سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید۲محصول جدید تجهیزات پزشکی توسط مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی شبستر/تلاش‌ها و پژوهش‌های محققین دانشگاه آزاد اسلامی شبستر در مسیر مهار ویروس کرونا

۲ محصول جدید تجهیزات پزشکی توسط مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی شبستر ساخته شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز ،دکتر غلامرضا کاظمی زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه شبستر، از تولید ۲ محصول جدید تجهیزات پزشکی توسط محققین و پژوهشگران این دانشگاه در راستای مبارزه با کرونا خبر داد.

او گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و در راستای رفع نیاز‌های تجهیزاتی مراکز بهداشتی ودرمانی کشور، به همت اساتید و پژوهشگران جوان این واحد دانشگاهی، دو دستگاه ضروری برای درمان بیماران کرونا یی ساخته شد.

او افزود: یکی از واحد‌های فناور مرکز رشد این واحد دانشگاهی توانست این دستگاه را که شامل یک بخش مکانیکی و یک بخش الکترونیکی است، بسازد. قسمت مکانیکی وظیفه‌ی پمپ کردن هوا و قسمت الکترونیکی وظیفه‌ی تنظیم دفعات و زمان هر دم و بازدم را برعهده دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه شبستر،باتوجه به گران و پیچیده بودن دستگاه ونتیلیتور یا همان دستگاه تنفس مصنوعی پژوهشگران توانستند نمونه‌ی ساده‌ی این دستگاه را برای مواجهه با بحران کرونا بسازند،اذعان کرد: این نمونه به قدری ارزان و سریع الحصول می‌باشد که حتی قابل انتقال به محل سکونت مریض بوده و قابل خرید توسط افراد مبتلا می‌باشد. این وسیله قابل استفاده برای بسیاری از افراد با مشکل تنفسی حاد و تنگی نفس و یا دارای تنفس نامرتب و... می‌باشد. هدف از ساخت این دستگاه رفع نیاز فوری مراکز درمانی کشور بوده است.

کاظمی زاده در ادامه اظهار داشت: محصول دوم اتوکلاو پلاسمایی است، و سیستم اتوکلاو پلاسمایی یا سیستم استریلیزاسیون در دمای پایین یک روش نوین برای استریل نمودن وسایل پزشکی و بیمارستانی می‌باشد، که در حال حاضر ایران وارد کننده این دستگاه می‌باشد.

او افزود:سیستم‌های اتوکلاو موجود) غیر پلاسمایی) به دلیل شرایط کاری در دمای بالا برای تمامی انواع وسایل پزشکی مناسب نمی‌باشد وایجاد پساب عفونی از دیگر معضلاتی است که این روش‌ها به همراه دارند، بنابراین اتوکلاو پلاسمایی عمدتاً برای وسایلی کاربرد دارد که در دمای بالا و یا در مواجهه با مایعات (مانند آب) آسیب می‌بینند.

اوبیان کرد:همچنین وسایلی که شستشوی قسمت‌های داخلی آن بسیار مشکل می‌باشد مانند لوله‌های آندوسکوپی و موارد مشابه). اتوکلاو پلاسمایی در دمای اطاق، کار می‌کند و از هیچگونه ماده شوینده در آن استفاده نمی‌شود. در روش پلاسمایی هیچ گونه پساب (اعم از عفونی یا غیر عفونی) به جای نمانده و عملیات پاکسازی در دمای بسیار پایین (کمتر از ۵۵ درجه سانتیگراد) صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شبستر با قدردانی از زحمات و تلاش‌های این عزیزان پژوهشگر در این دانشگاه، بر حمایت این دانشگاه از ایده‌های مرتبط با بیماری کرونا تأکید کرد.

انتهای خبر /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.