سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احیای هنر ارغوان بافی، توسعه پایدار صنایع دستی

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاوه گفت : خلاقیت و نوآوری سبب شده تا هنر ارغوان بافی متناسب با نیاز‌های روز متحول و کاربری‌های بیشتری پیدا کند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،هادی شریفی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاوه گفت : خلاقیت و نوآوری سبب شده تا هنر ارغوان بافی متناسب با نیاز‌های روز متحول و کاربری‌های بیشتری پیدا کند، تا جایی که در تزیینات معماری روستایی مثل نمای خانه‌های روستایی و باغچه‌ها و گلدان‌های تزئینی بلوار‌ها و میادین شهر، سبد خرید، قاب عکس و آیینه و... مورد استفاده قرار گیرد.

او گفت : خاستگاه رویش درخت ارغوان شرق مدیترانه است و از طریق سیاحان به ایران آورده شده است، که اکنون از درختان بومی منطقه پاوه و اورامانات محسوب می‌شود.

او افزود: این درخت با طول بیش از ١٢ متر دارای مقاومت بالا و نیاز‌های اکولوژیکی پایینی است و ویژگی و زیبایی منحصر به فرد این درختچه سبب شده، تا به عنوان گیاهی زینتی در کلیه معابر و باغات و خانه‌های روستایی به عنوان یک گیاه زینتی کشت شود.

شریفی افزود: این گیاه جلوه گر شکوفه‌های بهاری و برگ‌های پاییزییش گردشگران را محسور تماشای خود می‌سازد و زیبا قامتی و رنگارنگی این درخت همواره در معرض قاب دوربین‌های عکاسی هنرمندان و گردشگران قرار می‌گیرد.

این مسوول افزود: احیای سنت ارغوان بافی، توسعه پایداری صنایع دستی بومی و حفظ محیط زیست اورامان را به دنبال داشته است، چرا که سبب پیشنهاد کاشت پنج هزار اصله نهال ارغوان در شهرستان پاوه در مسیر سد داریان و همچنین مسیر گردشگری نودشه و هجیج برای باز رویانی جمعیت‌های گیاهی و گونه‌های ارغوان را شده است.

او گفت: خوشبختانه وجود هنرمندان و اساتیدی، چون «درویش ابراهیم یوسفی» و استاد «وهاب دهقانی» در روستای داریان که با ترکه‌های نازک ارغوان سبدسازان متبحر که باتنوع در کاربری در شکل و اندازه این محصولات باعث شد تا این اثر در فهرست ملی کشور قرار گیرد.

شریفی با بیان اینکه تلاش برای استانداردسازی این رشته از دیرباز ادامه دارد، گفت: این رشته، کارآفرینان جوان را مجذوب خود برای تولید دستاورد‌های متنوع ساخته است و مشاغل خانگی و کارگاهی حاصل از آن رو به افزایش است.

او افزود: قابل حمل بودن مواد اولیه، دسترسی آسان به چوب درخت ارغوان از دیگر امتیازات برای توسعه ارغوان بافی برای عرضه در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاوه گفت: هرساله هنرمندان از شهرستان پاوه به نقاط مختلف کشور برای آموزش و ترویج این صنعت اعزام می‌شوند، که در آینده نزدیک این صنعت دست فراگیر شده و امید است که به یکی از مهمترین صادرات کشور تبدیل شود .

 

 

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.