سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز عملیات گیاه‌پزشکی در ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان

عملیات گیاه‌پزشکی در ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،آزاد نامداری گفت: یکی از مهم ترین عوامل تخریب طبیعی در جنگل‌های حوزه زاگرس آفات برگ‌خوار و جوانه خوار بلوط است که در صورت عدم کنترل و اقدام به موقع، به درختان بلوط خسارت وارد خواهد کرد.

او افزود: این عملیات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی صیانت از جنگل‌های زاگرس با استفاده از محلول بیولوژیک BT انجام می‌شود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان بیان کرد: عملیات گیاه‌پزشکی تحت عنوان پایش پیش‌آگاهی کنترل و مبارزه با آفات و امراض جنگلی در ۱۰۰۰ هکتار از جنگل‌های استان آغاز شده‌است.

نامداری ذکر کرد: آفت جوانه‌خوار هرساله با احتساب تغییرات دما همزمان با جوانه‌زنی درختان بلوط در اوایل فروردین ماه با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌های درخت بلوط باعث تضعیف و آسیب پذیری درخت می‌شود.

او عنوان کرد: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT مبارزه انجام می‌شود و بسته به درجه حرارت و شرایط اقلیمی تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان تصریح کرد: عملیات محلول‌پاشی با محلول بیولوژیکی بی تی که پودر قابل‌حل در آب است و براساس دوز مصرفی سالیانه استفاده شده اما امسال به دلیل بحرانی بودن به جای دوز نیم در هزار از دوز ٧٥٠ گرم در هکتار استفاده شد.

نامداری عنوان کرد: عملیات کنترل به صورت مکانیکی با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لاروهای آفت برگ‌خوار در فصل تابستان اجرا شده و عملیات کنترل مکانیکی علیه بیماری نیمه انگلی لورانتوس با حذف شاخه‌های آلوده به لورانتوس و جمع‌آوری و سوزاندن آنها در خارج از جنگل در فصل پاییز انجام می‌شود.

او بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در راستای اهداف و وظایف سازمانی و در جهت مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی اقدام به پایش در ۲۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان نموده است که بر اساس نتایج و گزارشات محدوده ۱۰۰۰ هکتاری آلوده به آفت در مناطق جنگلی شهرستان های استان مورد شناسایی و مبارزه بیولوژیک در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان با اشاره به نقش حفاظتی جنگل‌های زاگرس، افزود: بارش سالیانه معادل دو برابر بارندگی متوسط کشور، ریزش 30 درصد از کل نزولات کشور در این منطقه و تامین 40 درصد از آب کشور از ویژگی های عمده جنگل‌های زاگرس است.

نامداری  تاکید کرد: زاگرس از لحاظ حفاظت از منابع پایه آب و خاک مهمترین و راهبردی ترین منطقه کشور به شمار می‌آید که لزوم حفاظت از منابع طبیعی آن باید یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان باشد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان از مردم و همیاران و دوستداران طبیعت جوامع و بهره برداران محلی خواست ضمن مشارکت فعال در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی گزارشات تخریب و تصرف اراضی منابع طبیعی، قطع چوب و درختان جنگلی حمل مقطوعات چوبی غیر مجاز و آتش سوزی را به سامانه شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.