سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نصب تندیس بنیانگذار کوهنوردی علمی کشور در همدان

رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی همدان از نصب تندیس بنیانگذار کوهنوردی علمی کشور در این شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علیرضا گوهری، رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی همدان گفت: مرحوم اجل نخستین کوهنورد کلاسیک ایران بود و قله‌های مرتفع کشور از جمله دماوند، علم کوه، اشترانکوه، دنا و زردکوه برای اولین باربرای  وی فتح شد.

او بیان کرد: این مجسمه به ارتفاع چهار متر و با بهترین مواد مجسمه سازی از جمله فایبرگلاس مخصوص و مقاوم در حال ساخت است و در صورتی که مشکلی در روند ساخت ایجاد نشود، اواخر تیرماه در میدان گنج نامه همدان نصب و رونمایی می‌شود.

رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی همدان ادامه داد: سه سال برای ساخت و نصب این تندیس پیگیری کرده ایم و در این مدت یکی دوبار سازنده و هنرمند آن تغییر کرد و اکنون از سوی استاد امین فامیل باغستانی و با هزینه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در حال ساخت است.
گوهری افزود: برای رونمایی از این مجسمه قرار است مسوولان کوهنوردی و صعود‌های ورزشی کشور نیز به همدان سفر کنند.

زنده یاد محمود اجل در سال ۱۲۸۱ در شهر همدان متولد و در سن هفت سالگی در سال ۱۲۸۸ همراه پدرش به قله الوند صعود کرد و با این صعود چنان عشق، علاقه و شوری در او پدیدار شد که تا زمانی که توان کوه رفتن داشت به این ورزش ادامه داد.

او در سال ۱۳۲۷ و در سن ۴۶ سالگی به اتفاق همنوردان جوان، گروه کوهنوردان آزاد را تاسیس کرد و سپس شعبه‌هایی در شهر‌های همدان، رشت و کرمان ایجاد شد.

اجل پس از عمری تلاش سازنده و تشویق به مثبت اندیشی برای پیشبرد و اعتلای ورزش کوهنوردی و در سال ۱۳۴۲ به خاطر کهولت سن و درد‌های شدید مفصلی از کوهنوردی باز ایستاد و در سال ۶۲ درگذشت.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.