سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردوغان و مرکل درباره بحران پناهجویان گفت‌وگو کردند

رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با صدر اعظم آلمان از اتحادیه اروپا خواست تا سهم بیشتری در زمینه پذیرش پناهجویان ایفا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان با انتقاد از اتحادیه اروپا در زمینه بحران پناهجویان، از کشورهای اروپایی خواست تا سهم بیشتری در زمینه پذیرش پناهجویان ایفا کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین پیش از این روز دوشنبه در نشست خبری با نخست وزیر بلغارستان گفت: «ما میزبان ۴ میلیون آواره هستیم، اما اتحادیه اروپا و جهان ما را درک نمی‌کنند. پناهجویان به اختیار خود ترکیه را ترک می‌کنند.»

اردوغان تصریح کرد: «یونان باید درخواست پناهندگی مهاجران را بپذیرد. متاسفانه ارتش یونان روز گذشته دو مهاجر را به قتل رساند و یک مهاجر دیگر را به شدت زخمی کرد.»


بیشتر بخوانید: اردوغان: امیدوارم در سوریه به آتش‌بس دست پیدا کنیم/ ما مرز‌ها را نخواهیم بست


این در حالی است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز روز دوشنبه گفت رئیس‌جمهور ترکیه نباید برای ابراز نارضایتی خود پناهندگان را وسیله قرار دهد.

صدراعظم آلمان گفت برایم قابل درک است که رجب طیب اردوغان برای مواجهه با بحران پناهجویان نیازمند کمک بیشتری از سوی اروپاست، اما او نباید از طریق پناهجویان نارضایتی خود را اعلام کند.

مرکل افزود ترکیه و اتحادیه اروپا باید مذاکرات خود در خصوص توافقات مربوط به پناهجویان را از سر بگیرند و آلمان آماده حمایت از ترکیه در این زمینه است.

بیش از ۱۰ هزار مهاجر از کشور‌های خاورمیانه و افغانستان خود را به مرز‌های مشترک ترکیه با اروپا از جمله یونان و بلغارستان رسانده اند. از جمعه گذشته که ترکیه دروازه‌های مرزی خود را به روی مهاجران گشوده تا آن‌ها راهی اروپا شوند سیل مهاجران به سوی مرز‌های یونان سرازیر شده‌اند.

مقامات ترکیه روز جمعه اعلام کردند دیگر به توافق سال ۲۰۱۶ که بر اساس آن آنکارا مانع رسیدن مهاجران به قلمروی اتحادیه اروپا می‌شد پایبند نیستند و مرز‌های خود را به روی سه میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجری که در این کشور ساکن هستند گشوده‌اند تا راهی اروپا شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.