سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی آماری تغییر الگوی رفتار کاربران ایرانی در ایام کرونا

جمال احمدی، مدیر ارتباطات و رسانه کافه بازار، توضیحاتی درباره تغییر الگوی رفتاری کاربران ایرانی در روزهای شیوع ویروس کرونا ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که برای اولین بار نام ویروس کرونا به گوش عموم مردم رسید، کمتر کسی فکر می‌کرد این بیماری بتواند با سرعت بسیار زیاد در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و بسیاری را به خود درگیر کند.

بیماری مذکور بسیاری از اتفاقات اخیر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. از باز تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته تا بزرگ‌ترین رویداد‌های سال در ماه‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار اختلال شدند. اکنون کشور‌های مختلف هر کدام در حال اجرا کردن کار‌هایی هستند که از سرعت شیوع ویروس کرونا بکاهد. می‌توان گفت اکنون بعضی از کشور‌های توانسته‌اند با تدبیر مناسب، کمی سرعت همه‌گیری بیماری را کاهش دهند.

ویروس کرونا، فاصله گذاری اجتماعی و تغییر الگوی رفتاری

یکی از مهم‌ترین مواردی که تقریبا همه کشور‌ها روی آن تاکید داشته‌اند، فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی است. در این شرایط دور ماندن انسان‌ها از یکدیگر یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که باید انجام شود. با رعایت فاصله گذاری اجتماعی اگر کسی به این ویروس مبتلا شده باشد نمی‌تواند آن را به فرد دیگری منتقل کند که پس از آن، خود فرد ثانویه نیز به یک انتقال دهنده تبدیل شده و بدین شکل افراد بسیار بیشتری به کرونا مبتلا شوند.

بسیاری از کسانی که این مسئله را رعایت می‌کنند از بیماری کرونا در امان هستند، اما دسته‌ای که بنا به دلایلی بدون ماسک و دستکش به خارج از خانه می‌روند، در معرض مستقیم این ویروس قرار خواهند گرفت. در این شرایط عقل حکم می‌کند که فاصله گذاری اجتماعی به درستی انجام شده و افراد در خانه‌های خود بمانند. همین خانه نشینی باعث تغییر در الگوی رفتار کاربران شده است. با کمی بررسی متوجه می‌شویم که میزان مصرف کاربران از اینترنت به دلیل ساعات بیشتری که در خانه هستند افزایش یافته و اکنون رفتار مجازی کاربران دستخوش تغییر شده است.

فروشگاه‌های نرم‌‎افزار و بررسی الگوی رفتاری کاربران

یکی از منابعی که می‌توان به وسیله آن تغییر الگوی رفتاری کاربران فضای مجازی را تحت نظر قرار داد، فروشگاه‌های نرم‌افزار است. دلیل این امر کاملا واضح است. این دسته از برنامه‌ها به دلیل داشتن تعداد بسیار زیادی از نرم‌افزار‌های مختلف می‌توانند به ما در بررسی میزان دانلود و استفاده کاربران از آن‌ها کمک کنند.

کافه بازار و الگوی رفتاری کاربران ایرانی در روزهای کرونا

یکی از این فروشگاه‌های نرم‌افزار، کافه بازار است که چند روز پیش در توئیتی به صورت خلاصه اطلاعات الگوی رفتاری کاربران را به نمایش گذاشته بود. با توجه به این فهرست ما متوجه می‌شویم اکثر کاربران به دنبال این بوده‌اند که آیا به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر. این مسئله از جستجوی بسیار بالای عباراتی مانند کرونا، تست کرونا، نرم‌افزار کرونا و موارد این چنینی به دست آمده است. البته این مسئله به همین جا ختم نمی‌شود. زیرا عده زیاد دیگری از کاربران به دلیل خانه نشین شدن به دنبال بازی و برنامه‌هایی بودند که زمان فراغت آن‌ها را پر کند.

به همین دلیل بخش دریچه فناوری فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در گفت‌وگوی اخیر خود با جمال احمدی، مدیر ارتباطات و رسانه کافه بازار، به سراغ اطلاعاتی در این باره رفته و سؤالاتی در این زمینه مطرح کرده است تا جزئیات بیشتری درباره این اطلاعات در اختیار کاربران قرار بگیرد.

جمال احمدی توضیحات کاملی درباره آماری که اخیراً توسط بازار منتشر شده بود، ارائه کرد. وی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:

"گزارش کافه بازار سعی دارد تا بر اساس رفتار ۴۲ میلیون کاربر ایرانی اندروید نشان بدهد شیوع کرونا چه تأثیری روی کسب و کارهای صنعت برنامه و موبایل در ایران گذاشته است. در کافه بازار امیدواریم که ارائه داده در شرایط فعلی، سیاست‌گذاران را یاری کند تصمیم‌های بهتری برای صنعت موبایل و بازی بگیرند و افقی از رفتار کاربران را به صاحبان کسب و کار نشان بدهد تا با دید بازتری تصمیم بگیرند. بعد از انتشار این گزارش تعداد کاربر برنامه بازار به ۴۳ میلیون کاربر رسید. "

کاربران ایرانی دنبال «بازی کرونا» هستند. به استناد گزارش بازار از یک اسفند تا ۱۵ فروردین، کاربران اندرویدی در برنامه «بازار» با کلمات زیر دنبال دانلود برنامه مرتبط با کرونا بودند:
۱. بازی کرونا
۲. کرونا سنج
۳. سامانه مقابله با کرونا
۴. کرونا
۵. نرم افزار کرونا
۶. تب سنج کرونا
۷. تست کرونا
۸. کرونا ویروس

پس از این مسئله باید بگوییم که در این روز‌ها رکورد تازه‌ای در بازار بازی موبایلی ثبت شده است. در واقع از یک اسفند که زمان شروع کرونا بود تا ۱۵ فروردین، کاربران ۳۱۴ میلیون برنامه دانلود کردند.

به استناد گزارش برنامه «بازار»، ۱۰۷ میلیون بازی و ۲۰۷ میلیون برنامه دانلود شده است. در هفته دوم فروردین رکورد خرید و دانلود بازی نه ساله اخیر بازار زده شد و کاربران ۲۲ میلیون بازی دانلود کرده‌اند. همه دسته‌های بازی در ۴۵ روز اخیر بازار رشد را تجربه کرده‌اند و این نشان می‌دهد مردم چقدر دنبال بازی موبایلی هستند و می‌خواهند از این طریق سرگرم شوند. دو بازی ایرانی دریفت بینهایت ۲ و ادا بازی | پانتومیم با رشد‌های بسیار بالا صدرنشین میزان رشد نصب هستند.

اما دسته دیگری نیز وجود دارد که کسب و کار‌های در معرض نابودی هستند. کسب و کار‌های موبایلی در سه دسته سیروسفر، ورزشی و آب و هوا روند کاهشی داشته اند؛ که زنگ خطری برای این کسب و کار‌ها زده شده است.


بیشتر بخوانید: در فهرست ۲۰ برنامه پرجست‌وجو کافه بازار، ۱۶ برند ایرانی وجود دارد


کلام آخر 

این روزهای شیوع کرونا می‌تواند زمانی برای بررسی دقیق‌تر رفتاری انسانی و تغییر آن در شرایط مختلف باشد. این گزارش تنها بخش بسیار کوچکی از الگوهای رفتاری انسان‌ها است. البته از آمار بررسی شده می‌توان برای بهبود نر‌م‌افزارهای مختلف و جلوگیری از شکست آن‌ها نیز استفاده کرد. در واقع باید گفت که این برنامه‌ها و آمار جدیدشان نشان‌دهنده تغییر نیاز مردم در شرایط مختلف هستند و توسعه‌دهندگان بازی و نرم‌افزار باید در این شرایط هوشیار باشند. برنامه‌های مرتبط با ویروس کرونا یا بازی‌های سرگرم کننده برای گذران وقت در روزهای خانه نشینی دارای رشد دانلود قابل توجهی بودند و این نشان دهنده در خواست کاربران است. در نتیجه باید برای کاربران چیزی را ارائه کرد که آن‌ها نیاز دارند.

گزارش مصطفی عسگری

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مصطفی بازم ازین گزارش ها بزن