سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویروس کرونا خطرناک‌تر برای ۹ گروه خاص

فلوشیپ فوق تخصص بیماری‌های نقص ایمنی و پیوند و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ۹ گروه خاص هستند که بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌گیرند.

میثم یوسفی فلوشیپ فوق تخصص بیماری‌های نقص ایمنی و پیوند و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: ویروس کرونا (کووید_ ۱۹) از چند ماه قبل در اواخر سال ۲۰۱۹ که اولین بار در کشور چین شیوع پیدا کرد، چند صباحی است که کشور ما را هم درگیر کرده است و تعداد زیادی از هموطنان را آلوده کرده و متاسفانه جان برخی از آن‌ها را هم گرفته است، ویروس کرونا ویروسی است که قبلا هم وجود داشته است منتها جهش‌های ژنتیکی باعث به وجود آمدن شکل جدیدی از آن شده که توانایی بیماری زایی شدیدتری دارد و از آنجایی که برای سیستم ایمنی بدن ناشناخته است واکسن سیستم ایمنی هم نسبت به آن نمی‌توانند موثر باشد.

او افزود: این مسئله به مرور زمان برطرف خواهد شد، ولی در حال حاضر ویروس توانسته است تا این اندازه در دنیا گسترش پیدا کرده و سر و صدا ایجاد کند و دلیلش هم ناشناخته بودن این ویروس برای سیستم ایمنی بدن انسان است.

یوسفی بیان داشت: این ویروس جزو ویروس‌های تنفسی است پس انتظار می‌رود که در فصل سرد سال انتشار پیدا کند و از طریق فردی به فرد دیگر منتقل شود، ترشحات تنفسی آلوده در فضا می‌توانند هزاران هزار ویروس را منتقل کنند و از طریق تنفس وارد دستگاه تنفسی فرد سالم شوند، این تنها راه برای ورود ویروس به بدن فرد سالم نیست، این ویروس می‌تواند از طریق تماس دست آلوده با ترشحات مخاط فرد هم وارد بدن آن شود و بعد از تکثیر علائم بیماری شروع شود.

او تصریح کرد: علائم آن خیلی شبیه به سرماخوردگی و آنفولانزا است و می‌تواند با تب و لرز، سرفه، گلو درد و تنگی نفس و حتی با علائم گوارشی همچون اسهال و استفراغ همراه باشد.

یوسفی گفت: یک اپیدمی ویروسی در سطح کشور وجود دارد که مقابله همه جانبه سیستم‌های بهداشتی با همیاری و همکاری مردم را در کنار آن‌ها می‌طلبد.

او افزود: هیچ دارو و واکسنی تا الان در دنیا ساخته نشده است و امیدواریم که درمان موثری برای این ویروس کشف شود و در اختیار جامعه جهانی قرار گیرد.

یوسفی بیان داشت: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله برای کنترل همه گیری، شکستن زنجیره انتقال ویروس است و این با حفظ نکات بهداشتی فردی و اجتماعی توسط همه افراد جامعه امکان پذیر است.

او تصریح کرد: ویروسی که از طریق تنفس منتقل می‌شود طبیعی است که با رعایت اصول مربوط به سرفه و عطسه میزان انتقالش در جامعه کمتر شود؛ بنابراین بهتر است افرادی که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را دارند در منزل بمانند و مراقب باشند که ترشحات تنفسی آن‌ها با سرفه و عطسه در فضا پخش نشود.

یوسفی گفت: کسی که علائم تنفسی دارد باید از ماسک استفاده کند و این ماسک باید حداکثر تا دو ساعت بعد تعویض شود و کسانی که با افراد بیمار در ارتباط هستند بهتر است از ماسک استفاده کنند و شست‌وشوی مکرر دست را فراموش نکنند.

او افزود: همه افراد جامعه در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند ممکن است بعضی از افراد علائم خفیف را بعد از ابتلا نشان دهند و عده‌ای نیز دچار علائم شدیدتر شوند و ۹ گروه هستند که باید به صورت خاص مورد توجه قرار گیرد و نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

او بیان داشت: این ۹ گروه خاص شامل افراد مسن، کسانی که سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی دارند، کسانی که سابقه بیماری‌های متابولیکی مثل دیابت دارند و دیالیز می‌شوند، افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، خانم‌های باردار و افرادی که به هر دلیلی از نقص سیستم ایمنی رنج می‌برند مثل بیماران مبتلا به انواع سرطان‌ها که تحت شیمی درمانی هستند یا کسانی که پیوند دریافت کرده اند است؛ این به این معنا نیست که فقط این افراد هستند که در معرض خطرند همانطور که اشاره شد همه افراد جامعه ممکن است که به این ویروس یا بیماری مبتلا شوند و مقابله در برابر ویروس برای همه واجب است.

یوسفی تصریح کرد: با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از برگزاری مهمانی‌ها و دوری از سفر کردن و با همکاری کادر بهداشتی و درمانی و مردم خیلی زود این ویروس را شکست خواهیم داد.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.