سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

قیمت موتور سیکلت در سال ۹۹/ موتورهای هندی رقیب تولیدات داخلی

طبق آخرین اطلاعات دریافتی، قیمت گذاری موتور سیکلت های داخلی و خارجی در بازار ایران اعلام شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که واردات بسیاری از محصولات در کشور ممنوع شده است. از میان این ممنوعیت ها برای واردات، می توان به خودرو و موتور سیکلت ها اشاره کرد. کالاهایی که تا حدودی با استقبال زیادی از مردم رو به روست.

موتورسیکلت از نمونه وسایل حمل و نقلی است که همواره در برابر خودرو از ضریب تقاضای بالاتری در میان اقشار متوسط و ضعیف جامعه برخوردار بوده است. تولیدکنندگان داخلی از سال ها پیش شروع به تولید این کالا کردند اما متاسفانه مورد حمایت قرار نگرفتند.

انتظار می رفت که به مرور زمان تولید این کالا در کشور رونق گیرد اما متاسفانه شاهد کاهش تولید این کالا در کشور هستیم. علاوه بر این رکود در بازار خرید و فروش موتورسیکلت و دوچرخه، رونق را از بازار خدمات این ۲ محصول نیز گرفته و تقاضا برای ارائه خدمات این ۲ وسیله نقلیه از ابتدای سال تاکنون با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

بنابر گزارش‌های موجود در رسانه ها، میزان تولید داخلی موتورسیکلت در طول ۵۰ سال اخیر با کاهش ۷۰ درصدی همراه بوده است. اُفت و تنزل چشمگیر و تاسف باری که واکاوی این نقیصه را ضروری‌تر می‌سازد. در واقع، به موازات کاهش ضریب تولید، میزان نیاز داخلی نیز برای تامین این وسیله نقلیه خاص، به واسطه واردات مُیَسَر شده که نفس این موضوع به خودی خود امری نامطلوب و ناخوشایند به نظر می‌رسد.

کاهش تولید ۵۰ درصدی موتورسیکلت در سال های اخیر

بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  صنعت موتور سیکلت از ۳ تا ۴ سال گذشته دچار مشکلاتی شده است. متاسفانه آمار تولید موتور سیکلت ۵۰  درصد کاهش داشته است که بیشتر آن از تحریم ها و قوانین نشات می گیرد. 

او بیان کرد: امسال با توجه به تحریم ها افزایش قیمتی در خصوص موتور سیکلت نداشته ایم و تنها نوسانات ارزی در برخی از محصولات تاثیر گذار بود.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه قیمت موتورسیکلت امسال متناسب با نرخ تورم افزایش یافت، اما نسبت به میزان افزایش قیمتی که در مورد خودرو داشتیم چشمگیر نبوده است، ادامه داد: افزایش قیمتی نسبت به خودرو نداشته ایم و قیمت‌ها همچون گذشته است. امسال نسبت به گذشته ۴۵ درصد افت تولید داشته ایم که در سال گذشته ۱۶۵ هزار خودرو تولید شد و امسال تاکنون ۱۰۰ هزار موتور تولید شده است که ۶۵ هزار خودرو کاهش یافت.

ضیا مقدم  با بیان اینکه تولید خودرو در سال آینده تغییری نخواهد کرد، ادامه داد: پیش بینی نمی شود که سال آینده تولید خودرو افزایش یابد.

این مقام مسئول شیوع کرونا را متاثر در فروش موتور سیکلت دانست و گفت: با شیوع کرونا تولید و فروش فروش موتور سیکلت به شدت کاهش یافته است. اگر روند شماره نشدن موتورسیکلت به دلیل مشکلات مختلف به خصوص در حوزه اسقاط ادامه داشته باشد قطعا سال آینده صنعت موتورسیکلت به صورت کامل تعطیل خواهد شد.

به گفته دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در یک ماه اخیر تولید خاصی برای موتورسیکلت صورت نگرفته است و باید دید در آینده وضعیت به چه صورت پیش خواهد رفت.

ضیا مقدم با اشاره به اینکه صنعت موتورسیکلت وضعیت خوبی ندارد و نیازمند حمایت مسئولان است بیان کرد: بسیاری از تولید‌کنندگان موتورسیکلت با سرمایه‌های شخصی خودشان با عشق و علاقه در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، ما نیازمند حمایت دولت هستیم.

افزایش قیمتی در بازار موتورها وجود ندارد

محمد خادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط فعلی بازار خرید و فروش موتور سیکلت، اظهار کرد: هم اکنون افزایش قیمتی در بازار موتورها وجود ندارد چرا که خرید در بازار کم است.

رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز بر بازار موتورسیکلت تاثیرگذار است، تصریح کرد: این امر سبب می‌شود که قدرت خرید و تولید کاهش پیدا کند.

خادم منصوری در ادامه گفت: با توجه به اینکه از کشور هند موتورسیکلت خریداری می‌کنیم، اما شرایط تحریم‌ها باعث شده که خرید به حداقل برسد.


بیشتر بخوانید: موتورسیکلت‌های جدید پلاک نمی‌شوند/ فروش موتورسیکلت های هندی مونتاژ شده به بنکداران 


رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت با اشاره به اینکه افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت را در بازار قطعات شاهد بوده ایم، اظهار کرد: امیدواریم که روند کاهشی در بازار برگردد و قیمت‌ها به تعادل برسد.

به گفته خادم منصوری، امیدواریم که قانون دست و پاگیر کمتر شود تا این بازار بتواند تولیدات خود را در بازار بیشتر کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت با بیان اینکه هم اکنون بازار موتورسیکلت در بازار راکد است افزود: این در حالی است که اگر عرضه‌ای در بازار نباشد به طور قطع، قیمت‌ها بالا می‌رود.

منصوری در ادامه تصریح کرد: زمانی که قیمت‌ها متعادل شود این امر می‌تواند دست دلالان و سودجویان را در بازار کوتاه کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت گفت: در صورت حمایت دولت و مسئولان از این صنف به‌طور قطع بازار موتورسیکلت وضع بهتری به خود می‌گیرد.

نقش بسیار برجسته و نافذ قیمت تمام شده در حمایت از کالای داخلی

 یکی از توزیع کنندگان موتورسیکلت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش بسیار برجسته و نافذ قیمت تمام شده در حمایت از کالای داخلی و پشتیبانی از تولید ملی، گفت: یکی از چالش‌های پیش روی این صنعت به قیمت تمام شده بالای آن معطوف می‌شود و به تبع در چنین شرایطی میل به واردات افزون‌تر می‌شود، زیرا به صورت طبیعی متقاضی با صرف هزینه کمتری به خرید موتورسیکلت مبادرت می‌ورزد.

او با بیان اینکه برای کاهش قیمت تمام شده باید تیراژ تولید بالا رود که با شرایط موجود و با توجه به وجود برخی نارسایی ها، امکان چنین امری مُیَسَر نیست، تشریح کرد: بالا رفتن چند برابری تولید، نتیجه‌ای جز انبار شدن و خاک خوردن بخش قابل توجهی از تولیدات را در پِی ندارد و برای فائق آمدن بر این نارسایی، باید حمایت‌های هر چه بیشتری (همچون حمایتی که حدود دو سال پیش از خودروسازان شد) از این صنعت در دستور کار قرار گیرد.

این تولید کننده با اشاره به اینکه برخی از موتورسیکلت به عنوان یکی از دلایل اصلی آلایندگی هوا یاد می‌ کنند، گفت: این عارضه را نباید در نفس این وسیله نقلیه سبک دید، بلکه ریشه این معضل به کیفیت ساخت موتورسیکلت و البته بسیاری از کم توجهی‌های مالکان موتورسیکلت باز می‌گردد.

در شرایطی که  اختلاف قیمت میان موتورسیکلت‌های انژکتوری با کاربراتوری قابل توجه است و بازار نیز از موتور سیکلت‌های کاربراتوری اشباع شده، بروز آلودگی هوا یا تشدید آن، امری تعجب برانگیز نخواهد بود. قطع به یقین حل و فصل چنین نارسایی هایی، مستلزم برنامه ریزی دقیق و اصولی از سوی متولیان امر و البته توجه هر چه بیشتر مالکان و راکبان موتورسیکلت است.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
از نظر شما قیمت موتور پایین میاد
شهرام
۱۰:۴۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
همه چیز قیمتش سربه فلک کشیده به جز حقوق کارگرا کارگرای بیچاره چه گناهی دارند که ماشین خریدن براشون شده یه رویای باور نکردنی پدر من یه کارگره اگه ماتااخرعمرمون کار کنیم جز خرج خورد وخوراک چیزی نمی شه دولت میتونه قیمت پراید۲۰ملیونی یا بکنه ۱۶۰ ملیون اون وقت ما نمیخایم حقوق کارگرها را مثل پراید ۸برابر کنن ۲یا۳برابر کنن این کوچک ترین کاری است که می تونن برای قشر ضعیف جامعه انجام بدن
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
انصافا خیلی قیمت موتور بالا رفته داخل این 2یا سه سال بعید بدانم موتور بتوانیم بخریم
navid
۱۸:۴۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام..وقتی میگن ما در هر صورت تحریمهارو دور میزنیم یعنی اگه با هیچ کشوری نتونن معامله کنن با مردم داخل معامله مکنن اون وقت قیمت کار در ایران به پائینترین قیمت تو دنیا میرسه که یه کارگر تو ایران اگه هروز کار کنه روزی 3دلار درامدش میشه
یه کارمند قبلا ماهیانه پول دوتا سکه میگرفت اما حالا سه ماه یه سکه..اگه موتور رو به این قیمتا میدن میخوان تحریمهارو دور بزنن بالاخره باید بودجشون رو یه جوری در بیارن بیچار مردم گروگان گرفته ایران...
reza
۲۳:۱۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
وقتی سه قلم لوازم موتور کی پی اس میشه یک میلیون معلومه کسی دور موتور نمیره.بنظر بنده اگر مشکل گرانی قطعات حل بشه حتماا قیمت موتور پایین میاد ومردم میخرن.الان هرکس رسیده یک موتور اسقاطی و مزایده داخل سایت میفروشه بالای ده میلیون .زمانی همین موتور ۱۸۰۰بود از سال ۹۷ تا ۹۹ طی دوسال قیمت ها نجومی شده.البته دست دلالان داخلی هم درکاره .و ناگفته نماند قطعات مونتاژ داخل همون چینی هست که بدرد نمیخورن.بماند مال بیشتر موتور ها فقط تهران داره قطعات که خودش واسطه ودلال بازی میاره گفتم سه قلم مثل لنت عقب دوتا چیز خیلی کوچک شده یک میلیون.خدا وکیلی بعضی ها خانواده باهمین موتور نون میدن کمی فکر مردم خودمون هم باشیم.
انشاالله که این پیام رو بگذارید نه حذف کنید.
ناشناس
۰۲:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
علی برکت الله
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ارزون بدن تا فروششون ۸۰ درصد کاهش نداشته باشه حقشونه به زودی با این قیمت هاتولید متور سیکلت به صفر می رسه
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۸ تير ۱۳۹۹
عزیزان قیمت ها بالا هست همه چیز گرانه اگه دارین بخرین و سواربشین ندارین هم مشکلی نیست با وسیله عمومی برید سرکار یا مثلا اگه چندتا برادر هستید باهم شریک بشید و یک دستگاه موتورسیگلت بخرید باهم استفاده کنید ما که اون وقت که ۲ تومان بود هم نداشتیم بخریم بابام هم کارگر بود با موتور دوستش میرفتن سر کار.موتورهای جدید هم انژکتوری شده اصلا مثل قبل نیست خرابی زیاد داره اگه خواستین بخرین حتما تبدیل کنید به کاربرات انشاءالله موفق باشید
ehsan
۱۴:۲۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
چه اوضاعیه بخدا هر روز یه قمت
ابراهیم
۲۲:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
به نظر من پراید قیمتش خیلی پایینه وقتی یه موتور که دو تا چرخ داره میشه 80میلیون پس پراید باید بشه 200 میلیون حداقل کولر داره بخاری داره موتور چی داره دو تا چرخ یه فرمون تو بارون خیس میشی تو سرما یخ میزنی به نظرم پراید نسبت به قیمت موتور خیلی هم ارزونه
گارگر
۱۸:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
تو خدا به فکر ما هم باشید
محمد
۰۱:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
ب قول یکی از هموطنا موتور شده قیمت پراید
پراید شده قیمت هواپیما بابا یکم ب فکر این مردم بیچاره باشین حداقل بزارین قشرای ضعیفو متوسط تو کف موتور نمونن دیگه بابا داغونمون کردین دیگه همش میگین اوضا بهتر میشه رو ب بهبودیه کو کجا رو ب بهبودیه باو ما ک هرروز میگزره بدبختر میشیم اگه وجدان دارین ی کاری بکنین
سهیل
۱۷:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
بابا ماشین ارزون شد موتور ارزون نشد
محمد
۲۰:۲۱ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
من چرا باید صبر کنم تا موتور ارزان شه من ۲ساله می خواهم یکی بخرم ولی نمی تونم اگر تولید می کنید پس ارزان کنید
رضا
۲۱:۲۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
موتور با قیمت الان باید صفر شون 6 میلیون باشه نه 11میلیون
ناشناس
۰۱:۴۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
فامیل ما تولیده کننده موتوره میگه ما داریم موتورارو گرون میفروشیم ربطی به دلار هم نداره چون دوست داریم گرون بدهیم
حسن
۱۲:۳۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا اینقدر گرون شده یه فکری به حال ما بچه ها بکنید الان من ۱۶ سالمه میخوام موتور بخرم ۲ میلیون بیشتر سرمایه ندارم زلیل بشین الههی
رسول
۲۳:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
این موتورهای ایرانی که واقعا به در نخور هستند مثل موتور ۲۰۰ میدن ۱۵ یا ۱۶ تومان اخه بی وجدان ها این موتورهای شما اینقدر ارزش داره
هادی
۰۴:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اشکال نداره...
دوچرخه سوار میشیم بجای موتور!
امیر
۱۲:۴۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان بعضی از موتور ها مثل۱۲۵،۱۵۰،۲۰۰ که از صفر تا ۱۰۰ ایران می سازه و هیچ قطعه ای از خارج حتی از چنین نمی یاد و حتی ایران کم مونده موتوراشو به کشور های خارجی صادر کنه این کارخونه های سازنده ی موتور خودشون قیمت های موتور زیاد کردن حالا بعضی از موتور ها قطعاتشون از خارج می یاد اینارو بزاریم کنار مثال قبلا ۲۰۰ سه میلیون بود آخرش باید می شد ۷ میلیون ولی اینا عمدا قیمت هارا می برن بالا و یکیش دلال ها به دلار ربطی نداره چون یکی از فامیلای ما تو یکی از این کارخانه های موتور سازی کار می کنه
کارگر
۰۱:۳۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
ی دوسال دیگ اگ زنده بودم و پولم جمع کنم و دلار از ۱۵ به بالا نره احتمالا دیگ یه موتوره اسقاطی میگیرم برای کارم باو متوجه باشید ما کارگرا درامدمون به ریاله
اون وقت ب دلار باید بخریم به به
ناشناس
۲۳:۰۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
موتور هندی با دلار ۱۵۰۰۰تومن میشه ۲۵میلیون به چه حسابی باید قیمتش بشه ۵۰ میلیون ؟؟جالبه توی هند از پارسال تا امسال ۲۰۰۰۰روپیه ارزون شده ولی اینجا چند برابر شده.اکثر این موتورها توسط بعضی ها با دلار ۴۲۰۰ وارد شده میگن !؟؟نمیدونم چرا این دزدها رو کسی نمیگیره؟؟شاید دزدی نمی کنن بنده خدا ها......
احمدرضا
۲۳:۴۱ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
عااااامو دوساله میخوام متور 200بخرم نمیتونم هی از سه میلیون میشه 15میلیون خو چکار کنیم الان کسی میدونه قیمت 200چنه؟
سهیل
۱۷:۴۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
تو اراک شهر ماه همتاز ۲۰ تومنه
علی
۱۵:۴۹ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
موتو ۲۰۰مدل ۹۹چند
سرباز
۰۳:۲۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
الان 26 میلیون
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
موتورایی داریم تا پارسال سی و اندی میلیون بود شده صد و اندی میلیون(r3)
نمی‌دونم گرون نیست برای شما چه معنایی میده ، ولی باور کنین درآمد این ملت به ریاله قیمتا به دلار
میرزامحمد
۲۰:۰۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
سلام فقط میتونم بگم گیرونه چرا موتورسنگین پلاک نمیشه ب خدا اگه مردم رو وسیله شخصیش خودشون حاکم باشن دستشون باز باشه بهترین هنرو رو موتورسوارمیکنن که کشورهای که سازنده اصلیش بودن کم بیارن
رسول
۱۶:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
موتور دومیلیونی دارین به قیمت 12 میلیون، موتور 10 میلیونی 50 میلیون،، تریل 20 میلیونی تایلندی 120 میلیون به مردم مظلوم و بیچاره و بی پناه دارین تحمیل میکنید بعدش حمایت دولت هم می خواهید،،،،، والا چه رویی دارید
حمید ا
۱۵:۳۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
اما چه دلیلی داره که مونتاژ کار باشیم وبه دنبال گرانی این وسیله ی قشر سوم باشیم .چرا مستقیم واماده وارد بازارنکنیم.
javad
۱۰:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
قیمت موتور توبازار خیلی بالاست دیگه مردم توانایی خرید موتور روهم ندارن
رضا
۰۹:۵۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
موتور شده قیمت پراید
پراید شده قیمت هواپیما
پیمان اشراقی
۰۸:۲۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
خرید موتور هم به لیست آرزوهامون اضافه شد
اسحاق
۰۸:۲۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
موتور تولید داخل هم که فقط مونتاژه میشه کل قطعات اصلی از چین میاد.نصف افزایش قیمت موتور سیکلت با خودرو روا گر از سال 80تا الان مقایسه کنید،به نتیجه جالبی میرسید.
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
موتورهای هندی رو کم داشتیم
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
تولیدات داخلی را ارزان کنید
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
دیگه موتور را برای قشر متوسط بذارید بمونه
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
قیمت موتورسیکلیت از 2 میلیون به 10 میلیون افزایش پیدا کرده مثل قیمت ماشین ها
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
موتور منبع درآمدزایی برای برخی از اقشار آسیب پذیر است لطفا تمهیداتی برای خریدش بگذارید
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
باید وام خرید موتور سیکلت بذارند
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
قیمت موتورسیکلیت خیلی بالا رفته چرا؟؟
مگه تولید داخل نداریم؟
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
امیدوارم در سال 99 رونق به بازارها برگرده
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
چرا اینقدر گرونه!!!
علی
۰۸:۲۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
واقعا... من همه مشکلاتم تو این سال حل شده بود فقط همین قیمت موتورسیکلت مونده بود!!!
سعید
۰۸:۰۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
مگه تولید داخل داریم
ناشناس
۰۷:۲۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
چرا هیچوقت برنامه ریزی که میگید انجام نمیشه