سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد اقتصادی چین کاهش یافت

اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۸ درصد کوچک شد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس آمار رسمی منتشر شده، رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال کنونی میلادی ۶،۸ درصد کاهش یافت که عمدتا ناشی از شیوع بیماری «کووید-۱۹» است که موجب توقف فعالیت این کشور شده است.

پیش از این گروهی از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست امسال ۸،۲ درصد کاهش خواهد یافت. با این حال، این بدترین عملکرد از آغاز انتشار عملکرد اقتصادی چین در اوایل سال‌های ۱۹۹۰ محسوب می‌شود. در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹، رشد اقتصادی این کشور شش درصد در مقیاس سالانه افزایش داشت. چین از سال ۱۹۷۶ کاهش تولید ناخالص داخلی خود را تجربه نکرده است.

با توجه به اینکه چین وزنه سنگینی در اقتصاد جهان محسوب می‌شود، ارقام مربوط به رشد اقتصادی این کشور به دقت تحت نظر است. «مائو شنگ یونگ»، سخنگوی اداره ملی آمار چین اعلام کرد: «در بحبوحه شیوع ویروس جدید کرونا در جهان، چین برای از سرگیری فعالیت و تولید، باید با مشکلات و چالش‌های جدید مواجه شود.»

چین برای مهار شیوع ویروس کرونای جدید که به طور رسمی جان بیش از سه هزار و ۳۰۰ نفر را در این کشور گرفت، اواخر ماه ژانویه تدابیر قرنطینه‌ای بی سابقه‌ای اتخاذ کرد که موجب توقف فعالیت اقتصادی این کشور شد. ماه مارس، خرده فروشی به ۱۵،۸ درصد در سال کاهش یافت و تولید صنعتی تنها ۱،۱ درصد افزایش پیدا کرد. طی دو ماه قبلی (ژانویه و فوریه) بر اساس آمار موجود، خرده فروشی ۲۰،۵ درصد و تولید صنعتی نیز ۱۳،۵ درصد کاهش داشت.

به رغم بهبود شرایط سلامتی در چین طی چند هفته اخیر، هنوز صد‌ها میلیون چینی از ترس ابتلا به ویروس، همچنان به محدودیت تردد خود ادامه می‌دهند.

«جولیان ایوانز-پریچارد»، تحلیلگر موسسه «کاپیتال اکونومیکس» می‌گوید چین پس از آنکه در سه ماهه نخست شدیدترین کاهش رشد اقتصادی خود را از هنگام «انقلاب فرهنگی» که در سال ۱۹۷۶ پایان یافت، تجربه کرد، بین ماه‌های آوریل و ژوئن احتمالا دوباره شاهد افزایش تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

این تحلیلگر در ادامه گفت: با این حال، بزرگترین اقتصاد آسیا، به راحتی از مشکل خارج نخواهد شد. حتی مشکلات ممکن است تشدید شود. این مشکلات شامل افزایش بیکاری، کاهش تقاضای داخلی و شرایط دشوار خارجی که صادرات را کاهش می‌دهد، خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.