سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد ۲ برابری برداشت پیله کرم ابریشم در جنوب کرمان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از افزایش دوبرابری برداشت پیله کرم ابریشم در منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  محمدرضا قائدی‏ فر معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: در بهار امسال تعداد ۲۰ جعبه تخم نوغان بین بهره برداران راغب به فعالیت در این زمینه که عمدتا زنان سرپرست خانوار هستند توزیع شد که در پایان دوره ۴۵ روزه پرورش نوغان، از هرجعبه تخم نوغان به طور متوسط ۱۰-۸ کیلوگرم پیله برداشت شده است.

او افزود: با توجه به امکانات موجود و نوپا بودن این صنعت در منطقه، پرورش نوغان قابل قبول می‌باشد و این میزان برداشت در مقایسه با سال گذشته از افزایش دو برابری برخوردار بوده است.

قائدی فر تصریح کرد: با توسعه کشت نهالستان توت در منطقه و فراهم شدن زیر ساخت‏های لازم در سنوات آینده میانگین برداشت از هر جعبه افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهارکرد: آموزش‏ بهره برداران، خرید تخم نوغان، توزیع نهال توت، تهیه تجهیزات مورد نیاز نوغانداری از جمله حمایت‏ های لازم از نوغانداران در سال جاری بوده است.

او گفت: برگشت سرمایه در مدت زمان اندک، قابلیت اجرای این فعالیت برای زنان روستایی، بعنوان فعالیت جنبی کشاورزی و سودآور، امکان کشت نهال توت بعنوان غذای مورد نیاز لارو نوغان در حاشیه مزارع و باغات از مزایای این حرفه است.

زائدی فر تصریح کرد: با تکمیل و توسعه زیر ساخت‏های مربوطه در آینده نزدیک شاهد رونق و درآمدزایی این حرفه برای بسیاری از خانوار‌های روستایی بوده و سهم قابل توجهی از اشتغال خانوار‌ها به نوغانداری اختصاص یابد.

او اظهار کرد: هم اکنون استان‌های اصفهان و گیلان با دارا بودن صنایع فرآوری پیله کرم ابریشم از مشتریان خرید پیله ابریشم بوده و بازار مناسبی را در این زمینه دارا است.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.