سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش هدفمند جمعیت کیفری، امنیت جامعه را مختل نمی‌کند

معاون قضایی و اجرای احکام سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور گفت: درصورتیکه جمعیت کیفری بصورت هدفمند کاهش یابد، خللی در امنیت جامعه ایجاد نمی‌کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سیروس شیخ پور معاون قضایی و اجرای احکام سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور روز چهارشنبه در نشست مسئولان قضایی خوزستان در محل دادگستری استان خوزستان با اشاره به سیاست‌های کلان قضایی کشور گفت: اجرای احکام کیفری حبس، زندان و زندان‌زدایی از مجازات‌ها، ساماندهی امور زندانیان و کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری است.

او افزود: در عرصه تحول آفرینی نظام قضایی کشور که از رویکرد‌های دستگاه قضایی است بحث زندان و کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری در اولویت است. تاکنون هیاتی از کارشناسان قضایی سازمان زندان‌ها به منظور پیگیری سیاست‌های جدید دستگاه قضایی با هدف کنترل و کاهش جمعیت کیفری در دستگاه قضایی استان‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی و دستورالعمل‌های موجود به استان‌های مختلف از جمله خوزستان سفر کرده اند.

شیخ پور با اشاره به اینکه هدف از کاهش و کنترل جمعیت کیفری، نگهداری افرادی مانند جنایتکاران، اراذل و اوباش، زورگیران، قاچاقچیان مواد مخدر و سارقان مسلح و اشرار در زندان‌ها است که وجودشان در جامعه مخل امنیت مردم است، اظهار داشت: به طور قطع این قشر از جمعیت کیفری، مجازاتی جز زندان برایشان متصور نیست.

معاون قضایی و اجرای احکام سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور تصریح کرد: در عرصه کاهش جمعیت کیفری با جمعیت شناوری روبرو هستیم که در زندان ماندگاری ندارند مانند افرادی که کمتر از ۱۰ روز در زندان ماندگاری دارند؛ برای این افراد هیچ بسته و اقدام تربیتی نمی‌توان انجام داد از این رو این قشر از جمعیت کیفری، فقط آمار زندانیان را افزایش داده‌اند که کاهش آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

شیخ پور از جمله اهداف سازمان متبوع، فرهنگ‌سازی استفاده حداقلی از مجازات زندان، استفاده از مجازات جایگزین، استفاده از دستبند و پابند الکترونیک عنوان کرد و گفت:، زیرا هرچه زندان از جمعیت زندانی غیرضروری خالی شود فضا و فرصت برای اصلاح تربیت مجرمان حرفه‌ای بیشتر فراهم می‌آید.

این مقام سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور به ضرورت زندانی زدایی از مجازات مالی غیرعمد به ویژه مهریه و تصادف اشاره کرد و بیان داشت: در حوزه جرایم مهریه، در کشور، ساز و کار‌های قانونی و قضایی به سمت برداشتن لفظ زندان و حبس از این مقوله در رسیدگی کیفری و تاکید براستفاده نکردن از مجازات زندان در این عرصه است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.