سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی از پرواز جا می‌مانیم چه کنیم؟

جا ماندن از پرواز وقتی برای همه چیز درست و دقیق برنامه‌ریزی کرده‌اید یکی از بدترین اتفاق‌هاست. در چنین مواقعی حتما یا عصبانی می‌شوید، یا غمگین یا احساس می‌کنید دستتان به هیچ جا بند نیست و بی کمک مانده‌اید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مسایلی هست که با در نظر گرفتنشان می‌توانید تا حدی از احساسات منفی پیشگیری کرده یا حتی سفر خود را با کوتاه‌ترین تاخیر به انجام برسانید. به‌طور مثال، اگر در مورد قوانین شرکت هواپیمایی که از آن بلیط خریده‌اید اطلاعات کافی داشته باشید، شاید بتوانید پس از جا ماندن از پرواز خود، در اسرع وقت اولین پرواز بعدی را خریداری کرده و سفرتان را ادامه دهید.

برای آگاهی از مسایلی که خوب است هنگام جا ماندن از پرواز بدانید در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

با مسئول شرکت هواپیمایی که بلیط را از آن خریده‌اید، صحبت کنید

به جای اینکه هیجان زده شوید و استرس همه وجودتان را بگیرد، با متصدی ایرلاین صحبت کنید و به او توضیح دهید به چه دلیلی از پرواز جا مانده‌اید. برخی از کمپانی‌ها برای چنین مواقعی صندلی خالی در پرواز بعدی دارند. یعنی اگر دلیل قانع کننده‌ای داشته باشید، ممکن است در اولین پرواز بعدی بتوانید به سمت شهر مقصد پرواز کنید.

عواملی همانند تصادف جاده‌ای یا ترافیک شدید دلایل قابل قبولی هستند، زیرا شما در شکل‌گیری آن‌ها نقشی نداشته‌اید.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که اگر مطمئن هستید به پرواز خود نمی‌رسید، با شرکت هوایی در فرودگاه تماس گرفته و این موضوع را مطرح کنید و از آن‌ها بخواهید تا پرواز بعدی را برای شما رزرو کنند.

البته این کار به سیاست‌های شرکت‌های هواپیمایی بستگی دارد.

پیش از خرید بلیط هواپیما در مورد سیاست‌های شرکت هواپیمایی اطلاعات کامل کسب کنید

پیش از خرید بلیط بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که سیاست‌ها و قوانین ایرلاین موردنظر خود را مطالعه کنید. به این واسطه می‌توانید همه قوانین مربوط به حمل بار، تاخیرها، از دست دادن پرواز‌ها و … را بخوانید و از پیش بدانید که چه کاری باید انجام دهید.

دیگر گزینه‌های حمل‌ونقل را نیز مدنظر داشته باشید

اگر ایرلاینی که از آن بلیط خریداری کرده‌اید، پرواز بعدی را برایتان رزرو نکرد و بلیطتتان هم به‌طور کلی سوخت شد، شاید بد نباشد به دیگر گزینه‌های حمل و نقل فکر کنید.

البته گاهی خرید بلیط از شرکت هواپیمایی دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. ایرلاین‌های مختلف، قیمت‌های متفاوت از هم دارند.

همچنین، اگر مسیر سفر شما خیلی طولانی نیست، شاید بد نباشد به جای هواپیما به دیگر وسایل نقلیه همچون قطار، اتوبوس یا ماشین‌های سواری فکر کنید. در چنین واقعی باید با خودتان حساب و کتاب کنید و ببینید آیا معطل شدن در فرودگاه برای سوار شدن به اولین هواپیما و هزینه‌ی آن بهتر است یا اینکه مثلا با سواری و با هزینه بسیار کمتر به سمت مقصد خود بروید!

برنامه سفر خود را بر اساس تاخیری که خواهید داشت، تغییر دهید

فرقی نمی‌کند سفر کاری می‌روید یا سفر تفریحی، وقتی به پرواز نمی‌رسید یعنی همه برنامه‌های بعدی شما هم دستخوش تغییرات ناخواسته خواهند شد؛ بنابراین بسیار مهم است که به محض از دست دادن پرواز، با متصدی هتل تماس گرفته و تاخیر خود را به او اعلام کنید.

یا اگر قرار است کسی در فرودگاه به استقبالتان بیاید به او بگویید که دیرتر خواهید رسید.

تقاضای غرامت کنید

اگر دو پرواز پشت سر هم خریداری کرده‌اید، یعنی مثلا قرار است از تهران به تبریز بروید و از آنجا به مشهد سفر کنید، و پرواز اول تاخیر داشته باشد و به موجب تاخیر آن، شما پرواز بعدی خود را از دست بدهید، این امکان را دارید تا از ایرلاینی که چنین مشکلی را برایتان ایجاد کرده غرامت دریافت کنید.

بر اساس قانون EC ۲۶۱ حمل و نقل هوایی، مسافران در سه حالت زیر اجازه درخواست غرامت را خواهند داشت:

تاخیر سه ساعته یا بیشتر از آن
لغو پرواز از طرف ایرلاین
امتناع از مسافرگیری در وقت مقرر

طبق عرف بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد، اما در صورت تاخیر بیش از نیم ساعت، ایرلاین مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به مسافران خسارت بپردازد و رضایت آنان را جلب کند.

در واقع شرکت‌های هواپیمایی به منظور حفظ وجهه و نام ایرلاین خود و همچنین به منظور رقابت با دیگر شرکت‌ها، راهکار‌هایی برای جبران خسارت به مسافران مشمول تاخیر یا لغو پرواز در نظر می‌گیرند که به لغو یا تأخیر پرواز و مدت زمان آن بستگی دارد.

حقوقی که کمیسیون اتحادیه اروپا برای مسافران در شرایط مختلف تاخیر یا لغو در نظر گرفته به شرح زیر است:

در صورتی که تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.
در صورتی که پروازی با بیش از سه ساعت تاخیر به مقصد برسد و شرکت هواپیمایی مسوول تاخیر باشد، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می‌شود.
مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک بیند.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.