وزیر امور خارجه سوریه در نشستی خبری به انتقاد از سیاست‌های واشنگتن در قبال دمشق و همچنین سایر مسائل بین‌المللی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در نشست خبری در دمشق گفت: سخنان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جیمز جفری، نماینده ویژه این کشور در امور سوریه را درباره قانون سزار پیگیری کردم، آن‌ها یک دسته دروغگو هستند.

سوریه به تحریم عادت کرده است

وی افزود: آن‌ها معیشت شهروندان سوری را هدف گرفته‌اند و می‌خواهند زمینه بازگشت تروریست‌ها را مانند سال ۲۰۱۱ فراهم کنند.

وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد: قانون سزار را کم اهمیت جلوه نمی‌دهم، اما ما ده‌ها سال است که به تحریم عادت کرده‌ایم. باید برای تبدیل کردن قانون سزار به فرصتی برای خودکفایی و تعمیق همکاری با متحدان استفاده کنیم. قانون سزار را کسانی تصویب کردند که در برابر پیروزی‌های سوریه، ناامید شده‌اند.

ولید المعلم در ادامه خاطر نشان کرد: به مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد. دسته دروغگوها (مقامات آمریکایی) به حمایت از تروریست ها به صورت مستمر ادامه می‌دهند و دلیل آن هم انتقال عناصر داعش به عراق است. چالش ها آسان نیست، اما غیرممکن هم نیست.

وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد: به موضع خود در مقاومت در برابر تروریسم و تامین معیشت ملت خود با همکاری متحدانمان ادامه خواهیم داد. مقاومت از عمق جان ملت سوریه سرچشمه می‌گیرد و آمریکایی‌ها نیروی غیرقانونی استعماری هستند.

وی گفت: هر نوع دخالت خارجی در کار کمیته قانون اساسی را رد می‌کنیم. هیچ یک از دسیسه چینان علیه سوریه به دنبال خشکاندن ریشه تروریسم نیست.

دمشق از آتش‌بس در لیبی حمایت می‌کند

المعلم افزود: ما از آتش بس در لیبی حمایت و همه طرف‌ها را به گفتگو دعوت می‌کنیم، همانطور که از ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر حمایت می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: چشم طمع اسرائیل در فلسطین و منطقه هیچ حد و مرزی ندارد و بر حمایت خود از ملت فلسطین در مقابله با تلاش اشغالگران برای الحاق کرانه باختری، تاکید می‌کنیم.

آمریکا از منافع اسرائیل حمایت می‌کند

وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد آمریکا در منطقه برای تامین منافع خودش تلاش نمی‌کند، بلکه از منافع اسرائیل حمایت می‌کند و به کرد‌ها می‌گویم از گذشته که آمریکا متحدانش را رها می‌کرد، درس عبرت بگیرید. در گذشته اشتباهاتی رخ داده است، اما چالش امروز چگونه اصلاح کردن این اشتباهات و تحقق خودکفایی است.

المعلم افزود: از برادران مصری در دفاع از امنیت ملی این کشور حمایت می‌کنیم.

ولید المعلم در نشست خبری در دمشق، خواستار تحریم خرید کالا‌ها و سریال‌های ترکیه‌ای شد و گفت: ترکیه به شمال عراق حمله می‌کند، مزدوران را به لیبی منتقل می‌کند و بخش‌هایی از خاک سوریه را اشغال می‌کند، تا به منابع نفتی دسترسی پیدا کند.

روایت کتاب جان بولتون درباره سوریه صحیح است

وی درباره افشاگری‌های جان بولتون نیز گفت روایت کتاب جان بولتون درباره سوریه درست است و کسی به دعوت آمریکا توجه نکرد، زیرا رفتار واشنگتن در برابر ما تغییر نکرده است. پیش از گفتگو، آمریکا باید رفتارش را در برابر سوریه تغییر دهد.

ایران و روسیه، سوریه را تنها نمی‌گذارند

ولید المعلم تاکید کرد: اطمینان داریم که دوستان و متحدان سوریه، آن را تنها نخواهند گذاشت. ما متحد نزدیک روسیه هستیم و حمایت مسکو از سوریه ادامه دارد. هیئت ایرانی چند روز پیش به دمشق سفر و تاکید کرد این کشور، سوریه را تنها نخواهد گذاشت. اقدام ایران در ارسال چند فروند نفتکش به ونزوئلا گامی مهم و شایسته تامل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار