سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمپاشی زمستانه در بیش از ۴ هزار هکتار از باغ‌های گیلان

سمپاشی زمستانه سالانه در بیش از ۴ هزار هکتار از باغ‌های استان گیلان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمدابراهیم محمدی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: به منظور کنترل و مبارزه با آفات نباتی سمپاشی زمستانه سالانه در بیش از ۴ هزار هکتار از باغ‌های این استان انجام می‌شود.

او با بیان اینکه سمپاشی زمستانه با روغن‌ها در کنترل آفاتی مثل کنه ها، شپشک ها، سپردار ها، شته‌ها و پسیل در باغ‌های مرکبات و زیتون موثر است، افزود: این نوع سمپاشی در اختلاط با قارچ کش‌های بردو فیکس و نوردوکس در افزایش کارایی آن‌ها در کنترل بیماری‌های قارچی و باکتریایی نیز موثر است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: استفاده از محلول روغن پاشی با بستن منافذ تنفسی پوستی در حشرات و لارو‌ها و تخم‌ها منجر به کاهش جمعیت آفات شده و می‌تواند تعداد دفعات سمپاشی باغ‌ها در بهار و تابستان را کاهش و در کل باعث کاهش مصرف آفت کش‌ها و سلامت محصول و محیط زیست شود.

محمدی به باغداران توصیه کرد: در هنگام سمپاشی زمستانه از روغن‌های استاندارد که در ظروف پلمب شده و دارای برچسب نشان‌دهنده مشخصات کامل (نام شرکت یا کارخانه سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت و...) استفاده شود و از سموم و روغن‌های تاریخ گذشته و بی نام و نشان خودداری کنند.

او افزود: با توجه به خنک بودن هوا در زمستان، روغن‌هایی با درجه سولفوناسیون (میزان خلوص روغن از نظر وجود هیدروکربور‌های غیراشباع) ۷۵-۶۵ برای سمپاشی زمستانه به کار می‌روند و روغن‌های استاندارد باید از پایه پارافین باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: روغن‌هایی که از منشاء گازوئیل هستند نه تنها در کنترل آفات موثر نیستند بلکه به مرور باعث پیری سریع و خشک شدن درختان می‌شوند.

محمدی تصریح کرد: بهترین دما‌ی محیط برای سمپاشی زمستانه بین ۵ تا ۲۵ درجه و بعد از رفع یخبندان‌ها و یک هفته پیش از تورم جوانه‌ها و پس از هرس درختان است.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.