سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روبرو شدن با موقعیت‌های چالش برانگیز در سایه داشتن مهارت حل مسئله

یادگیری مهارت حل مسئله می‌تواند برای مقابله و برطرف کردن موقعیت‌های چالش برانگیز در زندگی موثر باشد.

مهرداد ثابت, روانشناس, در گفت و گو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان, در رابطه با مهارت حل مسئله در زندگی اظهار کرد: حل مسئله,  فرآیندی شناختی-رفتاری است که افراد به واسطه آن، راهبرد‌های موثری را برای مقابله با موقعیت‌های مسئله ساز در زندگی شناسایی می‌کنند، از این رو مهارت حل مسئله پایه و اساس تمامی زمینه‌ها برای  افراد در زندگی است.

وی بیان کرد: هم کودک خردسالی که قصد ساختن یک پازل را دارد و هم پزشکی که درصدد کشف یک درمان قطعی و مفید برای کروناست برای تفکر و حل مسئله,  فرآیند یکسانی را به کار می‌گیرند که یادگیری حل مسئله می تواند تا حد زیادی باعث افزایش مهارت‌های فکری افراد از همان دوران کودکی شود.

این روانشناس تصریح کرد:  آموزش مهارت حل مسئله از دوران کودکی,  باعث افزایش توانمندی‌های عاطفی، اجتماعی، فیزیکی، زیبایی شناسی و اخلاقی می‌شود که به دنبال آن، توانایی افراد در مهارت‌های تکنیکی، اجتماعی، شناختی، مدیریتی، تحقیقی و آموزشی را نیز از همان سنین کودکی بالا می‌برد و باعث کاهش اختلالات یادگیری، افزایش خلاقیت و  توانمندی در زمینه‌های مختلف و اعتماد به نفس در انجام کار‌هایی که تاکنون تجربه نکرده اند هم می‌شود.

ثابت گفت: قرار دادن تعمدی کودکان در موقعیت‌های چالش برانگیز و آموزشی مبتنی بر حل مسئله باعث می‌شود که کودک پرسشگری و کاویدن و همچنین چگونگی پاسخ به پرسش‌های جدید و چالش برانگیزی که در زندگی وجود دارد را فرا گیرد که این یادگیری در تمرین‌های فردی و گروهی هم می‌تواند به صورت توأمان محقق شود.

وی افزود: فراهم کردن فضا، زمان و آشنایی با روش‌های حل مسئله و همچنین ایجاد بستری برای تجربه‌های جدید در افزایش مهارت حل مسئله بسیار مهم و کمک کننده هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.