سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس:

طرح «اقدام ملی ابرار» در دست اجرا قرار گرفته است/ تا پایان دولت ۵۰۰ کیلومتر به آزادراه‌های کشور اضافه می‌شود

اسلامی گفت: تا قبل از پایان دولت حدود ۵۰۰ کیلومتر دیگر به آزادراه‌ها و ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی امروز (چهارشنبه، ۲۱ خرداد) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز زیرساخت‌های حمل و نقل در طول آزادراه‌های کشور ۲ هزار و ۴۷۰ کیلومتر است که در بدو پیروزی انقلاب ۷۶ کیلومتر آزاد راه داشتیم. بزرگراه‌ها امروز به ۱۸ هزار ۴۸۵ کیلومتر رسیده که اول انقلاب ۳۵ کیلومتر داشتیم و طول راه‌های اصلی بالغ بر ۲۶ هزار ۲۰۱ کلومتر است.

او افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته و اقداماتی که به صورت گسترده در سطح کشور دنبال می‌شود تا قبل از پایان این دولت حدود ۵۰۰ کیلومتر دیگر به آزاد راه کشور و حدود ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌ها اضافه خواهیم کرد.

اسلامی تصریح کرد: راه‌های روستایی آسفالته در بدو پیروزی انقلاب ۳ هزار کیلومتر بوده و امروز ۱۱۱ هزار کیلومتر به راه‌های روستای آسفالته دست پیدا کردیم و در همین دوره تا ۳ هزار و ۵۰۰ راه روستایی با رعایت اصل توازن و عدالت منطقه‌ای اضافه خواهیم کرد که در قالب طرح اقدام ملی ابرار در سراسر کشور در دست اجرا قرار گرفته تا عقب ماندگی‌هایی که در مناطق محروم مواجه هستیم در قالب این طرح برای برطرف کردن عقب ماندگی‌هایی که بخشی از شهرستان‌ها داشتند را برطرف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سال گذشته ۱۵۰ میلیون تن عملکرد در بنادر را تجربه کردیم که در مقایسه با سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است، در بخش هوایی به لحاظ تجمعی بیشترین آسیب پذیری را از تحریم‌ها داشتیم، اما توانسته‌ایم با توسعه ناوگان ۱۴۰ هواپیمای مسافربری را فعال نگه داریم و با همین شیب توانستیم ۳۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کنیم.

اسلامی ادامه داد: در سال «جهش تولید» دو اقدام بسیار مهم را هدف گذاری کردیم که امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس از تبصره ۱۸ استفاده بهینه کنیم و نوسازی ناوگان صورت گیرد.

نوسازی ۵۳ هزار کامیون در برنامه سه‌ساله

او افزود: حدود ۵۳ هزار کامیون را که عمر بالای ۴۰ سال دارند را در دستور کار قرار داریم، همچنین از سال ۱۳۷۸ تا امروز ۲۰ هزار کامیون نوسازی شده در برنامه سه ساله تلاش داریم که نوسازی ناوگان کامیونی ۵۳ هزار عددی را انجام دهیم که به حمایت‌های نمایندگان در این باره نیاز داریم.

اسلامی گفت: نوسازی ناوگان ریلی به دلیل کم توجه بودن به ظرفیت‌های ساخت داخل با بحران مواجه شده و در حال توسعه تمدید مشروط ناوگان بودیم که یکبار برای همیشه هر آنچه واگن مسافربری فرسوده بود را بین شرکت‌های سازنده توزیع کردیم و در سال گذشته ۷۸۰ واگن ساخت داخل اضافه کردیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امسال ۲ هزار دستگاه را هدف‌گذاری کردیم، نوسازی و بهسازی هم در بخش اصلاح شبکه ریلی انجام شود و در بخشی از نقاط کشور سرعت قطار‌های ما به زیر ۳۰ کیلومتر رسیده بود و مردم از کهنگی ناوگان و فرسودگی مردم گله‌مند بودند و ما تغییرات و تحولات اساسی را انجام دادیم.

او افزود: در این شرایط توانستیم تمام پروژه‌هایی که در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل است فعال نگه داریم و بتوانیم عمر متوسط اجرای پروژه‌ها را به صورت معنادار کاهش دهیم.

اسلامی با اشاره به بخش مسکن گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات بازار‌های موازی بر مسکن ایجاد می‌کند در اوج التهاب بودیم، ولی یکبار برای همیشه با طراحی طرح اقدام ملی مسکن و یک اراده‌ قاطع برای تحویل واحد‌های مسکن مهر سال ۹۸ و ۹۹ را به نهضت خانه‌سازی تبدیل کردیم، حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نقاط مختلف کشور ثبت نام کردند.

او افزود: در پالایشی صورت گرفته حدود ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط هستند و ما تحویل مسکن این تعداد را در دستور کار داریم و شروع تحویل خانه‌ها به مردم از ماه‌های آینده آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: روند صدور پروانه برای مردم در شرایط فعلی روند باثبات و ۳۰۰ هزار نفری را طی کرده است که با توجه به نرخ ازدوج‌های ثبت شده، نسبت به دهک‌هایی که تکلیف قانونی در زمینه خانه دار شدن آنها داریم، برنامه ریزی ما برای حداقل تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد در سال را هدفگذاری کردیم.

او افزود: کوچک نگهداشتن حریم شهر‌ها را اصلاح کردیم و ذخیره‌سازی زمین را قوی‌تر دنبال می‌کنیم و تراکم‌ها را در جایی که معابر اجازه می‌دهد، روان‌تر می‌کنیم.

اسلامی با بیان اینکه در بحث سیاست‌های شهرسازی با مشکلاتی در سال‌های اخیر مواجه بودیم، گفت: مقررات کوچک نگه‌داشتن حریم شهر‌ها یکی از مشکلات اساسی ما بود که این قانون را اصلاح کردیم تا حریم شهر‌ها را بزرگ‌تر ببینیم. تلاش کردیم تراکم در بخش‌هایی که تأسیسات مورد نیاز وجود دارد، با دست باز به افراد داده شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات آزادسازی زمین‌های حریم شهرها گفت: وزارت جهاد کشاورزی در خصوص این زمین‌ها تلقی خاصی داشت و این اراضی را به عنوان زمین شهری واگذار نمی‌کرد. با تغییرات مدیریتی اخیری که در وزارت جهاد اتفاق افتاد، بحران پنج ساله‌ای که همه چیز را متوقف کرده بود، حل شد و توانستیم اراضی شهری وزارت راه و شهرسازی را از وزارت جهاد کشاورزی تحویل گرفته و اقدام به آزادسازی آن کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۷ هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در استان خوزستان وجود دارد، گفت: تا امروز تنها ۶۷ هزار واحد مسکن نیمه ساخته باقی مانده که تا پایان آبان ماه به اتمام می‌رسند و فقط مسکن مهر‌هایی که پرونده قضایی دارند باقی خواهند ماند.

اسلامی با اشاره به طراحی سامانه جامع املاک و اسکان گفت: ماه گذشته از این سامانه رونمایی کردیم، سازمان امور مالیاتی با طراحی این سامانه می‌تواند از خانه‌های خالی مالیات اخذ کند.

او افزود: همزمان هم فراخوان داده‌ایم افرادی که خانه‌های نیمه تمام و ساخته شده در اختیار دارند می‌توانند به طرح ملی مسکن ملحق شوند. دولت زمین مرغوب هم در اختیار آنها قرار خواهد داد تا جریان ساخت و ساز با استفاده از این ظرفیت ادامه یابد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر گفت: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده، یک میلیون و ۹۱۳ هزار مسکن مهر به مردم تحویل داده شده است و ۶۳ هزار واحد نیز تا قبل از آبان ماه تحویل خواهد شد. بخشی از این واحد‌ها نیز دعوا‌های حقوقی و قضایی دارد که در حال رایزنی و پیگیری هستیم.

اسلامی بیان کرد: برای حاشیه نشینی در استان‌های بحرانی شامل خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه برنامه ریزی کردیم، زمین در اختیار افراد گذاشتیم و سرمایه گذار مستقر کردیم، امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۰ تمام نقاط شهری در این استان‌ها که دارای کپر و آلونک هستند، تعیین وضعیت شوند تا مردم از این وضعیت سخت خارج شوند.

وی در خصوص مبارزه با فساد گفت: ایجاد سامانه حمل و نقل نقش مهمی در مبارزه با فساد دارد. از این طریق توانستیم جابه جایی کالا را کنترل کنیم و بر قاچاق کالا کنترل داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به انتقادات و سئوالات نمایندگان، گفت: مسکن ملی به صورت محله محور اجرا می‌شود، از اواخر دهه هفتاد این پروژه‌ها در دستور کار بوده و ۹۵۶ هزار واحد در بافت‌های فرسوده نوسازی شده است. در حال حاضر نیز برای نوسازی این محلات فراخوان دادیم و تسهیلات در نظر گرفتیم.

وی در خصوص سامانه املاک و اسکان گفت: این سامانه طراحی شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، امیدواریم به صورت اقدام فوری در هیئت دولت به تصویب برسد تا روند اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.