سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرهنگ‌سازی؛ راهکار برون رفت از چالش مصرف برق/ نبود خاموشی به شرط مدیریت مصرف

مصرف بهینه و فرهنگ‌سازی این مسئله یکی از نیاز‌های ضروری در راستای حذف چالش بدمصرفی انرژی در استان اردبیل می‌باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ مدیریت مصرف، کاهش مصرف برق نیست، بلکه صرفه‌جویی در کنار استفاده درست، در ساعات پیک مصرف است که نهادینه شدن این موضوع در جامعه، می‌تواند تا حد قابل توجهی در کاهش مصرف برق و هزینه‌ها موثر واقع شود.

شاید قطعی مکرر برق در گذشته به ویژه در تابستان، یکی از معضلات جدی خانواده‌های ایرانی بود، اما با گذشت سال‌ها این وضعیت رو به بهبودی گذاشت، به طوری که امروز میزان قطعی‌های شبکه به حداقل ممکن رسیده است. البته گاهی اعمال قطعی برق به دلیل انشعابات غیرمجاز در شبکه استانی قابل چشم‌پوشی نیست.

خوشبختانه امروز شاهد افزایش تولید انرژی در سطح کشور هستیم. میزان تولید انرژی برق ما در سطح استان نیز که توسط نیروگاه‌های بادی، دیزلی، خورشیدی و آبی تامین می‌شود، سه برابر میزان برق مصرفی می‌باشد.

افزایش قیمت برق و گلایه مردم

شروع فصل گرما شاید در بسیاری از مناطق کشور برای مردم آغازی برای افزایش قیمت تعرفه‌های برق مصرفی باشد، چرا که در این فصل استفاده از وسایل سرمایشی الکتریکی در اقصی نقاط کشور به اوج خود می‌رسد که در این میان افزایش تعرفه‌ها از سوی شرکت توزیع نیرو اصلی‌ترین دلیل گلایه مردم می‌شود.

عبداللهیان، یکی از شهروندان اردبیلی در گفت ‌و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ضمن انتقاد از وضعیت تعرفه‌های برق اظهار کرد: در فصل پاییز و زمستان اگرچه به نسبت مصرف برق تعرفه‌های کمتری برای ما صادر می‌شد اما از آغاز فصل گرما و افزایش دمای هوا، تعرفه‌های قبوض برق ما افزایش دو برابری داشته است.

او با اشاره به اینکه افزایش چند درصدی تعرفه‌های سایر قبوض گفت: افزایش قیمت به میزان مصرف شاید یک اصل معقول باشد اما قیمت های باور نکردنی که برای مشترکین خانگی از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان صادر می‌شود، مسئله را برای مردم غیرقابل باور می‌کند.

این شهروند تصریح کرد: اگرچه شاید افزایش قیمت در حوزه های صنعتی و تجاری قابل درک باشد، اما افزایش یکباره قیمت‌ها و تعرفه‌ها در بخش خانگی برای ما قابل هضم نیست.

شهرام احمدی، یکی از بازاریان استان نیز، الگو و اصل محاسبه تعرفه‌ برق را بی‌انصافی دانست و گفت: علی‌رغم اینکه منطقه اردبیل یک منطقه گرمسیر نیست اما تعرفه‌هایی که برای صنف ما صادر می‌شود چیزی فراتر از حد تصور و باور است.

او بیان کرد: علی‌رغم اینکه در طول سال گذشته خاموشی‌های کمی در سطح شهر شاهد بودیم اما تنها مسئله‌ای که اکنون برای ما مشکل‌آفرین است تعرفه‌های نجومی است که از سوی شرکت توزیع نیرو صادر می‌شود.

این شهروند ضمن اذعان به گسترش شبکه برق‌رسانی استان از مسئولان خواست تا در کنار افزایش تولید برق نسبت به افزایش تعرفه‌ها به این اندازه بی‌انصاف نباشند.

ضرورت اصلاح الگوی مصرف انرژی

حسین قدیمی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در گفت ‌و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: مدیریت بار مصرفی در بخش‌های مختلف کشاورزی، تجاری، صنعتی و خانگی، نخستین راهکار شرکت توزیع برق استان برای خروج از چالش بدمصرفی و پرمصرفی و رفتن به سمت اعمال حداکثر صرفه‌جویی در مصرف این انرژی است.

او انشعابات غیرمجاز را یکی از عوامل اصلی ایجاد نوسان در شبکه توزیع استان دانست و افزود: انشعاب غیرمجاز در سطح استان که تعداد اندکی هستند باعث ایجاد نوسان در شبکه توزیع شده و یکی از عوامل اصلی در خاموشی‌های شبکه نیز محسوب می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف انرژی و رعایت موازین لازم یکی از ضرورت‌های اصلی در استان می‌باشد که در این راستا بیشتر توجه ما بر روی مناطق گرمسیر استان متمرکز است که این مناطق بیشتر شامل شهر‌های بیله‌سوار، گرمی و پارس‌آباد می‌شود.

به گفته قدیمی رعایت الگوی مصرف تنها با وضع قانون یا تامین زیرساخت و بودجه، قابل عملیاتی شدن نیست؛ چرا که در این زمینه هسته مرکزی این مشکل مشترکان پرمصرف شبکه توزیع هستند، که تا زمانی که نسبت به رعایت و صرفه‌جویی مصرف در ساعات پیک بار اقدام نکنند این چالش همچنان همراه ما خواهد بود.

او اظهار کرد: گاه در این راستا بازدهی پایین نیروگاه‌ها یا بحران مدیریت مصرف و گاه افزایش عرضه می‌تواند مشکل‌آفرین باشد که امروز خوشبختانه در استان اردبیل علاوه بر تولید انرژی مازاد مصرف، گام‌های مثبتی در راستای تشویق مشترکین برای رعایت الگوی مصرف و برون‌رفت از چالش پیش رو برداشته شده است.

برنامه‌های شرکت برای در راستای کاهش بار مصرف

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: در این موقع از سال مدیریت مشترکان در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی بسیار اهمیت دارد که مدیریت بار چاه‌های کشاورزی بسیار مهم می‌باشد که از کشاورزان خواهش داریم در بحث مدیریت مصرف حتما با شرکت همکاری داشته باشند.

قدیمی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پوشش ۷۰۰ مشترک چاه کشاورزی در مدیریت مصرف ۴ ساعته ۴۲ مگاوات در دستور کار است که در این زمینه در شهرک‌های صنعتی و برای مشترکین صنعتی نیز در قالب ۱۴۶ مشترک با مجموع ۵۷ مگاوات برق مصرفی، عقد تفاهم‌نامه برنامه‌ریزی شده است.

او اضافه کرد: در این راستا بهره‌مندی از فعالیت مشترکین خودتامین با دیماند ۶ مگاوات نیز، جزو برنامه‌هاست تا بتوانیم از ظرفیت این مشترکین در راستای کاهش بار تحمیلی بر شبکه توزیع استفاده کنیم.

این مسئول از عقد تفاهم‌نامه مابین شرکت توزیع برق و جایگاه‌های سوخت سی ان جی خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی برای عقد تفاهم‌نامه با ایستگاه‌های سی ان جی با ۶۰ جایگاه انجام شده که این تعداد مشترک در قالب فعالیت دو ساعته به صورت دوره‌ای تا به امروز با ما همکاری داشتند.

قدیمی از تاثیر تغییر ساعات کار اداری بر کاهش بار مصرفی و هزینه برق خبر داد و یادآور شد: جریان‌سازی در ۷۰۰ اداره و بانک با دیماند ۵ مگاوات جزو برنامه‌های پیش رو است.

طرح‌های تشویقی که مشمول مشترکان کم‌مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تصریح کرد: در تابستان ۹۸ که در واقع اوج مصرف ما در سال گذشته بود خوشبختانه ۱۵۸ مشترک با ما همکاری داشتند و در این راستا ۱۵ میلیارد ریال پاداش در قالب "پاداش همکاری" به تعداد مشترکین مشخص پرداخت کردیم.

قدیمی گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود نزدیک به یک هزار مشترک در بخش‌های صنایع، کشاورزی، خانگی و اداری و ... با اداره برق همکاری داشته و از پاداش برخوردار شوند.

او از موفقیت‌آمیز بودن برنامه‌های کاهش بار مصرف در بخش‌های مختلف به ویژه در مشترکین صنایع خبر داد و عنوان کرد: در این زمینه اقدامات خوب و پیگیرانه داشتیم و مصرف صنایع ما نسبت به سال‌های گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت که در این راستا ۲۴ درصد از مصرف انرژی به مشترکین صنعتی و ۴۰ درصد انرژی به مشترکین خانگی اختصاص داده می‌شود.

نصب ۴ هزار کنتور هوشمند برای مشترکین اردبیل

مهرداد سلیمی سرپرست معاونت فروش و خدمات مشترکین توزیع برق استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده بیش از ۳ هزار و ۱۵۰ دستگاه کنتور هوشمند برای مشترکین در بخش‌های خانگی، صنعتی و تجاری نصب شد که در نظر داریم این میزان تا پایان سال ۹۹ به بیش از ۴ هزار دستگاه افزایش یابد.

او ادامه داد: در وهله نخست ما به برخوردارسازی مشترکان صنعتی و کشاورزی اکتفا کردیم که در مراحل بعدی هوشمندسازی کنتور‌های خانگی و تجاری به جد در دستور کار قرار می‌گیرد.

سرپرست معاونت فروش و خدمات مشترکین توزیع برق استان تصریح کرد: باتوجه به فرا رسیدن فصل تابستان و اوج‌گیری بار مصرف در شبکه توزیع استان، برنامه‌های خوبی در نظر گرفته شده است که اهداف اصلی ما عبور موفق از پیک بار تابستان با مشارکت مشترکین است.

سلیمی جلب مشارکت صنایع و کشاورزان و مشترکین عمومی و اداری در مدیریت پیک مصرف را بسیار ضروری دانست و افزود: انعقاد تفاهم‌نامه به منظور جلب همکاری مشترکین کشاورزی، صنعتی، تجاری و اداری جهت جلوگیری از خاموشی احتمالی برق در ایام تابستان در حال انجام است که مشترکین تا پایان خرداد ماه فرصت دارند تا نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه خود اقدام نمایند.

او در تشریح برنامه تابستانی پیش رو گفت: امسال شرکت توزیع نیروی برق استان بر اساس سهمیه اعلامی از سوی شرکت توانیر، ۳۴ مگاوات در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و مولد‌های خودتأمین و عمومی با میانگین مصرف ۴ ساعته در طول سه ماه تابستان باید کاهش مصرف اعمال شود.

ساعات پیک مصرف برق در تابستان ۹۹

سرپرست معاونت فروش و خدمات مشترکین توزیع برق گفت: باتوجه به افزایش دما و پیک بار مصرف برق، مشترکین در بخش‌های مختلف برای جلوگیری از بروز خاموشی‌ها و قطعی‌های شبکه توزیع، مدیریت مصرف و استفاده اصولی و به هنگام از این انرژی در کنار توجه به ساعات پیک بار را در دستور کار قرار دهند تا شرکت توزیع برق نیز در این زمینه مشکلی برای ارائه خدمات نداشته باشد.

سلیمی ساعات پیک مصرف در فصل گرم را از ساعت ۱۳ الی ۱۷ در یک فاز و در فاز بعدی از ساعت ۱۹ الی ۲۳ عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه پرمصرف‌ترین وسیله الکتریکی ما در این موقع از سال بیشتر کولر‌ها هستند، نیاز است تا مشترکان هر بخش و تعرفه، سرویس کولر‌های خود را به صورت منظم انجام دهند و استفاده از وسایل الکتریکی در ساعات تعیین شده را حتی‌المقدور برای مدتی کنار بگذارند.

به گفته این مسئول بسته بودن درب و پنجره‌ها در هنگام استفاده از وسایل سرمایشی حتما به مردم استان توصیه می‌شود و اینکه خاموش بودن وسایل برقی اضافی در هنگام عدم استفاده از شی مورد نیاز، قطعا مورد تاکید است.

هم‌اکنون که میزان برق تولیدی استان اردبیل سه برابر مصرف مشترکین استانی می‌باشد، استفاده اصولی از این انرژی در کنار تامین نیاز مشترکین می‌تواند در راستای اقدامات موثر در حوزه‌های مختلف نیز حائز اهمیت باشد.

بی‌شک محرومیت از این انرژی را کسانی به خوبی درک می‌کنند که در طول سال بنا به دلایل مختلف و شرایط محیطی، امکان استفاده از برق را ندارند، پس شایسته است با رعایت الگوی مصرف و توجه به موارد قابل درک خود را از این نعمت بزرگ محروم نکنیم.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.