سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنظیم منشور معنوی، بهداشتی، عبادی برگزاری نماز‌های جماعت به همت اوقاف

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان گفت: هدف از تنظیم این طرح افزایش سلامت روحی و معنوی شهروندان، استمرار توسل و توجه به درگاه احدیت و دعا و مناجات است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین بلک مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان گفت: با توجه به بروز مشکلاتی که از شروع ویروس کرونا در کشور اتفاق افتاد ومسئولین در بخش‌های مختلف بویژه بهداشت و درمان و ستاد کرونا کشور برای شکستن زنجیره انتقال این ویروس برنامه فاصله گذاری اجتماعی را توصیه کردندو این مصوبه لازم اجرا شد که در سراسر کشور ابلاغ گردید و از همان روز‌های ابتدایی با توصیه‌های بهداشتی صورت پذیرد .

او  اظهار داشت: از آنجایی که تشخیص مسئولین بر این بود که در توصیه‌های بهداشتی پا را فراتر بگذاریم و برای قطع زنجیره انتقال اجتماعات را محدود کنیم در مجموعه اداره اوقاف وا مور خیریه هم اقداماتی انجام گرفت و تمام مساجد، حسینیه‌ها و امامزادگان و سایر مراکز دینی تعطیل گردید.

حجت الاسلام بلک در ادامه بیان کرد:با توجه به اینکه مدتی از تعطیلی نماز‌های جماعت در مساجد، بقاع و امامزادگان می‌گذرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به این نتیجه رسید که برای آماده کردن شرایطی که مسئولین در زمان خودش تشخیص می‌دهند لازم است پروتکل‌ها، ضوابط و قواعدی را پیش بینی کند که در زمان مقرر هنگامی که این اجتماعات بنا باشد در محدوده خودش به اجرا در بیاید جوانب کار را دیده و امکانات کار را هم فراهم شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: به همین جهت اداره اوقاف منشوری، تحت عنوان منشور معنوی، بهداشتی، عبادی در ۳۲ بند تنظیم کرده، که این ۳۲ بند می‌تواند یک پروتکل در مساجد و اماکن عبادی محسوب شود و تلاش بر این بود که جوانب مختلف را براساس قواعد فرعی و فتوای مراجع تقلید و هم چنین توصیه‌ای بهداشتی عمومی و خاص مساجد و اماکن در این منشور پیش بینی گردد.

او  هدف از تنظیم این طرح را افزایش سلامت روحی و معنوی شهروندان، استمرار توسل و توجه به درگاه احدیت و دعا و مناجات، ایجاد تکیه گاه‌های معنوی و تقویت روح و روان جامعه، جلوگیری از توقف سیره عبادی و سلوک اخلاقی و آماده شدن برای ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

بلک در ادامه بیان کرد: منشور تنظیم شده شامل مقدمه، اهداف و هم چنین نحوه اجرای طرح و الزامات اجرای طرح می‌باشد که یک نسخه در اختیار استاندار و نسخه‌ای دیگر در اختیار دانشگاه علوم پزشکی خانم دکتر چنگیز و هم چنین برای همفکری بیشتر و انتقال تجارب یک نسخه هم در اختیار مرکزامور رسیدگی به مساجد کشور قرار گرفت تا بتوانیم نقطه نظرات مختلف را در این زمینه داشته باشیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت:ارائه این طرح به معنای این نیست که یک سازمان یا نهادی قصد اقدام برای بازگشایی و شروع فعالیتی در مساجد را دارد بلکه این است که ما بتوانیم از قبل برنامه‌ریزی‌هایی و پیش‌بینی‌هایی را بکنیم ونقطه نظرات خود را ارائه و در جلسات رسمی و تخصصی ستاد کرونا با حضور پزشکان عزیز و افرادی که در این زمینه خبره هستند این مباحث بررسی و چنانکه مورد تایید بود نتایجش اعلام و اگر نیاز به اصلاح هم داشت کار اصلاحی روی این طرح صورت پذیرد.

حجت الاسلام بلک رعایت کامل اصول بهداشتی با تعیین مصادیق از سوی کارشناسان محترم بهداشت و درمان، رعایت احکام نورانی شرع مقدس در زمینه بهداشت، فردی و جمعی، اخذ تعهد لازم برای اجرای صحیح طرح از سوی امام جماعت و هیئت امناء وپایگاه بسیج مسجد، تقلیل مساجد به یک‌چهارم، آن هم در محله‌ها که رهگذری نیستند وتعهد اداره اوقاف استان برای تهیه و تامین تجهیزات و وسایل مورد نیاز بهداشتی را از الزامات مطرح شده در این طرح بیان کرد.

او در ادامه به نحوه اجراء در برگزاری نماز‌های جماعت مساجد و نماز خانه‌ها در این منشور اشاره کرد و افزود: احکام شرعی فاصله گذاری آئین مذهبی عبادی بر اساس فتوای مراجع اعظام تقلید مورد رعایت قرار خواهد گرفت، تقلیل مساجد دارای نماز جماعت به یک چهارم در هر محله یک تا ۲ مسجد باز خواهد شد، حداکثر زمان باز تا بسته شدن مسجد ۳۰ دقیقه می‌باشد، ورود افراد خردسال و کهنسال بخصوص دارای شرایط جسمی خاص محدود و ممنوع می‌شود و... می‌باشد

حجت الاسلام بلک افزود: این وظیفه ایی بود که اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برای ایجاد مقدمات لازم جهت اقامه نماز در موعد خودش این کار‌ها را انجام دهد.
 
انتهای پیام/ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.