سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از رونق به جهش ۱۱/

«جهش تولید» منجی صنایع نساجی / قاچاق نفس صنعت پارچه را بریده است!

این روز‌ها صنعت نساجی کشور حتی با شعار رونق تولید هم حال و روز خوبی نداشته و قاچاق بلای جان آن شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی طولانی است که مردم کشورمان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و همین موضوع باعث شده است تا قیمت محصولات برای مردم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ مبلمان و لوازم چوبی از جمله اقلامی هستند که خرید آن‌ها هزینه زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و همین موضوع باعث شده تا هم خریداران و هم تولید کنندگان دغدغه کاهش و کنترل قیمت را داشته باشند

کاهش قیمت برای تولید کننده‌ها به معنای کاهش هزینه تمام شده است، تولید کننده باید در تلاش باشد تا با کاهش هزینه تمام شده محصولات است؛ با تلاش‌های صورت گرفته توسط تولید کنندگان و فعالان حوزه چوب و مبلمان امروز شاهد بهبود چشمگیر محصولات تولید شده در داخل کشور هستیم اما این افزایش کیفیت زمانی به نتیجه خواهد رسید که در توان خرید مردم باشد.

تولید کنندگان کشورمان برای کاهش قیمت فروش به دنبال کاهش قیمت تمام شده هستند، قیمت تمام شده محصول به معنای مجموع هزینه‌هایی است که تولید هر محصول به تولید کننده تحمیل می‌کند و شامل مواد اولیه، هزینه تولید، هزینه نیروهای فعال در واحد تولیدی و مواردی از این قبیل می‌شود. در صنعت مبلمان این هزینه را میتوان به مواردی مثل چوب، پارچه ابر، یراق آلات و موارد از این قبیل اشاره کرد که تولید کننده‌ها همین موضوع را دلیل افزایش قیمت خودروها می‌دانند.

امکان جهش صادرات مبلمان به ۵۰۰ میلیون دلار وجود دارد

علیرضا عباسی رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قیمت محصولات این صنف برای مردم کشور اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما بالا بودن قیمت تمام شده کالا است برای مثال در تولید مبلمان انتظار داریم صنعت نساجی با تولید کنندگان این حوزه همراه شود بخش عمده‌ای از قیمت تمام شده محصولات در این حوزه به پارچه‌های روی مبل اختصاص پیدا می‌کند، اما نظارت کافی بر قیمت گذاری و فروش این محصول وجود ندارد به طوری که حتی در بسیاری از موارد پارچه‌های تولید شده در داخل ایران با نام و برند خارجی به فروش می‌رسد.

عباسی افزود: تصمیم گیری افراد غیرمتخصص در حوزه‌های مختلف صنعتی گاهی مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد در حالی که حضور در مراجع تصمیم گیری و قانون گذاری می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان ادامه داد: از طرفی حدود ۲ سال است که در نقاط مختلف کشور نمایشگاه‌هایی با عنوان فروش مبلمان برگزار می‌شود که گاهی حتی با حضور افرادی بدون شناسه صنفی همراه می‌شود و در نهایت فروش مبل با قیمت نامعقول را به همراه دارد که آسیب‌هایی در بازار فروش این صنف ایجاد می‌کند.

او تصریح کرد: نمایشگاه در نهایت باید منجر به گسترش صادرات در کشور شود و با تبادل دانش و تکنولوژی بین واحد‌های تولیدی همراه باشد، اما اگر بنا باشد نمایشگاهی برای فروش به شهروندان راه اندازی شود ماهیت خود را از دست داده است.

عباسی گفت: کالا‌های تولید شده در داخل کشور در سه فاز مبلمان کلاسیک، مدرن و مبلمان صفحه‌ای قابلیت رقابت با مبلمان تولید شده در کشور‌های خارجی را دارد و تولید کنندگان ما آمادگی لازم برای حضور در بازار‌های جهانی را دارد.


بیشتر بخوانبد: آفت زدگی نظام توزیع تجهیزات مقابله با کرونا/ قیمت تمام شده ماسک اعلام شد


رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان  تصریح کرد: صنعت چوب و مبلمان یکی از صنایع سبک و زود بازده کشور محسوب می‌شود که ۸ تا ۱۰ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است بنابراین اهمیت خاص و ویژه‌ای برای بخش اقتصادی دارد.

او با تأکید بر اهمیت توجه مناسب به این صنعت گفت: واحد‌های تولیدی امروز کشور ما با ظرفیت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند در حالی که گسترش صادرات می‌تواند باعث به کارگیری ظرفیت‌های فوق شود.

عباسی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل و نام گذاری سال جدید با نام «جهش تولید» اظهار کرد: از مسئولان بخش‌های مختلف کشور تقاضای همکاری با واحد‌های تولیدی کشور را داریم تا بتوانیم از دل مشکلات اقتصادی سربلند خارج شویم.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان درباره میزان صادرات این صنعت تصریح کرد: به هیچ عنوان آمار قابل قبولی در زمینه صادرات نداریم. ارقامی مثل ۲۰ میلیون دلار یا ۲۵ میلیون دلار را نمی‌توان نتیجه صادرات یک صنف دانست پس باید گسترش مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

او ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده قصد داریم تا ۵ سال آینده آمار صادرات این صنعت را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم؛ در کشور‌های همسایه حدود ۵۰۰ میلیون جمعیت وجود دارد و بازار‌هایی مثل عراق، سوریه، گرجستان، ارمنستان و کشور‌هایی از این قبیل می‌تواند بازار خوبی برای صنعت مبلمان در کشور ما باشد.

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را به دلیل زیاده خواهی و تخلفات برخی فعالان صنعت مبلمان می‌دانند؛ گویی در این حوزه افراد بسیاری حضور دارند که آسیبی که به صنعت نساجی کشور وارد می‌شود برای آن‌ها اهمیتی نداشته وسود شخصی خود را به چرخه صنعت کشور ترجیح می‌دهند.

 

افسانه محرابی مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره تامین پارچه های رومبلی گفت: در شرایط فعلی در زمینه تعمیر پارچه های رومبلی کاملاً خودکفا هستیم و نیاز به واردات آن در کشور وجود ندارد اما متاسفانه خلاف اظهاری هایی در گمرک وجود دارد که منجر به قاچاق این محصول به کشور می‌شود.

او گفت: اقلام قاچاق شده به داخل کشور نیازی به پرداخت مالیات و مواردی از این قبیل ندارند که در نهایت باعث پایین بودن قیمت تمام شده این محصولات شده و به تولیدات داخلی در این حوزه آسیب زیادی وارد می کند.

محرابی تصریح کرد: پارچه های روی مبلی از سه ردیف تعرفه وارد کشور می‌شد و ما اقداماتی در این حوزه و برای کنترل ردیف‌های تعرفه انجام دادیم اما متاسفانه کماکان شاهد هستیم که از طریق خلاف اظهاری و سایر ردیف‌های تعرفه این محصول وارد بازارهای کشور می شود.

کیفیت بالای پارچه های رومبلی ایرانی رقیب تولیدات ترک

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت با تأکید بر کیفیت بالای محصولات داخلی در این حوزه گفت: در برخی موارد کیفیت تولیدات داخلی به قدری بالا است که به عنوان پارچه ترک فروخته می شود. متاسفانه فرهنگ غلطی در کشور وجود دارد که عده ای تصور می کنند محصولات خارجی کیفیت بهتری از تولیدات داخلی دارد.

او تصریح کرد: این موضوع باعث شده تا فروشنده‌ها بر خلاف واقعیت اظهار کنند که پارچه های تولید داخل محصول کشورهای دیگری از جمله ترکیه هستند، این موضوع بیشتر در پارچه های رومبلی و پرده های دیده می شود که در چند سال اخیر بسیار کم شده اما هنوز وجود دارد باید صنعت پوشاک و نساجی ما به سمت برندسازی حرکت کند تا از این موضوع جلوگیری شود.

تا زمانی که کسی مسئولان این بخش سر و سامانی به بازار خرید و فروش پارچه‌ها، چه پارچه‌های صنعتی و چه پارچه‌های مورد استفاده در صنعت پوشاک ندهند این مشکل پا بر جا خواهد بود؛ بازار خرید فروش پارچه به جولانگاهی برای قاچاقچیان تبدیل شده و می‌تواند آینده این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
مهرداد
۱۲:۱۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
ممنونم
مجید
۱۱:۵۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
نامردا قاچاق نکنیید که من کارگر اینجا بیکار میشوم و لطفا جنسهای ایرانی بخرین...