سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ملازهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

واشنگتن به طالبان وعده خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را داده است

کارشناس مسائل افغانستان گفت: آمریکا در توافق خود با طالبان بدون تعیین زمان، وعده خروج نیرو‌های خود از افغانستان را داده است.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره هند در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحولات اخیر افغانستان اظهار کرد: توافقی بین آمریکایی‌ها و طالبان در حال انجام است؛ اما فعلا هیچ مذاکره‌ای میان آنها و دولت مرکزی افغانستان انجام نشده است.

او ادامه داد: درباره  توافق با آمریکایی‌ها  هم طی  هفته گذشته شاهد کاهش خشونت، برای فراهم شدن  زمینه گفت وگو با دولت مرکزی عراق بودیم.

کارشناس مسائل شبه قاره هند افزود:  پس از اعلام نتایج انتخابات  و  رای آوردن اشرف غنی  به عنوان رئیس جمهور، دولت مرکزی دچار مشکل شده است. بعد از اینکه کمیسیون انتخابات، اشرف غنی را انتخاب کرد، عبدالله عبدالله نتایج شمارش آرا را  نپذیرفت و این امر باعث ایجاد تنش‌هایی در دولت شد و به  اوج گرفتن تنش ها بین احزاب منتهی شد. در چنین شرایطی اگر قرار باشد مذاکراتی میان دولت مرکزی و طالبان انجام شود، طالبان با چه دولتی وارد مذاکرات خواهد شد؟ 

او افزود: باوجود اینکه میان طالبان و آمریکا توافقی انجام شده، اما جز برقراری کاهش خشونت طی یک هفته می توان گفت که ابهامات بسیاری پیش روی این رایزنی ها وجود دارد. علاوه براین هرچند پس از اعلام توافق  طالبان با انجام اقدامات تحرک آمیز در برخی مناطق  نشان داد که با این طرح به طور کامل موافق نیست.


بیشتر بخوانید:طالبان: بر اساس توافقنامه صلح، تمام نظامیان خارجی از افغانستان خارج می شوند


ملازهی تصریح کرد: از سوی دیگر میان آمریکا و طالبان تفاهمی در حال شکل گیری است و گفته می شود که در ماه فوریه  به امضا طرفین خواهد رسید؛ البته هنوز مفاد آن اعلام نشده و در سطح کلی هم گفته شده طالبان  قبول کرده تا مانع از اقدامات گروه های تروریستی مانند داعش در افغانستان علیه منافع آمریکا شود ولی زمانی برای این امر مشخص نشده است.

او در بخش دیگری از این گفت و گو  با اشاره به  لغو مذاکرات قبلی  میان طالبان و آمریکا خاطر نشان کرد: سرنگون کردن هواپیمای آمریکایی در نزدیکی بگرام توسط طالبان، روابط آنها با واشنگتن را تحت اشعاع قرار داد و به دنبال آن ترامپ مذاکرات مورد نظر را لغو کرد.

توافقنامه کاهش خشونت یک هفته‌ای از بامداد شنبه در افغانستان اجرایی شد؛ قرار است در صورت موفقیت این توافق، آمریکا و طالبان در ۱۰ اسفند توافقنامه صلح خود را به طور رسمی امضا کنند و بعد از آن مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با طالبان آغاز شود. سهیل شاهین  سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که بر اساس توافقنامه صلح میان این گروه و آمریکا، تمام نظامیان خارجی، افغانستان را ترک خواهند کرد.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.