سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نام جزیره قبر ناخدا خلیج‌فارس در میراث طبیعی کشور جای گرفت

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از جای گرفتن اثر طبیعی جزیره قبر ناخدا خلیج‌فارس در بندرماهشهر در فهرست میراث طبیعی ملی خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا حسینی بروجنی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: اثر طبیعی جزیره قبر ناخدا خلیج‌فارس در بندر ماهشهر پس از طی تشریفات قانونی لازم با شماره ۶۳۶ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

او با اشاره به موقعیت مکانی این جزیره افزود: قبر ناخدا در مرکز خور هالی بندر ماهشهر، بخش مرکزی خور موسی، ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهر بندر ماهشهر و ۱۴ کیلومتری جنوب غرب مجتمع پتروشیمی بندر امام‌خمینی (ره) واقع شده است.

حسینی بروجنی با بیان اینکه قدمت این جزیره به دوران سوم زمین‌شناسی برمی‌گردد، بیان کرد: از این پس اثر پیش گفته ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر برعهده این وزارتخانه خواهد بود، همچنین هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یاتغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

براساس این گزارش جزیره قبرناخدا یکی از جزیره‌های غیرمسکونی ایران در خلیج فارس است که در جنوب استان خوزستان و دهانه خورموسی قرار گرفته است.

این جزیره محل تخم گذاری پرستو‌های دریائی بوده و بنا به روایتی در دوره هخامنشیان بسیار رونق داشته است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.