سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قوانین شورا‌ها نیاز به اصلاح با پشتوانه علمی و پژوهشی دارد

کارشناس مهندسی تکنولوژی نرم افزار در روز شورا‌ها به بررسی برخی قوانین آن‌ها پرداخت.

آرش حیدری کارشناس مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر و دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اندیشمندان جامعه ایران همواره از وجود معتمدین و نخبگان برای رتق و فتق امور مردم اهتمام داشته اند و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با تأسیس حقوقی شورای اسلامی در اصول هفتم و یکصد تا یکصد و ششم قانون اساسی مورد تصریح و تأکید قرار گرفته و این نشان از آن است که صاحبان اندیشه سعی در شکل گیری ساختار‌های مدافع ملت داشته اند که اکنون این شورا‌ها با عناوین شورای اسلامی شهر، روستا، استان، شورای عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت هستند.

او با بیان اینکه وجود دولت و حاکمیت در هر کشوری یک سیستم اداری سلسله مراتبی از شخص اول اجرایی کشور تا پائین‌ترین سطوح را شکل می‌دهد و به صورت متمرکز به اداره کشور مشغول می‌شود افزود: این اداره سلسله مراتبی علاوه بر اینکه خطرات ناشی از تمرکز قدرت در دولت مرکزی را دارد موجب ایجاد بروکراسی زمانبر می‌شود و ممکن است برای هر مشکل جزئی در یک آبادی، روستا، شهر یا استانی یک سال وقت صرف شود تا مشکل مذکور به گوش مسئولان برسد، بنابراین شورا‌های اسلامی علی الخصوص شورا‌های اسلامی شهر و روستا به عنوان یک سیستم عدم تمرکز از پایین به بالا یعنی از میان عامه مردم برای مقابله با دو آفت مذکور به وجود آمده و در جبهه مردم برای گرفتن حق مردم از سیستم اداری اقدام می‌نماید، که متاسفانه تاکنون که پنج دوره متوالی از فعالیت شورا‌های شهر می‌گذرد این مهم به درستی محقق نشده است.

حیدری بیان داشت: شورا‌ها در کشور ما نعمت، فرصت و غنیمت هستند و از جمله تأسیس‌های ارزشمند قانون اساسی است، اما به دلیل اینکه قوانین مربوط شورا‌ها همان سیاه مشق تدوین کنندگان در سال‌های اولیه انقلاب است و اصلاحات اصولی و با پشتوانه علمی و پژوهشی صورت نگرفته کارایی لازم را به این نهاد‌ها تزریق نمی‌کند و بنابراین به جای آنکه نهاد شورا بتواند گره گشای کار‌ها باشد عملا به یک نهاد موازی با دولت تبدیل شده است، اما با نگاهی تطبیقی به نهاد‌های متناظر در کشور‌هایی پیشرفته و علی الخصوص کشور‌های اروپایی نظیر فرانسه که از لحاظ ساختار‌های قانونی به ما نزدیک هستند می‌بینیم که با اصلاحات اصولی و برداشتن موانع موجود توانسته اند این نهاد‌های اجتماعی را به کارایی مطلوب برسانند.

این ارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری تصریح کرد: علاوه بر دلایل ساختاری مذکور دلایل دیگری هم وجود دارد، به طور مثال عدم آگاهی مردم نسبت به تأثیر انتخاب افراد توانا، مقید و متعهد و توجه و بیش از پیش به قومیت گرایی و سیاسی پنداری مطلق انتخابات شورا‌ها و همچنیین آگاهی نداشتن خود انتخاب شوندگان و نمایندگان شورای اسلامی شهر و روستا نسبت به جایگاه خود باعث شده است که نقش ارزنده‌ای که در قانون اساسی بر آن تأکید شده است عملا ایفا نشود و به جای گره گشایی به معضلی در کنار معضلات شهر و شهرداری اضافه شود.

او ادامه داد: اهتمام ویژه شورا‌های شهر و روستا، شورای استان و شورای عالی استان‌ها برای ارائه طرح اصلاح قوانین شورا‌ها و رفع نواقص فراوان از این قوانین چهل ساله، تعیین و تکلیف مصوبات شورای اسلامی شهر و روستا از حیث قانونی بودن یا شبه قانون و کم کردن اختیار شهرداران، بخشداران و نمایندگان دولت در جلوگیری از اجرای مصوبات در صورت عدم مخالفت با موازین شرعی و قانون اساسی و ارائه گزارش نوبه‌ای حداقل سالی یکبار به مردم، شفافیت و امکان دسترسی آزاد مردم به مصوبات شورا‌ها پس از برگزاری جلسات بدون اشاره به آراء مخالف و موافق می‌تواند به کارآمدی شورا‌ها کمک کند.

حیدری گفت: در کشور ما مهمترین اولویت معیشت مردم است و شورا‌های اسلامی شهر و روستا به عنوان نمایندگان مردم می‌بایست تلاششان تسهیل برای تقویت بنیه اقتصادی باشد که این مهم با ایجاد کارگاه‌های آموزشی بنگاه‌های زودبازده و حرفه آموزی تسریع می‌گردد، اولویت دوم بهداشت و درمان است که سلامت شهروندان را شامل می‌شود و می‌تواند محیط زیست، آب، نظارت، تقویت و گسترش اماکن درمانی و پیشگیری باشد، اولویت سوم که به نوعی می‌تواند اگر پیشرفت بیشتری داشتیم اولویت اول باشد بخش فرهنگ است که بسیاری از عزیزان وانمود می‌کنند که ما مشکل، معضل یا بحران فرهنگی نداریم، اما متاسفانه هر سه را داریم و پس از آن اولویت‌های مانند عمران، آبادانی، آسفالت و... می‌باشد که مهمترین نکته در اولویت بندیایجاد بانک‌های اطلاعاتی مدون و برنامه ریزی انجام طرح‌های مهندسی از جمله طرح‌های مهندسی نفوس و مسکن، طرح مهندسی فرهنگی، مهندسی رفتار‌های اجتماعی است، چون ما نمی‌توانیم از شهر و شهروند و جامعه پیشرفته سخن بگوییم بدون آنکه داده‌های مدون داشته باشیم و برا اساس اتفاق یا علاقه شخصی تصمیم بگیریم.

این کارشناس اظهار داشت: در پایان از همه همشهریان و نخبگان شهرم میخواهم عمیقا به شهر خوب داشتن بیاندیشند و برای آینده خود و فرزندانشان شهر و محیطی زیبا ترسیم نمایند و برای همگان زندگی خوب و سرشار از مهربانی و توسعه را آرزومندم.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.