سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست صندوق بین‌المللی پول برای هماهنگی جهانی به منظور احیای اقتصاد

معاون مدیرکل صندوق بین‌المللی پول اقدام هماهنگ کشور‌های مختلف را برای احیای اقتصاد جهان در پی شیوع ویروس کرونا خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شینهوا، ژانگ تائو، معاون مدیرکل صندوق بین المللی پول، در گفت‌وگویی با این خبرگزاری از همه کشورها خواست برای احیای اقتصاد جهان اقدامی هماهنگ و مداوم داشته باشند.

او اعلام کرد: با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا ۲۰۱۹، (کووید-۱۹)، در جهان و پیامد‌های اقتصادی و مالی منفی بسیار شدیدی که این بیماری بر اقتصاد‌های کشور‌های جهان بر جای گذاشته است اگر بخواهیم به رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی برسیم اقدامی بین‌المللی و هماهنگ لازم است و تنها در این صورت است که به کشور‌های آسیب‌پذیر کمک خواهد شد، اعتماد به بازار‌ها باز خواهد گشت و مخاطرات و خطر‌هایی که ثبات مالی را تهدید می‌کند نیز مهار می‌شود. تنها با چنین اقدامی است که رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی بعد از همه گیری بیماری ویروس کرونا ۲۰۱۹، (کووید-۱۹)، از سرگرفته خواهد شد.

او در ادامه افزود: حالا که کشور‌های جهان قرنطینه و مقررات در خانه ماندن و فاصله اجتماعی را برای مهار شیوع بیماری ویروس کرونا ۲۰۱۹، (کووید-۱۹)، به اجرا گذاشته‌اند، کل جهان اکنون در قرنطینه قرار گرفته است. سرعت و گستردگی سقوط کسب و کارها، فعالیت‌های اقتصادی‏ و مالی که روند آن همچنان ادامه دارد به هیچ چیزی از آنچه که تاکنون در زندگی خود دیده‌ایم شباهت ندارد.

معاون مدیرکل صندوق بین‌المللی پول اضافه کرد در حال حاضر بلاتکلیفی و سردرگمی زیادی درباره شدت و مدت زمان کندی رشد اقتصادی وجود دارد. به طوری که در یک سناریو پایه‌ای، رشد اقتصادی امسال سه درصد کاهش خواهد یافت و علت اصلی این کاهش نیز شیوع بیماری ویروس کرونا ۲۰۱۹، (کووید-۱۹)، است. اگر چنین سناریویی آنگونه که ما پیش‌بینی کرده‌ایم، روی دهد جهان بدترین کساد اقتصادی را از زمان کساد بزرگ سال‌های ۱۹۳۰ تاکنون را تجربه خواهد کرد.

گزارشی که صندوق بین‌المللی پول در همین خصوص منتشر کرده است نشان می‌دهد اقتصاد‌های بزرگ در سال ۲۰۲۰ به طور چشمگیری، کاهش رشد اقتصادی خواهند داشت که رقم آن تا ۶.۱ درصد نیز خواهد رسید. اقتصاد اقتصاد‌های نو ظهور و در حال پیشرفت نیز به طور عموم رشد اقتصادی شان بیشتر از کشور‌های پیشرفته است حدود یک درصد کاهش رشد اقتصادی خواهند داشت.

ژانگ با استناد به گزارش این نهاد گفت: نظام مالی جهانی همین حالا هم از شیوع بیماری ویروس کرونا ۲۰۱۹، (کووید-۱۹)، به طور چشمگیری، متاثر شده است. از همین رو پیش‌بینی ما این است که سخت‌تر شدن شرایط مالی و تشدید بحران می‌تواند ثبات مالی و اقتصادی را در سطح جهان به خطر اندازد. اما مخاطراتی که چشم‌انداز‌های اقتصادی و مالی را در جهان تهدید می‌کند رو به کاهش هستند.

به گفته این اقتصاددان، حالا که اقتصاد‌های کشور‌های پیشرفته یک ضربه سنگین را تحمل کرده‌اند بازار‌های های کشور‌های با اقتصاد نو ظهور و بازار‌های مرزی نیز احتمالا می‌توانند بحرانی که می‌تواند کساد اقتصادی را در پی داشته باشد، تحمل کنند.

این مسئول صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه اگر این بحران اقتصادی تشدید پیدا کند، این احتمال وجود دارد که بحران مالی ادامه پیدا کند و در همین‌باره  اعلام کرد از زمانی که بحران ویروس کرونا مطرح شده است روند خروج سرمایه از کشور‌های با اقتصاد نو ظهور و در حال پیشرفت شدت گرفته است.

او گفت مهم است که زمینه را برای از سرگیری رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور‌ها با تاکید بر کیفیت رشد فراهم شود. زیرا این امر به نفع اقتصاد جهان خواهد بود. 

این اقتصاددان با توجه به نیاز رو به رشد ابزار‌ها و تجهیزات پزشکی در جهان برای مبارزه با همه‌گیری بیماری ویروس کرونا ۲۰۱۹، (کووید-۱۹)، ابراز امیدواری کرد که زنجیره تامین، شبکه‌ای از فرایند‌ها در بر گیرنده تأمین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع‌کنندگان، عمده فروشان و خرده فروشانی که هدف نهایی آن‌ها تامین کالا و خدمات مورد نیاز مشتریان است، به خوبی راه اندازی شود تا تولید و عرضه در جهان در سطح مطلوبی قرار گیرد. برای رسیدن به چنین هدف مهمی نیز لازم است کشور‌های جهان هماهنگی داشته باشند و این هماهنگی باید شامل تجهیزات پزشکی و تجارت به طور کلی باشد. امروز بیش از هر زمان دیگری اقتصاد جهان به نظام تجاری بین‌المللی بازتر، با ثبات‌تر و مبتنی بر مقررات و قوانین نیاز دارد.

انتهای پیام/

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.