سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیابت، قاتل شیرین اما خاموش

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی خوزستان گفت: معمولأ دیابت به بیماری خاموش و بی سر و صدا معروف است و از خود در بدن بیمار برای ماه‌ها و سال‌ها نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند.

مینا وطن خواه کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  در خصوص دیابت که یک بیماری مزمن و همه گیر است گفت: بدن افراد مبتلا به این بیماری نمی‌تواند قند مصرف شده را برای تولید انرژی بسوزاند و معمولأ دیابت به بیماری خاموش و بی سر و صدا معروف است که از خود در بدن بیمار برای ماه‌ها و سال‌ها نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند، بنابراین امکان آسیب رسیدن به بدن آن‌ها وجود دارد.

او افزود: تغذیه دیابتی‌ها برخلاف افراد دیگر تفاوت‌هایی دارد و در مورد آنچه مصرف می‌کنند، باید دقت داشته باشند تا باعث افزایش سطح قندخون آن‌ها نشود همچنین تنها نخوردن قند و شیرینی، رژیم محسوب نمی‌شود.

متخصص تغذیه بیان کرد: به منظور کنترل قندخون، روزانه ۶ وعده غذا شامل ۳ وعده اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و ۳ میان وعده توصیه می‌شود که باید در ساعت های معینی مصرف شوند، همچنین نباید مردان در وعده‌های اصلی ۴ تا ۵ واحد و زنان ۳ تا ۴ واحد از گروه‌های غذایی حاوی قند استفاده کنند و مصرف این نوع غذا‌ها در میان وعده‌ها در مردان و زنان نباید از ۱ تا ۲ واحد بیشتر باشد.

وطن خواه اظهار داشت: مصرف پنیر یا شیر به همراه نان به عنوان میان وعده قبل از خواب توصیه می‌شود، زیرا قند خون را در مدت شب ثابت  نگه داشته و باعث خواب راحت هم می‌شود.

بایدها و نبایدهای تغذیه افراد دیابتی چیست؟

او ادامه داد: افراد دیابتی باید از مصرف شکر، نوشابه ها، دسرها، شیرینی ها، مربا و عسل اجتناب کنند، زیرا هر چه بیشتر مواد قندی مصرف شود، قند خون نیز بالاتر خواهد رفت همچنین باید مصرف موادغذایی سرخ شده، آماده و پرچرب باید به حداقل رسانده، چون این نوع غذا‌ها باعث افزایش وزن شده و اثرات نامطلوبی بر بدن بیمار می‌گذارد.

متخصص تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: غذا‌های پرفیبری مانند نان‌های سبوس دار، غلات کامل، حبوبات، برنج قهوه ای، سبزیجات (خام یا پخته) و میوه‌ها باعث سیری می‌شوند، همچنین مصرف چای سبز، چای دارچین، بامیه، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، غذا‌های حاوی جو یا جوی دوسر، سیر، شنبلیله  مفید است چراکه به کاهش قندخون و کلسترول کمک می‌کنند.

وطن خواه با تاکید بر استفاده صحیح از موادغذایی حاوی قند بالا و پرچرب اذعان داشت: بهتر است مصرف کیک، شیرینی ها، دلستر و نوشابه ها، کره، خامه، سرشیر، دل و جگر و کله پاچه، نان باگت، نان تست سفید، فست فود‌ها و موادغذایی پرچرب و پرنمک، هندوانه، خربزه، موز، خرما، آناناس، انبه، انجیر و خشکبار را کاهش دهیم.

این کارشناس ارشد در پایان با اشاره به ورزش کردن در طول روز گفت: داشتن وزن مناسب برای کنترل قندخون و حفظ سلامت قلب ضروری است و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پیاده روی به صورت متوسط در برنامه روزانه می‌تواند به کنترل قندخون کمک فراوانی کند.

انتهای پیام/ی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.