سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رفتارهای زیبا در حوادث سخت/ ایرانی‌ها به مهم‌ترین مسائل و حوادث سال ۹۸ چه واکنش‌هایی نشان دادند؟

سال ۹۸ مانند سال‌های قبل با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فراز و نشیب‌های سال ۹۸ بر کسی پوشیده نیست؛ مسائل و چالش‌هایی که به گفته برخی کارشناسان، تنها یکی از آن‌ها برای یک کشور صاحب نام کافی بود تا بتواند آن کشور را نابود کند. اتفاقاتی که اگر همراهی و پشتیبانی مردم نبود غلبه بر آن‌ها شاید غیرممکن می‌شد.

در این گزارش قصد داریم چند حادثه بزرگ سال ۹۸ را با هم بررسی کنیم.

سیل فروردین‌ماه ۹۸

ابتدای امسال بود که سیل ویرانگر برخی استان‌های کشورمان را درگیر کرد و بسیاری را بی‌خانمان و برخی را هم به کام مرگ کشاند. البته ریشه این حادثه در روز‌های پایانی سال ۹۷ بود که وقوع سیل سهمگین در استان گلستان مردم را در شوک سنگینی فرو برد.

سیل فروردین ۹۸ خسارت‌های بسیاری را در استان‌های فارس، خوزستان، لرستان و برخی دیگر از استان‌های کشورمان وارد کرد که اگر همت مردم و به خصوص گروه‌های جهادی نبود تحمل و جبران این وقایع برای مردم بسیار سنگین و سخت‌تر می‌شد. اما مردم پای کار بودند و خودجوش به یاری همدیگر شتافتند.

چه زیبا بود همدلی جوانان دانشجو، روحانیون، اقشار مختلف مردمی و پاسداران امنیت و نیز ماشین‌های حامل کمک‌های مردمی وقتی دل سیلزدگان را شاد می‌کرد.

اعتراضات بنزینی آبان‌ماه ۹۸

دولت که باید طبق برنامه ششم توسعه از سال ۹۲ اقدام به افزایش پلکانی قیمت بنزین می‌کرد، ناگهان در آبان ۹۸ بنزین را سهمیه‌بندی و نرخ سهمیه‌ای و آزاد آن را به ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان افزایش داد.

افزایش قیمت ناگهانی بنزین اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم را متاثر کرد و همین باعث شد تا برخی نسبت به گرانی آن دست به اعتراض بزنند؛ اعتراضاتی که با حمایت بیگانگان و عوامل داخلیشان در نقاط مختلف کشور به حاشیه کشیده و تبدیل به اغتشاش شد و متاسفانه تعدادی از هموطنانمان جان خود را در جریان آن از دست دادند.

به گفته دبیر شورای امنیت ملی، ۸۵ درصد جانباختگان حوادث آبان‌ماه طبق تحقیقات میدانی، حتی در این اغتشاشات حضور هم نداشتند.

به آتش کشیده شدن اموال عمومی و خصوصی و جان باختن تعدادی از هموطنانمان به دست آشوبگران باعث شد تا عموم جامعه علیرغم گله از گرانی و افزایش ناگهانی قیمت بنزین، صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده و در شهر‌های مختلف نسبت به اقدامات خرابکارانه آنان اعتراض کنند تا از ادامه آسیب‌های بیشتر جانی و مالی به مردم جلوگیری شود.

ترور سردار سلیمانی در دی‌ماه ۹۸

روز جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸، انتشار یک خبر کوتاه، ملت ایران را شوکه کرد: سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی آسمانی شد.

ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه بامداد، ارتش تروریست آمریکا اقدام به ترور سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان کرد. یانکی‌ها فکر می‌کردند با تروریست نامیدن سردار دلها، می‌توانند میان پیکر پاک و قطعه قطعه اش با مردم فاصله بیندازند. رئیس جمهور آمریکا با کینه تمام، مسئولیت این عملیات تروریستی را بر عهده گرفت و آن مرد بی نظیر را تروریست خواند.

ایرانی ها، اما خوب از خجالت دونالد ترامپ درآمدند. در محشر تشییع جنازه حاج قاسم، همه جور مشایعت کننده‌ای دیده می‌شد. خیابان‌های اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان شاید تا به حال چنین دریای جمعیتی را به خود ندیده بودند.

مشهدی‌ها در تشییع چند ساعته خود، وقتی کار مراسم به غروب و شب کشیده بود چراغ گوشی‌های خودشان را روشن کرده بودند و با تکان دادن این نور‌ها در آسمان، سردار را بدرقه کردند. کرمانی‌ها هم برای تشییع آن شیردل سنگ تمام گذاشتند.

جمعیت آن قدر زیاد و به هم فشرده بود که متاسفانه برخی از عزیزترین هموطنانمان در آن مراسم جانشان را از دست دادند. تشییع سردار سلیمانی در پایتخت تهرانی‌ها را به یاد تشییع بی نظیر امام راحل (ره) انداخته بود. حضوری که تمام رسانه‌های خارجی را انگشت به دهان کرد.

راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه ۹۸

ایرانی‌ها در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال برای حضور پرشور و دشمن کور کن، دلیل خوبی داشتند؛ شهادت حاج قاسم سرمای آن روز را بی مقدار کرده بود. همه آمده بودند تا هم بهار انقلابشان را در بهمن جشن بگیرند و هم در چهلم سردار سلیمانی، بگویند قدر سرداران مملکتشان را خوب می‌دانند.

در تهران جمعیت از ساعت‌های اولیه صبح به خیابان‌های منتهی به انقلاب و آزادی سرریز شدند و هنوز مراسم به طور رسمی شروع نشده بود که این ملت آزاده، میدان آزادی را، چون نگینی در بر گرفته بودند. ایرانی‌ها در سایر استان‌ها نیز چهله حاج قاسم و جشن انقلاب را زیر پرچم ایران پرشمار برگزار کردند.

ورود ویروس کرونا به ایران در بهمن‌ماه ۹۸

مدتی است که یک ویروس ناشناخته به نام کرونا از مبدا چین در جهان شیوع پیدا کرده و کشور‌های متعددی را درگیر کرده است. از چین گرفته تا نیوزیلند و حتی آمریکا و کشور‌های اروپایی مانند فرانسه و آلمان.

ویروس کرونا تاکنون در بسیاری از کشور‌های جهان، تعداد زیادی را مبتلا کرده و تعدادی دیگر را نیز به کام مرگ کشانده است. این ویروس در ایران نیز تاکنون بیش از ۱۸۰۰۰ نفر را مبتلا کرده و حدود ۱۲۸۴ نفر نیز در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

مردم ایران با وجود همه تحریم‌های بین‌المللی که اقلام دارویی را هم شامل می‌شود با یکدلی و همدلی مثال‌زدنی خود پای کار آمده‌اند تا یکبار دیگر ثابت کنند که در مواقع سختی کشورشان را تنها نمی‌گذارند.

این در حالی است که به گواه رسانه‌های خارجی، مردم در بسیاری از کشور‌های برخوردار و به اصطلاح "جهان اولی" مانند آمریکا از خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده برای مقابله با کرونا ناراضی هستند و با هجوم به فروشگاه‌ها و مراکز خرید، اقلام اساسی را از بیم قحطی و قرنطینه شدن به غارت برده‌اند.

گزارش از مهدی طلوع وند

انتهای پیام/

برچسب ها: سال 98 ، رویدادهای 98
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
این مقام ارشد انتظامی(سردار مهری) تاکید کرد:چرخه خدمت سربازی همچنان ادامه دارست و با ایثارگری سربازان و نیرو‌های مسلح بهترین امنیت را در کشور داریم.
نیروهای مسلح اشتغال دارند و حقوق میگیرند، سربازان چطور؟ سربازان زندگی، آینده، اشتغال، خونه، ماشین، خانواده و غیره نمیخواهند؟
مدت سربازی دو سال زیاد است و کمتر کنید و حقوقی مناسب با شرایط و هزینه های جامعه بهشان بدهید
از رهبر فرزانه و حکیم کمک میطلبم
محمد
۰۹:۳۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
تا خداوند نخاهد هیچ اسیبی به این ملت بزرگ و متحد نمیرسد
خداوند با صابران است ، و باز گفته خداوند با مومنان است
محدثه
۰۱:۴۷ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
هواپیمای اوکراین چی؟؟؟
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
خدا.بزرگه همه باهم کرونا هم شکست دهیم علی یارتان ایرانم سرزمینم وطنم یاصاحبالزمان یاری کن ماپیروزییم هشت سال دفاع مقدس پیروزی وحالاهم با شکست کرونا پیروزجنگیم یاحق
علی خازنی
۲۰:۰۹ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
خدا بزرگه پشت هر سختی آسایشی و آرامشی هست ان شاء الله سال 99 سال خوب و شاد و آسایش مردم ایران باشه و از همه بلاها و بیماری ها دور باشیم ان شاء الله
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
امیدورام سالی پر از سلامتی و دل خوشی برای تمام هم وطن های گلم باشه .اینشالله با کمک ملت صبور و دولت تمام مشکلات را پشت سر بگذاریم .من باور دارم .کرونا. را با در خانه موندن شکست میدهید و رعایت بهداشت .دستمال کاعذی و ماسک و دستکش را در خیابان رها نکنید .چونکه ممکنه الوده باشه و باعث بیمار شدن خدای نکرده هم وطن هاشوید .در یک پلاستیک بگذارید و گره دهید و در زباله
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
سقوط هواپیمای اکراینی پس چی ؟
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
هدف گرفتن هواپیما مسافربری و زلزله و سیل سیستان و لرستان جا انداختی
راضیه
۱۳:۱۵ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
امیدوارم مردم ایرام در این سال نو مانند هر سال پشت انقلاب و مقام معظم رهبری باشند و سالی سرشار از برکت و سلامتی داشته باشند الهی امین
جواد قاسمی
۱۲:۴۳ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
فقط و فقط
زنده باد ایران و ایرانی
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
انتقام سخت رو یادت رفت بگی
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
سال۹۸ بری که دیگه برنگردی سال سختی بود ،سال ۹۹مبارک
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
چرا فقط سختی ، ):
محمد
۰۹:۵۳ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام بر دلهای بزرگ مردم مهربان ایران، سال جدید پر از عشق آرامش امید برکت آسایش سلامتی و خیر براتون باشه؛ هوای همو داشته باشیم...
مجید
۰۸:۲۵ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا.جانم فدای رهبر...
عمار
۰۸:۱۹ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
بسم رب الشهداء والصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
سال نو 1399 ه شمسی بهار خجسته بر تمامی انسانهای آزاده اندیش عادل عدالت خواه سر تا سر جهان و ملت و امت و یکپارچه و متحد خردمندان بصیر دلاور مردان و زنان عدالتگستر متمدنین تمدن ساز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مقتدر و قدرتمند باشکوه و با عظمت و سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص بر تمامی مومنین مسلمین حزب الله مبارک باد انشاءالله سالی نیکو در رفتار و گفتار و کردار و افکارمان داشته باشیم و سالی پراز رزق و روزی حلال وسیع و ایمنی و سلامتی و امنیت ملی برای شما ملت غیور و شریف و مظلوم و رشید آرزومندیم و سال ظهور و طلوع منجی عالم بشریت باشد ، با نشاط متحد و همدل و شاد و شادکام و پیروز و موفق و سرافراز باشید .
مژده ای دل که مسیحا نفسی می‌آید
که ز انفاس خوشش بوی کسی می‌آید
از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
زده‌ام فالی و فریادرسی می‌آید .

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم
اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد
من و ساقی به هم تازیم و بنیادش براندازیم .
انشاءالله با رعایت تمامی موارد ایمنی بهداشتی فردی و اجتماعی و در خانه ماندن بر ویروس منحوس کرونا پیروز خواهیم شد .
والسلام و صلوات التماس دعا .