سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مخازن سد‌های خاکی احداث شده در زنجان آبگیری می‌شود

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت: ۲۹ سد خاکی در مناطق مختلف استان آماده آبگیری است و این سازه‌ها با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛به نقل از  روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان؛  بیات معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت:  تاکنون ۲۹ دستگاه سد خاکی را در مناطق مختلف استان با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث نموده که در حال حاضر مخزن دو سوم آن‌ها پر شده و در حال سرریزاست.

او افزود: در حال حاضر مدیریت مخازن این سد‌ها امری ضروری بوده و با توجه به دستور وزارت نیرو و مدیریت بحران استان، لازم است بهره برداران آن‌ها و بویژه دهیاران و اعضاء محترم شورا‌های اسلامی روستا‌های بهره بردار این سد‌ها مراقبت نمایند تا ضمن باز بودن مسیر سرریز سد‌ها، لوله‌های تخلیه آن‌ها هم باز و یک سوم حجم مخازن سد‌ها برای مهار سیلاب‌های احتمالی فروردین ماه خالی باشد.

بیات خاطر نشان کرد: در محل سد‌ها و سیل بند‌های مخزنی احداث شده تابلو‌های اطلاع رسانی و هشدار شنا و تردد ممنوع نصب شده است که متاسفانه بعضا توسط افراد ناآگاه مخدوش گردیده و یا از بین رفته است و مسئولیت وقوع حوادث ناگوار در محل، بعهده این افراد می‌باشد، چرا که این هشدار‌ها در در جهت پیشگیری از سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در مخازن این سازه‌ها نصب گردیده است.

به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان، بستر سد‌ها و بند‌های مخزنی لغزنده و باتلاقی و دمای آب آن‌ها پایین است و شنا کردن در آن‌ها اکیدا ممنوع می‌باشد، زیرا تاکنون مواردی از غرق شدن افراد در آن‌ها اتفاق افتاده است.

بیات همچنین به نقش پوشش مراتع و جنگل‌ها در جلوگیری از وقوع سیلاب‌ها اشاره کرد و افزود: مطالعات صورت گرفته ثابت کرده است که موثرترین و ارزانترین عامل حفاظت، تقویت و پایدارسازی منابع آب و خاک سرزمین، پوشش گیاهی آن بوده و یکی از مخرب‌ترین عوامل از دست رفتن این منابع ایجاد شخم موازی شیب در دامنه‌ها است.

اوهمچنین از مردم استان خواست به توصیه‌های مدیریت بحران عمل کرده و از دخل و تصرف مسیر آبراهه‌ها و رودخانه‌ها بشدت پرهیز نمایند.
 
 
انتهای پیام/ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.