سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درباره آموزش مجازی در روز‌های کرونایی بیشتر بدانید

در این گزارش به جمع بندی اطلاعاتی درباره آموزش مجازی و مزایای آن و همچنین اجزای اصلی یک سامانه مجازی پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فراگیران علم و دانش و اطلاعات در هرحوزه‌ای علاقه‌مند به دریافت و یادگیری حجم انبوهی از اطلاعات هستند که به آن‌ها در انجام امورشان کمک کرده و افراد را از توانایی‌های مختلف در حوزه‌های متفاوت بهره‌مند کند.

برخی محدودیت‌ها در فراگیری علوم مختلف و همچنین پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات سبب شد تا در کشور راهکار تازه‌ای برای یادگیری علوم مختلف به کار گرفته شود که بر اساس آن افراد با استفاده از فناوری‌های در دسترس خود برای یادگیری علوم مختلف به صورت غیر حضوری استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: وزارت ارتباطات: آموزش مجازی دانشجویان با ترافیک رایگان انجام می‌شود


بسیاری از مهارت‌ها و کلاس‌ها از طریق آموزش غیرحضوری و مجازی به مخاطبان ارائه می‌شد، اما تمام فضای آموزشی کشور توسط آموزش غیرحضوری پوشش دهی نمی‌شد.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از جمله مهم‌ترین مکان‌هایی شناخته شدند که بخشی بسیار بزرگی از جمعیت کشور را درون خود جای داده و آلوده شدن این بخش می‌تواند پیامد‌های بسیار ناگواری را به همراه داشته باشد. در این راستا تصمیمی مبنی بر تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی اتخاذ شد.

با تداوم روند شیوع این ویروس و فراهم نشدن ایمنی لازم برای حفظ سلامت دانش‌آموزان، دانشجویان و کارکنان مراکز آموزشی، برای رفع مشکل تدریس دروس به محصلان، آموزش مجازی آغاز به فعالیت در این زمینه کرد.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اقدام به راه اندازی سایت‌ها و سامانه‌ها با میز کار‌های متفاوت برای دسترسی دانشجویان خود به اساتید و برگزاری کلاس‌های درس کردند؛ آموزش و پرورش نیز برای حل این مشکل در بین دانش آموزان اقدام به راه اندازی سامانه‌ای با نام «شاد» برای آموزش مجازی پایه‌های تحصیلی قبل از دانشگاه کرد.

سامانه یعنی مجموعه یا ترکیبی از اجزا یا قطعات و وسایل که در قالبی یکپارچه برای تحقق هدفی خاص با هم کار می‌کنند. آموزش مجازی یعنی ارائه آموزش به صورت غیر حضوری و با استفاده از ابزار و تکنولوژی‌های الکترونیکی.

به طور کلی آموزش مجازی به چهار دسته کلی متنی، انیمیشنی، صوتی و تصویری و آموزش مجازی آنلاین تقسیم می‌شود؛ آموزش مجازی متنی به گونه‌ای است که مطالب آموزشی به صورت متن از روش‌های مختلفی مانند صفحات وب یا پیام رسان‌ها به دست مخاطب رسیده و مخاطب از این محتوا استفاده می‌کند، این آموزش برای فراگیر و مدرس بسیار وقت‌گیر و خسته کننده بوده و یادگیری در این روش به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد.

آموزش مجازی به صورت انیمیشنی به صورتی است که محتوای آموزشی در فایل‌های فلشی عرضه می‌شود و نسبت به متن از قابلیت گرافیک بهتر برخوردار است و اشکال استفاده شده در محتوا باعث یادگیری بهتر می‌شوند، اما در این آموزش نیز درصد یادگیری پایین است.

در آموزش مجازی صوتی و تصویری مدرس در فایلی صوتی و یا تصویری به تشریح محتوای آموزشی پرداخته و و با جزئیات تمام و به صورت واضح و شفاف مطالب درسی را به فراگیر منتقل می‌کند. آموزش مجازی آنلاین نیز به این صورت است که هر دو طرف یعنی آموزش دهنده و فراگیر به صورت همزمان با هم ارتباط برقرار می‌کنند و شبیه سازی خوبی از محیط کلاس ایجاد می‌شود و با هم در تعامل هستند؛ فراگیر می‌تواند سوالات خود را با استاد و مدرس خود مطرح کرده و رفع ابهام در آموزش صورت گیرد. این نوع آموزش در حال حاضر کامل‌ترین نوع آموزش مجازی است.

در این راستا برای افزایش بهره وری آموزش در روز‌هایی که ویروس کرونا مردم را وادار به بیرون نرفتن و قرنطینه خانگی کرده است، بهترین روش آموزش مجازی و غیرحضوری آنلاین است تا فراگیر بیشترین حجم محتوای آموزشی را دریافت کرده و کمترین مشکل برای او به وجود آید.

هر سامانه مجازی نیازمند ابزار‌هایی برای استفاده بهینه مخاطبان خود است که ابزار‌هایی که به طور عمومی در اکثر سامانه‌های آموزش مجازی مشترک است معرفی شده اند:

مدیریت کاربران و دسترسی ها: امکانی که بتوان کاربران مختلفی مانند فراگیر، مدرس، کارشناس آموزش یا مدیر سیستم را در آن تعریف کرد و دسترسی‌های مجازی برای آن کاربر را مشخص کرد.

مدیریت ارائه درس‌ها: امکانی که بتوان درس‌های مختلفی تعریف کرد و در صورت لزوم درس‌ها را در گروه‌های آموزش خاصی ارائه کرد.

تمرین: امکانی که بتوان در جهت ارزیابی آموخته‌های فراگیر استفاده کرد. تمرین معمولا به صورت متنی ارائه می‌شود و فراگیر می‌تواند به صورت متنی یا در قالب یک فایل پاسخ را ارسال کند.

انجمن یا تالار گفتگو: امکانی که حول یک محور یا موضع مشخص بتوان به بحث و گفگتو پرداخت.

کلاس مجازی: امکانی که بتوان یک ارتباط همزمان با حضور فراگیران و مدرس برقرار کرد. فراگیران صدا و تصویر مدرس را داشته باشند و در صورت لزوم خود آن‌ها نیز بتوانند صدا و تصویر خود را منتقل کنند.

پیام داخلی: قابلیتی که امکان ارسال و دریافت پیام به صورت غیر همزمان (آفلاین) را به استفاده کنندگان خود می‌دهد.

آزمون: امکانی در جهت ارزیابی آموخته‌های فراگیر در قالب پرسش‌های مختلف از قبیل پرسش‌های چند گزینه‌ای تک جوابی، چند گزینه‌ای چند جوابی، ارتباطی، ترتیبی، جای خالی است.

نمره دهی: قابلیتی است که امکان ثبت نمره برای فعالیت‌های انجام شده توسط فراگیر‌ها را فراهم می‌کند.

صدور کارنامه یا گواهینامه: امکانی است که نمایش نمره‌های اخذ شده یک فراگیر در یک دروه آموزشی در قالب کارنامه یا صدور یک گواهینامه با نمره قبولی را میسر می‌کند.

هزینه کم این دوره ها، تردد نداشتن و هزینه‌های اضافی برای رفتن به محل آموزش از مهمترین مزایای آموزش مجازی محسوب می‌شود. همچنین در این روش آموزشی فراگیر می‌تواند با نحوه آموزش خود و سطح یادگیری خود آموزش را زمان بندی کند و از هر فایل آموزش در یک مقطع زمانی بهره گرفته و زمان را مدیریت کند. همچنین سطح یادگیری در آموزش مجازی به مراتب بالاتر از آموزش‌های دیگر بوده و به روز رسانی و همگام سازی در این آموزش به راحتی و به سرعت انجام می‌شود. فایل‌های این آموزش‌ها معمولا در هر زمان و مکانی در دسترس بوده و فراگیر می‌تواند در صورتی که آموزش را به درستی یاد نگرفت به دفعات تا یادگیری کامل از آن استفاده کند.

ادامه روند آموزشی مدارس و مراکز آموزشی به صورت آموزش غیر حضوری در برخی مقاطع به دلیل فراهم نبودن امکانات و زیر ساخت‌های لازم و آمادگی ناکافی فضای آموزش مجازی کشور برای پوشش دهی این حجم از کلاس غیرحضوری، مشکلاتی را برای مخاطبان خود به وجود آورده و اعتراض آن‌ها را برانگیخت. همچنین برخی از محصلان نیز از مزایای آموزش مجازی و سامانه‌های مورد استفاده سخن گفته و اعلام رضایت می‌کنند.

در گزارش‌های بعدی به مشکلات دانش‌آموزان و دانشجویان در زمینه آموزش آنلاین و تغییراتی که این موضوع در وضعیت فضای مجازی کشور به وجود آورده است می‌پردازیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
سارا
۱۹:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا زمان دقیق کنکور را اعلام کنید واقعا استرس کرونا در این یک ماه گدشته باعث شده از برنامه درسی عقب بیفتیم
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
براى كسانى كه امكان دسترسى به اينترنت وتلفن هاى هوشمند را ندارن چه طور
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
براى كسانى كه امكان دسترسى به اينترنت وتلفن هاى هوشمند را ندارن چه طور
پیروز خسروانی
۱۶:۰۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آموزش مجازی در عمل کاربردی ندارد و فقط برای رفع تکلیف از آموزش پرورش ساخته شده
امین
۱۳:۲۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
اینترنت کلاس های مجازی که رایگان نشده
مگه نگفتند رایگان میشه لطفا پیگیری کنید
درخواست آموزش محور شدن دانشجويان كارشناسي ارشد ورودي 97 دانشگاه پيام نور
۱۰:۰۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام و احترام قزيب به دو ماه است كه با شروع ويروس كرونا دانشجويان كارشناسي ارشد ورودي 97 از طرق مختلف به رئيس دانشگاه و معاونت تحصيلات تكميلي دانشگاه پيام نور درخواست خويش را مبني بر اجازه آموزش محور شدن در ترم جاري كه مقارن است با شيوع كرونا را مطرح مي كنند. خواسته دانشجويان اين است كه در اين ترم با توجه به شيوع ويروس كرونا امكان مراجعه به جامعه و تحقيق ميداني و جمع آوري پرسشنامه و مصاحبه وجود ندارد و ممكن است سلامتي دانشجو مورد خطر واقع شود. اما مسئولين پيام نور تنها به فكر مسائل مالي خويش هستند و با درخواست دانشجوها مخالفت مي كنند. دانشجوها مي گويند اخذ پايان نامه در اين شرايط بايد اختياري باشد نه اجباري اما كو گوش شنوا و پيگير درخواست دانشجو؟ لطفا براي رضاي خدا شما با تهيه خبر و مصاحبه با دكتر زماني (رياست دانشگاه) و دكتر محسني (معاونت آموزش) پيگير خواسته دانشجويان كارشناسي ارشد ورودي 97 باشيد چرا كه ذره اي براي دانشجو و سلامتيش ارزش قائل نيستند.
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به درد نمیخوره