مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی از برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با کارکرد‌های قنات‌های تاریخی ارجان خبر داد.

احسان بارانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کارگاه آموزشی با موضوع معرفی قنات‎های تاریخی شهر باستانی ارجان برگزار گردید.

او افزود: این کارگاه با حضور جمعی از افراد تحصیلکرده، نخبگان، دوستداران میراث فرهنگی در سالن سایت اداری این پایگاه برگزار شد.

بارانی درخصوص مدرسان این کارگاه آموزشی بیان داشت: بخش اول این کارگاه با تدریس حبیب سَروری پژوهشگر قنات‎های ارجان برگزار شد که وی در این بخش ضمن معرفی قنات‎های تاریخی ارجان، بر حفظ و حفاظت این قنات‎های ارزشمند در شهرستان بهبهان تأکید و در ادامه نوع کاربرد و کارکرد انواع این قنات‎ها را تشریح کرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی ادامه داد: بخش دوم کارگاه نیز با تدریس اینجانب انجام شد که در این بخش علاوه بر این که مجموعه شهر باستانی ارجان به صورت کلی معرفی شد، درخصوص اندام‎های شهری ارجان از جمله؛ مسجد تاریخی، قنات‎ها، حمام و پل تاریخی برای افراد حاضر توضیح داده شد.

او هدف از برپایی این کارگاه آموزشی را معفی هرچه بیشتر قنات‎های تاریخی ارجان عنوان کرد و اظهار داشت: قصد ما این است که پرونده ثبت ملی این قنات‎ها را تکمیل و به منظور قرار گرفتن این اثر در فهرست آثار ملی، پرونده‎ مربوط را به تهران ارسال کنیم.

احسان بارانی تصریح کرد: اگرچه محوطه باستانی ارجان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و دارای شماره ثبت ملی است و قنات‎ها نیز جزو همین محوطه و شهر باستانی هستند، ولی ما قصد داریم این قنات‎ها را به صورت جداگانه به ثبت ملی برسانیم.

او به پیگیری و تلاش برای به ثبت جهانی رساندن قنات‎های تاریخی ارجان اشاره کرد و اذعان داشت: درصدد هستیم تا این قنات‎ها به عنوان دوازدهمین قنات ایران، در میان مجموعه قنات‎های ایران که قرار است به ثبت جهانی برسند قرار گیرند؛ البته پیش از آن با تمام قوا و با درنظر گرفتن همه جوانب علمی قصد این را داریم تا با تهیه یک پرونده بسیار جالب و جامع از قنات‎های ارجان، این آثار را به ثبت ملی برسانیم.

بارانی درخصوص قنات‎های باستانی ارجان گفت: عرصه شهر باستانی ارجان حدود ۴۰۰ هکتار است و این قنات‎ها از بالاترین نقطه ارتفاعی شهر ارجان یعنی حوالی سد آریوبرزن که سراب قنات منصوریه است، آب را به سمت مزارع شهر باستانی ارجان هدایت می‎کردند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی با بیان این‎که حدود ده‎ها رشته قنات مأموریت انتقال آب به مزارع ارجان را داشتند، اظهار کرد: درحال حاضر نیز قنات منصوریه فعال است و شهر منصوریه و کشاورزان آن از آب این قنات استفاده می‌کنند.

او افزود: شهر باستانی ارجان دارای اندام‎های شهری از جمله معماری، مسجد، قنات، پل، حمام و... است و این شهر باستانی اگرچه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ولی قصد داریم قنات‎های آن را به صورت مجزا به ثبت ملی برسانیم و سپس به عنوان قنات‎های منحصر بفرد در مجوعه قنات‎های ایرانی به ثبت جهانی برسانیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.