سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد؛

بازار داغ نوروزخوانان در فضای مجازی + فیلم

کرونا بازار نوروزخوانان را در فضای مجازی داغ کرد و اجرای این آیین در فضای مجازی با استقبال مردم مواجه شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، قدیمی‌ترین رسم مازندرانی‌ها در پاسداشت نوروز، این روز‌ها در تب و تاب ویروس کرونا قرار گرفته و دیگر نوروزخوانان این نوید دهندگان بهاری را نمی‌توان در کوچه پس کوچه‌های شهر و روستا دید.

آیین نوروزخوانی یکی از رسوم دیرینه مردم مازندران است که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد.

نوروزخوانی ترانه عاشقانه، عارفانه و مدح گونه نوروز خوان است و نوروزخوانان بهاری پر از عشق و امید و برکت را به مردم نوید می‌دهند.

رد پای نوروزخوانان در فضای مجازی

سید جلال محمدی سرپرست گروه موسیقی آوای تبری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: همه ساله ۱۵ روز مانده به عید نوروز مراسم نوروزخوانی را در شهر‌ها و روستا‌ها اجرا می‌کردیم و امسال به علت ویروس کرونا این آیین کهن را در فضای مجازی برای مردم به اشتراک می‌گذاریم.

او افزود: سنت نوروزخوانی معمولا از سوی ۲ تا ۵ نفر انجام می‌شد و پارسال برای اجرای نوروزخوانی به به افراد ۵ تا ۲۰ سال نوروزخوانی آموزش دادم تا این آداب و رسوم کهن حفظ شود.

محمدی گفت: در فضای مجازی با انتشار فیلم‌های نوروزخوانی از پارسال این چالش را بین مردم ایجاد کردم که آیا برای اجرا به میان شما بیایم یا در فضای مجازی اشتراک گذاری کنم؟ همه پاسخ‌ها این بود که در فضای مجازی منتشر شود و به میان مردم نرویم.

سرپرست گروه موسیقی آوای تبری افزود: اشتراک گذاری فیلم‌های نوروزخوانی بازتاب بسیار خوبی در فضای مجازی داشت و هدف ما از این اقدام زنده نگه داشتن سنت‌های قدیمی مازندران در هر شرایطی است.

بهاری نو در راه است

سید جلال محمدی سرپرست گروه موسیقی آوای تبری گفت: نووزخوان‌ها اشعاری مانند بادبهارون بیمو، نوروز سلطون بیمو، مژده دهید به دوستان، گل به گلستون بیمو را می‌خوانند.

او با بیان اینکه اشعار نوروزخوانی از شعر شاعران قدیمی و شاعران امروزی گرفته می‌شود، افزود: در برخی از نوروزخوان‌ها اشعاری مانند: بهار آمد بهار آمد خوش آمد، علی باذوالفقار آمد، خوش آمد، خبر آمدن سال نو و بهار را می‌دهند.

سرپرست گروه موسیقی آوای تبری گفت: پس از اسلام اغلب اشعار نوروزخوانی پس از ستایش خداوند، در مدح امامان شیعه گفته می‌شد.

نوروزخوانی خاص استان‌های شمالی کشور

طوبی اصانلو کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: نوروز خوان‌ها حدود پانزده روز مانده به عید به خانه‌های مردم می‌روند و رسم دیرینه نوروز خوانی یا بهارخوانی را اجرا می‌کنند.

او افزود: نوروزخوانی در سرزمین علویان از دوران صفویه رنگ و بوی مذهبی گرفت و این سنت کهن در استان‌های شمالی کشور اجرا می‌شود.

ارسال استیکر‌ها به جای شیرینی و تخم مرغ محلی

سال‌های قبل دسته‌های نوروزخوان که به در خانه مردم مراجعه و شروع به آوازخوانی می‌کردند، صاحب خانه هدیه‌ای به آن‌ها میداد و غالبا این هدایا پول نقد، برنج، تخم مرغ، گندم، تخم مرغ و شیرینی‌های محلی بود.

اما امسال که این نوروزخوان‌ها در فضای مجازی نوروزخوانی می‌کنند، در قبال این کار مردم برای آن‌ها استیکر و برچسب‌هایی از سر ارادتشان ارسال می‌کنند.

اجرای یک نوروزخوانی متفاوت در نکا

گروهی از هنرمندان نکایی آیین سنتی نووزخوانی امسال را با اشعار متفاوت درباره جلوگیری از شیوع کرونا در نکا برگزار کردند.

این نوروزخوانان در اشعارشان شهروندان را به در خانه ماندن، رعایت نکات بهداشتی و استفاده از دستکش و ماسک توصیه کردند. اشعاری که این نوروزخوان‌ها خواندند به شرح زیر است:

بازم کمبی سفارش/ ماسک بزنین با دستکش/ باد بهارون بیمو/ کرونای نادون بیمو

در این نووزخوانی این افراد با دستکش و ماسک به همراه چند مامور بهداشت روستا‌ها رفتند تا علاوه بر نوید دادن بهار و اجرای نوروزخوانی، برشور و اطلاعیه‌های آموزشی هم بین مردم توزیع کنند.

آیین سنتی نوروز خوانی همه ساله ۱۵ روز مانده به عید نوروز از گلوگاه تا رامسر اجرا می‌شود تا آمدن عید به همه مردم شهر‌ها و روستا‌ها نوید داده شود.

نوروزخوانی یا بهارخوانی سنت خاص مردم استان‌های شمالی کشور بهانه‌ای برای شادی و ورود به سال جدید است و هیچ مسئله‌ای نمی‌تواند آن را کم رنگ کند.

 

 

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.