سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راهکار‌هایی برای رهایی از افسردگی ناشی از کرونا

یک روانشناس درباره افسردگی ناشی از کرونا و راهکار برای رفع این مشکل، توضیحاتی داد.

فرزین رئیسی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افسردگی ناشی از کرونا، اظهار کرد: در این ایام فعالیت بدنی و تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد. اضطراب بیش از حد بر سلامت روان ما تاثیر منفی به سزایی خواهد گذاشت.

وی بیان کرد: در این روز‌های کرونایی اخبار منفی یا ضد و نقیض رسانه‌های مجازی پیامد‌هایی مثل اضطراب و افسردگی دوران کرونا و بی خوابی را در پی خواهد داشت.

این روانشناس با بیان اینکه وقتی شخصی به صورت مداوم در معرض اخبار ناخوشایند و ناامید کننده قرار گیرد، به مرور کاهش انتقال دهنده‌های عصبی را در پی خواهد داشت، ادامه داد: کاهش سروتونین، این انتقال دهنده عصبی بیش از همه‌ی انتقال دهنده‌های عصبی دیگر با بروز افسردگی مرتبط است البته نقش دوپامین هم در بروز و تداوم این اختلال کم رنگ نیست.

رئیسی با اشاره به اینکه آسیب‌های روانی در دوران شیوع بیماری کرونا تنها افرادی را که سابقه ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی دارند تهدید نمی‌کند، گفت: افرادی که سابقه ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی ندارند نیز به اندازه دیگران در معرض اختلالات ناشی از قرنطینه، کاهش روابط اجتماعی و اخلال در روند عادی زندگی خود هستند. از سوی دیگر یکی از خطرات قرنطینه و کاهش روابط اجتماعی می‌تواند بازگشت اعتیاد در میان افرادی باشد که سابقه اعتیاد به مواد مخدر، الکل و سیگار یا قمار را دارند.

وی با اشاره به اینکه تنهایی و نبودن در محیط‌های اجتماعی می‌تواند زمینه افسردگی را فراهم آورد، اضافه کرد: وقتی در خانه هستیم و فعالیت خاصی نداریم به مرور احساس ناامیدی و پوچی خواهیم کرد این احساسات نشأت گرفته از افکار خودآینده منفی است. افکار خودآیند امری طبیعی است که در هر زمان و مکان برای تمام انسان‌ها اتفاق می‌افتد. این افکار خودآیند مخصوصاً در این ایام به دلیل بالا بودن سطح اضطراب و استرس به سمت منفی گرایش بیشتری پیدا می‌کند.

این روانشناس درباره راهکار‌ در جهت کاهش افسردگی ناشی از کرونا، تصریح کرد: سعی کنید علائق خود را شناسایی و اولویت بندی کنید مثل:کتاب‌خواندن، تماس تلفنی با دوستان و فامیل، وقت گذاشتن برای همسر و فرزندان، آشپزی، تماشای برنامه‌های مورد علاقه و...، یک شیوه از زندگی سالم را انتخاب کنید، به اندازه کافی بخوابید و وعده‌های غذایی خود را مدیریت کنید، فعالیت بدنی و ورزش‌های سبک هم میتواند جزء کار‌های مفرح بخش در منزل باشد.

وی افزود: می توانید از تمرینات ذهن آگاهی، تن آرامی بهره ببرید تا در آرامش کامل قرار بگیرید، آموزش در خصوص اقدامات پیشگیرانه جهت حفظ ایمنی را حتما فراموش نکنید و این موضوع خودش باعث کاهش اضطراب و استرس و افسردگی خواهد شد، در صورت لزوم اگر بیش از حد احساس افسردگی (بی حوصلگی، احساس پوچی، بی ارزشی و فقدان لذت) دارید که طولانی مدت شده است که این وقایع بر عملکرد شغلی، روابط بین فردی، خانوادگی و حتی تحصیلی شما تاثیر منفی گذاشته است با روانشناس و یا مشاور مشورت کنید و نگذارید این احساس در شما ماندگار و پیشرونده شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.