اقتصاد با کرونا و همچنین نمایشگاه‌های بهاره مجازی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب بیست و دوم اسفندماه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران، الفت نسب سخنگوی انجمن کسب و کارهای مجازی و علی رهبر رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور امشب بیست و دوم اسفند ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی برنامه های حمایتی از کسب و کارهای خرد پرداختند. 

علي رهبر رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونيک کشور با اشاره به اینکه جشنواره بهاره مجازی با اينترنت رايگان برای فروش کالا ها و اقلام گوناگون برای عدم حضور مردم برای خريد ايام عيد و همچنين ارائه تخفيفات متعدد از فردا آغاز به کار خواهد کرد گفت: سال گذشته ٢٠٨ ميليارد تومان فروش اينترنتي داشتيم لذا سامانه ای برای پيگيری شکايات احتمالی مشتريان در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه خیلی از مردم برای تامین مایحتاجشان دچار ریسک شدند و لذا در این خصوص نگران هستند افزود : از سوی دیگر واحدهای صنفی کالاهایشان را برای شب عید تامین کرده اند اما به دلیل بیماری کرونا بازارشان با کسادی روبرو شده است لذا جشنواره بهاره مجازی به عبارتی جشنواره فروش اینترنتی طراحی شد تا آغاز به کار کند به طوریکه شعار ما در این جشنواره همدلی مردم و اصناف است.

رهبر با اشاره به اینکه در این جشنواره اصناف کالاهایشان را با تخفیف به صورت اینترنتی ارائه می‌کنند ادامه داد: مردم می توانند به پرتال بهار ۹۹ دات آی آر مراجعه کنند لذا فروشگاه های اینترنتی که دارای پروانه کسب بودند مجاز به شرکت در فروشگاه بهاره هستند .

او با اشاره به اینکه در طول جشنواره فروشندگان بر روی کالاهایشان تخفیف هایی را در نظر گرفته اند به طوری که ارسال کالا به صورت رایگان خواهد بود خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم نسبت به کالایی شکایت داشته باشند می‌توانند شکایت خود را مطرح کنند لذا به شکایات رسیدگی می‌شود.

او افزود: مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند که فروشگاه‌های اینترنتی که امکان آگهی را فراهم می کند واحد صنفی تلقی نمی شود لذا مردم باید از فروشگاه هایی که معتبر هستند خریدهای خود را انجام دهند، ما باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم در این شرایط به یکدیگر کمک کنیم.

رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونيک کشور با بیان اینکه کالا باید یک سری شرایط را داشته باشد گفت: باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات و معایب طرح را برطرف کنیم، شرکت پست از ۲۵ اسفندماه به بعد هم نیز به مردم سرویس دهی خواهد داشت لذا به وزارت کشور نامه ای ارسال کرده ایم تا مجوز حمل بار توسط تاکسی های مسافربر را با رعایت شرایط بهداشتی صادر کنند.

رهبر تاکید کرد: تهدید کرونا برای وضعیت اقتصادی را باید تبدیل به فرصت برای فروش اینترنتی کنیم لذا باید فروش اینترنتی توسعه پیدا کند.

رضا الفت نسب عضو هيات مديره اتحاديه کسب و کارمجازی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه
مردم از کسب و کارهای اينترنتی خريد کنند که نماد اعتماد و پروانه کسب داشته باشند گفت: ۵۰ هزار کسب و کار نماد اعتماد دارند.

او با اشاره به اینکه از ۵۰ هزار کسب و کاری که نماد اعتماد دارند برای ۱۳۰۰ کسب و کار مجوز صادر شده است گفت: در خصوص جشنواره صرفا اصناف را پذیرش می‌کنیم لذا باید به اصناف آفلاین هم کمک کرد تا بتوانند به چرخه رونق برگردد، در ایام عید به شکایات رسیدگی می کنیم در خصوص فروشگاه های اینترنتی باید اذعان داشت که اینترنت پاشنه آشیل است این در حالی است که در همه جای کشور شاهد وجود اینترنت مانند برخی از روستاها نیستیم.

الفت نسب با اشاره به اینکه متاسفانه شرکت‌پست اعلام کرد که تا ۲۵ اسفند ماه بیشتر توان سرویس دهی را ندارد ادامه داد: در شرایط به وجود آمده مردم می خواهند در خانه هایشان بمانند لذا در این شرایط باید کمک کرد تا آنها خریدهای اینترنتی مطمئنی داشته باشند لذا باید محصولی به دست مردم برسد که دچار آسیب نشده باشد.

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه برنامه طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه متاسفانه در این شرایط بسیاری از کسب و کارها زمین گیرشده‌اند گفت: برخی از کسب و کارها در این شرایط در معرض ریسک کرونا قرار گرفتند، متاسفانه اقتصاد کشور بیماری های زمینه ای دارد به طوری که با تورم بالای ۴۰ درصد مواجه است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه واقعیت این است که به دلیل تحریم های ظالمانه دولت دستش خالی است و منابعی در اختیار ندارد گفت: ایتالیا منابعی را برای نجات کسب و کارها در نظر گرفته است این در حالی است که در کشور ما چنین منابعی وجود ندارد لذا بیماری زمینه ای در کشور ما تورم بالا است که متاسفانه با آن روبرو هستیم.

سلاح ورزی با اشاره به اینکه سياستهای بانک مرکزی و دولت تابه حال کمکی برای نجات کسب و کارها نبوده است عنوان کرد: باید به کسب و کارها کمک کرد، بانک مرکزی واکنش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها یی را ارائه کرده است ولی در حوزه تامین اجتماعی و مالیات عمده وعده هایی که اعلام می شود در جهت به تعویق افتادن تعهدات است که این مسئله کافی نیست.

قاسم نوده فراهانی رئيس اتاق اصناف تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امروز بزرگترين مشکل ما عدم ارائه پروانه کسب اصناف برای فروشگاههای اينترنتی است ادامه داد: بحث فروشگاه های اینترنتی در سال ۹۲ مطرح شد لذا کسانی می توانند در فروشگاههای اینترنتی شرکت کنند که دارای مجوز پروانه کسب باشند، عده‌ای که پروانه کسب ندارند باید در این فروشگاه ها مورد پذیرش قرار نگیرند ،مردم باید بتوانند با خیال راحت از این فروشگاه‌ها خریداری کنند اما هنوز نتوانستیم این مجموعه را به خوبی به مردم معرفی کنیم، باید مردم را آگاه کرد چون بحث فروش اینترنتی علم روز دنیاست.

او با اشاره به اینکه باید بتوانیم سازگاری را فراهم کنیم تا مردم بتوانند بهتر به خرید شان بپردازند افزود : حق توزیع کالا با کسانی است که پروانه کسب دارند، در فروشگاه های اینترنتی اگر کالاهایی وارداتی است باید از مبادی قانونی وارد شده باشد و باید از مبادی قانونی بیاید و اگر تولید داخل است باید مجوزهای لازم را داشته باشد.

نوده فراهانی با اشاره به اینکه اصناف و تجار همیشه پشتیبان نظام بودند و هستند و در هر واقعه‌ای حضور فعال داشتند گفت: متاسفانه اکنون اصناف و تجاری هستند که گرفتار شده اند لذا رکود بازار چند سالی است که در کشور حاکم شده و اکنون با وضعیت به وجود آمده اصناف دیگر توانی ندارند لذا از دولت توقع کمک داریم به طوری که بسیاری از اصناف اکنون تعطیل شدند، آنها باید حقوق ،حق مالیات و حق بیمه را از چه منبعی با شرایط کسادی بازار بپردازند.

او بیان کرد: وجود پروانه کسب در موضوع فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند دلگرمی مصرف کننده در قبال مشکلاتی از قبیل، معیوب بودن احتمالی کالا و یا دیر رسیدن کالا به دست مشتری باشد.

رضا عوض پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در ارتباط تلفنی با برنامه تصریح کرد: دولت دو بسته حمایتی برای شاغلان فاقد درآمد ثابت در دستور کار دارد یکی بحث خرید اعتباری به گونه‌ای که کارگران ساختمانی و کارگران فصلی و روزمزد و دستفروشان و رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها می‌توانند یک الی دو میلیون تومان خرید اعتباری انجام دهند.

او افزود: در برآورد اولیه ما حدود سه میلیون خانوار مشمول این طرح شناسایی شده اند و این تسهیلات با کارمزد ۴ درصد است و پس از ثبت نام متقاضیان و استحقاق سنجی افراد، به نوبت پرداخت خواهد شد، در مرحله دوم حدود یک و نیم میلیون خانواری که حتی دارای درآمد متغیر هم نداشتند توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها شناسایی شده اند و در هفته آینده اولین بسته حمایتی را دریافت خواهند کرد.

او گفت: مبالغ دریافتی این افراد برای خانوار یک نفره ۲۰۰ هزار تومان، خانوار دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، خانوار سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و خانوار پنج نفره یا بیشتر رقم ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با توجه به شرایط کنونی که متاثر از کرونا است، بسته پیشنهادی سازمان امور مالیاتی را در نامه‌ای به ستاد مقابله با بحران کرونا ارائه کردیم که بخشی از آن تایید شده است،بخشی از موارد تاییدشده درباره بازپرداخت‌های مالیاتی صنوف از این قرار است که سررسید‌های پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که تا ۱۵ فروردین ماه بود به ۳۱ اردیبهشت ۹۹ موکول شد.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در این راستا تمام هیات‌های حل اختلافی که در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ موعد برگزاری داشتند تا پایان فروردین ماه لغو و به ۳۱ اردیبهشت موکول شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار