر هستند، آزاد کرده اند.

پیش از این، در آستانه برگزاری نشست مجازی وزرای امور خارجه کشور‌های عضو اتحادیه عرب درباره لیبی، که دولت وفاق ملی از شرکت در آن خودداری کرده بود، روز یکشنبه با انتقاد از هشدار مصر درباره مداخله نظامی در لیبی، این اقدام را «اعلان جنگ» خواند و اعلام کرد این یک اقدام خصمانه، مداخله مستقیم و برابر با اعلان جنگ است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
reza
۱۴:۰۰ ۰۴ تير ۱۳۹۹
این بهترین تصمیمی است که اتحادیه عرب برای کشور لیبی گرفت تا به برادر کشی در شرق و غرب این کشور پایان بدهد چون تنها آمریکا و متحدانش از این برادر کشی با تقسیم کار و غارت ثروت ملی لیبی نفع و سود می برند..........