سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زریوار؛ دریاچه‌ای در میان جنگل‌های زیبای بلوط

وجود دریاچه زریوار در میان جنگل‌های انبوه و زیبای بلوط و گونه‌های مختلف درختان جنگلی، سرزمین با شکوهی رو در غرب ایران پدید آورده که بسته‌ای کامل برای لذت وصف ناپذیر گردشگران به استان کردستان را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، دریا‌ها و دریاچه‌ها یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری است و در این میان زریوار، بزرگترین دریاچه آب شیرین کشورمان جایگاهی خاص دارد.

دریاچه زیبای زریبار (زریوار) در ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان در استان کردستان قرار داره. بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه‌ی آب شیرین غرب ایرانه و یکی از منحصربه فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین المللی رو دارد.

وجود دریاچه زریوار در میان جنگل‌های انبوه و زیبای بلوط و گونه‌های مختلف درختان جنگلی، سرزمین با شکوهی رو پدید آورده و اون رو به مهم‌ترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.

دریاچه‌ای که نه به تنهایی، بلکه با ویژگی‌هایی همچون قرار گرفتن در میان کوه‌های جنگلی و زیبا، آبی زلال تراویده از چشمه‌های کف آن، حیات وحش به ویژه پرندگان بومی و مهاجر، وامکانات گردشگری فراوان، بسته‌ای کامل را برای لذت وصف ناپذیر گردشگران فراهم کرده است.

اسماعیل مریوانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی کردستان درباره ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب زیبا در در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، می‌گوید:تالاب زریبار با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتاً وسیع از دو طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل و به عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان یکی از پدیده‌ای بسیار زیبا و کمیاب است .

او می‌افزاید:این دریاچه دارای پوشش گیاهی، نیزارها، آبزیان، پرندگان بومی و پستاندارانی است که جان دوباره‌ای به کالبد زریوار بخشیده است و این دریاچه بستری شده برای جذب مسافران وگردشگران داخلی وخارجی که هرساله به شهرستان مریوان سفرمی کنند.

مریوانی می‌گوید: زریوار یکی از مقاصد اصلی گردشگرانی است که دوستدار طبیعتند و تلاش شده امکانات و تسهیلاتی برای این گردشگران درنظرگرفته شود که از آن جمله می‌توان به هتل ها، رستوران ها، پارکینگ، امکانات قایقرانی و سایر خدمات گردشگری اشاره کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کردستان بیان کرد:وجود فضا‌های تفریحی، ورزشی، اقامتی و پذیرائی، غرفه‌های طبخ ماهی وغذا‌های محلی، مسیر‌های رفت و برگشت سواره، مسیر‌های پیاده و دوچرخه قابلیت‌های نوینی هستند که لطف این سفر را برای گردشگران دوچندان می‌کند.

 

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که عاشق خطر کردن و هیجان زیاد هستند،  ارتفاعات این تالاب مناسب پاراگلایدر سواری است که گردشگران می توانند بر فراز دریاچه از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

شهرستان مریوان با جاذبه‌های بی شمار گردشگری از طبیعت زیبا گرفته تا بازار مرزی و مجتمع‌های تجاری با کالا‌های با قیمت مناسب واقعا مکان مناسبی برای سفر است، اما به راستی وصف زیبایی‌های دریاچه زریوار در بیان نمی‌گنجد.

پخت غذا‌های محلی به ویژه ماهی تازه کبابی که از خود دریاچه صید شده واقعا خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای گردشگران رقم خواهد زد وسرسبزی و چشمه‌های آب فراوان در کنار دریاچه زیبایی خاصی را به آن بخشیده که توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند و دراطراف این جاده باغات و چمنزار‌های زیبایی وجود دارند.

دیگر خوراکی‌هایی که در میان مردم بسیار محبوب هستند می‌توانیم به نان‌های محلی داغ و تازه و آش‌های خوشمزه اش اشاره کنیم. طبیعت زیبا و خوراکی‌های خوشمزه این ناحیه باعث می‌شود تا دل کندن از آن برای تان سخت شود. در این منطقه بوفه‌ها و فست فود‌های زیادی وجود دارد و شما می‌توانید تمام چیز‌هایی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید، از خوراکی گرفته تا وسایل جانبی را بیابید.

در فصل‌های بهار و تابستان آب و هوای زریوار بسیار خنک و معتدل است و بهترین زمان برای سفر و لذت بردن از این دو فصل زیباست. از طرفی در فصل زمستان و پاییز این منطقه دارای آب و هوایی خشک و سرد است و دریاچه تقریبا یخ می‌زند.

اگر قصد دارید در تعطیلات نوروزی به این منطقه سفرکنید، می‌توانید از اسکان‌های نوروزی که ویژه مسافران است استفاده کنید. در اطراف دریاچه زریوار هتل‌ها و مهمان خانه‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید برای چند روز اقامت، یک سوئیت از آن‌ها را اجاره کنید.

از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی زریوار شامل نمایشگاه‌های فصلی صنایع دستی و بوفه، مسجد، پارکینگ، سرویس بهداشتی، اسکان برای میهمانان نوروزی و گردشگران، پارک جنگلی، شهربازی، انواع بوفه‌های تنقلات، دکه‌های ماهی فروشی و رستوران‌های متعدد است.

برای رفتن به دریاچه زریوار باید اول به شهر مریوان در استان کردستان بروید، پس از رسیدن به ۳ کیلومتری شهر می‌توانید به دریاچه برسید.

 

این دریاچه به باور مردم محلی دریاچه‌ای افسانه‌ای و سرشار از راز‌ها و داستان هاست. افسانه‌ای بودن دریاچه رو به خودجوش بودن اون نسبت می‌دهند و با آن که آبش از هیچ رودخونه‌ای فراهم نمی‌شه، اما سده هاست که همچنان آینه سار آسمان آبی و ابرهایش است.

دریاچه زریوار صدودومین اثر طبیعی است که در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

گزارش از فاطمه محمدی

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.