سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حجت: نمی توان مانع ازدحام مردم در اتوبوس شد/ رعایت فاصله گذاری هوشمند در ۹۰ درصد واگن‌های مترو

"حمل و نقل عمومی؛ دغدغه اصلی اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند" امشب ۲۳ فروردین ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد.

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمل و نقل عمومی؛ دغدغه اصلی اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند امشب ۲۳ فروردین ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و یوسف حجت معاون حمل و تقل شهرداری تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه دو رویکرد را در مواجهه با کرونا داشتیم گفت: رویکرد اول این بود که صرفاً مباحث مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی را داشته باشیم و دومین رویکرد این بود که در کنار بحث سلامت مردم توجه خاصی به مباحث اقتصادی داشته باشیم.  رویکرد دوم مدنظر قرار گرفته شد، بحث مدیریت شهری هم مربوط به حوزه ما می‌شود؛ الزاما برنامه‌ریزی‌های خودمان را در این رابطه انجام دادیم.

او با اشاره به اینکه شورای عالی ترافیک در کشور سیاست‌های کلان را مشخص می‌کند و این سیاست‌ها را به استان‌ها تزریق می‌کنند؛ گفت: سیاست‌های کلان توسط مطالعات کامل ابلاغ شده است و حتی تجارب کشور‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم، لذا گفته شد حمل و نقل عمومی به طور کامل داشته باشیم و فاصله گذاری هوشمند را رعایت کنیم، لذا همه فعال شده اند و با ظرفیت‌های خودشان و با مدیریت سفر کار انجام می‌شود.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه در شورای عالی ترافیک سلامت مردم برای ما مهم بود؛ اظهار کرد:  گفتیم تصمیمات باید در ستاد ملی مبارزه با کرونا مورد بررسی قرار بگیرد، وقتی مدیریت تقاضا زیاد می‌شود، مدیریت سفر سخت می‌شود؛ باید به یک‌سری از گلوگاه‌های خاص کمک کرد. گفته شد اتوبوس‌های برون شهری کمک‌رسان اتوبوس‌های درون شهری باشند، اما عملاً دیدیم که این کار امکان پذیر نیست.

یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه قبل از کرونا مسافران مترو به طور معمول  کمی بیشتر از یک میلیون و ۸۰۰ نفر در روز بودند گفت: با شیوع بیماری کرونا، تعداد مسافران در هفته آخر اسفند به چهار هزار و ۵۰ نفر رسید و در تعطیلات نوروز به ۱۴۵ هزار نفر کاهش یافت، اما بعد از تعطیلات نوروزی تعداد مسافران به ۲۴۰ هزار نفر رسید بنابراین این تعداد ممکن است به ۳۴۰ هزار نفر برسد.

او با اشاره به اینکه مسافران مترو حدود ۱۵ درصد ظرفیت مترو است ادامه داد: ناوگان مترو با ۸۵ درصد ظرفیت کار خود را انجام می‌دهد لذا مشکل فاصله گذاری نداریم به طوری که مسافران در هر قطار بسیار کمتر شده اند.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در ۹۰ درصد واگن‌های مترو فاصله‌گذاری رعایت می‌شود افزود: البته ۱۰ درصد باقیمانده نباید نادیده گرفته شود.

او با اشاره به اینکه اتوبوس‌های درون شهری  ۱۰ درصد ظرفیت خود مسافر دارند گفت: بسیاری از اتوبوس‌ها خلوت هستند و با تعداد کمی از مسافران را  جابه‌جا می‌کنند، اما مشکل در گلوگاه‌ها است به طوری که جمعیت در گلوگاه‌ها مستقر است که برای آن هم نیز به چاره شده است به طوری که در گلوگاه‌ها تعداد اتوبوس‌های بی آر تی را افزایش داده‌ایم تا بتوانند کمک‌رسان سایر اتوبوس‌ها باشند.

حجت با اشاره به اینکه از خطوطی که مسافران کم دارند برای خطوطی که در گلوگاه‌ها مستقر هستند استفاده می‌کنیم تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم افزود: به دنبال برنامه‌ریزی هستیم تا به شکلی با کمک رسانی از طریق اتوبوس گلوگاه‌های پرتردد را کمک کنیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه برخی از مردم رعایت نمی‌کنند و مایل نیستند چند دقیقه‌ای صبر کنند تا اتوبوس بعدی که خالی است برسد گفت: واقعیت این است که نمی‌توان به مردم فشار آورد، نمی‌توان مانع سوار شدن آن‌ها شویم، تمام تلاشمان این است که اتوبوس‌های بی آر تی را به قدری تزریق کنیم تا مشکلات حل شود، در بسیاری از خطوط بی آرتی مشکلی به لحاظ تراکم جمعیت نداریم، اگر تقاضا افزایش پیدا کند کار از عهده ما خارج می‌شود، ظرفیت ما در مترو و اتوبوس رانی مشخص است که بیش از آن نمی‌تواند جوابگو باشد، انتظار داریم که برای اتوبوس و مترو تقاضای بیش از این ایجاد نشود، ما نمی‌توانیم مانع سوار شدن مردم شویم، زیرا این مانع شدن سبب تجمع در بیرون از ایستگاه‌های اتوبوس می‌شود.

او با اشاره به اینکه مسافرانی که سوار تاکسی می‌شوند برای جان خود باید ارزش قائل شوند گفت: مردم باید به موضوع سلامت خود بیاندیشند و از سوار شدن در خودرو‌هایی که سرنشین زیادی دارد پرهیز کنند، چهارهزار پارتیشن برای راننده‌های تاکسی ساخته شده و از امروز در حال نصب است به طوری که دور راننده پوشیده می‌شود، تاکسیرانان در معرض خطر قرار دارند و جان فشانانه در حال کار هستند، متاسفانه ۱۴ مورد فوتی در میان تاکسیرانان تهران داشتیم و این نشان می‌دهد که آن‌ها در معرض خطر هستند.

او عنوان کرد: در ابتدا اقدام به ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها کردیم، به طوری که در ابتدا و انتهای خطوط اتوبوس‌ها مورد ضدعفونی قرار می‌گیرند، قسمت راننده اتوبوس از قسمت مسافر توسط پارتیشن جدا شده است تا جان رانندگان در امان بمانند.

محمد رضا کلایی شهردار مشهد در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا شروع به ضدعفونی کردن و رعایت استانداردهای لازم کردیم گفت: از ۲۵ اسفندماه تصمیم گرفتیم اتوبوس های شرکت واحد و مترو از چرخه خارج شوند و سیاست‌های سختگیرانه ای را به لحاظ فاصله‌گذاری اجتماعی اتخاذ کردیم که این امر اتفاق افتاد.

او با اشاره به اینکه در روزی که حمل و نقل عمومی را به طور کل تعطیل کردیم این اثرگذاری را امروز می توانیم شاهد باشیم که میزان بروز بسیار کمتر شده است افزود : مردم باید سلامتشان حفظ شود اما بین اینکه آیا کسب و کارها را راه اندازی کنیم یا اینکه مقداری مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل دچار مسئله شوند قطعاً اقتصاد را اولویت قرار می دهیم ، در بحث ویروس ۲۶ درصد اثرگذاری با حمل و نقل عمومی است و کل کسب و کارها ۲۳ درصد در شیوع نقش دارند، در کسب و کارها می توان پروتکل ها را جدی‌تر رعایت کرد.

کلایی با اشاره به اینکه ما اولین شهری بودیم که سیستم حمل و نقل عمومی را تعطیل کردیم و همچنان اتوبوس و مترو راه‌اندازی نشده‌اند و مردم هم به ما اعتماد کردند گفت: با مصوبه شورای اسلامی شهر اتوبوس و مترو راه اندازی نمی شود تا زمانی که مطمئن نشویم همچنان سیستم حمل ونقل تعطیل است.

ناصر حاج محمدی شهردار رشت نیز در این برنامه گفت: از ۲۳ فروردین سامانه اتوبوسرانی رشت به طور کامل فعالیت خود را آغاز کرده است البته این شهر ۸۰ دستگاه اتوبوس دارد که فقط ۵۰ دستگاه آن فعال و این تعداد هیچ زمانی برای پوشش حمل و نقل عمومی رشت کافی نبوده است، دستکم ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای سامانه اتوبوسرانی رشت نیاز است.

حاج محمدی با بیان اینکه در رشت ۶ هزار تاکسی و ون فعال هستند گفت: تقاضای سفر در ۲۳ فروردین ۲۰ درصد افزایش یافت و ناوگان اتوبوسرانی ما با توجه به اینکه با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کرد، اما بیشتر اتوبوس‌ها خالی بودند.

حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در ادامه برنامه با اشاره به این که از دهم اسفند ماه سرفاصله های مترو را کاهش دادیم و کاهش به این صورت بود که مسافر ۱۲۰ هزار نفر در روز را در ۲۰ اسفند به ۲۰ هزار نفر در روز کاهش دادیم؛ گفت: در ۲۱ اسفند ماه مترو را تعطیل کردیم ، ناوگان اتوبوسرانی ما طی فاصله زمانی ابتدا به ۷۰ درصد ناوگان ،سپس ۵۰ درصد و نهایتاً ۳۰ درصد و در روز ۲۲ اسفندماه ناوگان اتوبوسرانی را به صورت کامل تعطیل کردیم، الان هم سیستم اتوبوس و مترو به صورت کامل تعطیل هستند ، کمترین میزان شیوع ویروس کرونا را داریم که نتیجه هماهنگی مدیریت شهری و مدیریت درمان و مدیریت ارشد استان است.

جمالی نژاد با اشاره به تعطیلی نظام حمل و نقل عمومی در برخی شهر‌های کشور افزود: شورای عالی ترافیک، سیاست‌های کلان حمل و نقل کشور را مشخص و به استان‌ها ابلاغ می‌کند، در این باره تصمیم گرفته ایم به جای تعطیلی مترو و اتوبوسرانی، همه ناوگان حمل و نقل شهری برای اجرای بهینه طرح فاصله گذاری هوشمند، فعال باشند و بر این اساس سفر‌های شهری را مدیریت می‌کنیم البته این تصمیم شورای عالی ترافیک لازم الاجرا نیست بلکه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا درباره آن تصمیم می‌گیرد.

او افزود: قرار بود در قالب نوسازی نظام اتوبوسرانی شهری تعداد ۱۹ هزار اتوبوس اضافه شود و اگر اکنون بخشی از این اتوبوس‌ها به اتوبوسرانی شهری اضافه شود مشکل گلوگاه‌ها و ازدحام جمعیت در این مسیر‌ها برطرف می‌شود.

معاون وزیر کشور گفت: درباره طرح ترافیک، کار نرم افزاری دقیقی انجام شده است و اگر طرح لغو شود حجم زیادی از خودرو‌های شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند و گره‌های ترافیکی زیادی را ایجاد خواهند کرد البته لغو طرح و استفاده از خودرو‌های شخصی میزان شیوع بیماری کرونا را کاهش می‌دهد.

جمالی نژاد افزود: اداره‌ها و سازمان‌ها بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند ساعات کاری متفاوتی خواهند داشت، ۵۹ میلیون جمعیت شهری در کشور داریم که ۱۵۰ میلیون سفر شهری توسط آن‌ها در روز انجام می‌شود.

او با بیان اینکه سهم حمل و نقل همگانی و شبه همگانی از سفر‌های درون شهری ۴۲ درصد است؛ تصریح کرد: در شهر‌ها ۳۵۰ هزار تاکسی فعالند که ۲۵۰ هزار تاکسی، فرسوده است، ۱۵۰ هزار سرویس مدرسه، ۱۵۰ هزار آژانس و ۶۰۰ هزار تاکسی اینترنتی، ۲۲ هزار اتوبوس و ۳۰ هزار مینی بوس در نظام حمل و نقل همگانی شهر‌ها فعال هستند و مترو نیز روزانه ۲ میلیون مسافر را جا به جا می‌کند لذا به ۳ هزار ناوگان مترو در کشور نیاز داریم که هزار ناوگان مربوط به تهران است.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
سوار شدن تو اتوبوس و مترو = كرونا گرفتن