سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهیه طرح تعیین نیاز آبی تالاب جازموریان با منشأ گردوغبار

طرح تعیین نیاز آبی تالاب جازموریان با منشأ گردوغبار توسط پژوهشگران دانشگاه تحصیلات تکمیلی و صنعتی و فناوری پیشرفته تهیه و به عنوان یکی از طرح‌های صنعتی برگزیده دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور معرفی شد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احداث سد بر روی رودخانه‌های تغذیه کننده جازموریان و عدم تأمین حقآبه و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، مهمترین دلایل خشک شدن این تالاب ارزشمند محسوب می‌شود.

مطالعات در این طرح با توجه به شناسایی وضعیت موجود محیط‌زیست تالاب جازموریان و تعیین شاخص‌های مهم و تأثیرگذار به منظور دستیابی به نیاز آبی، در سه دوره خشکسالی، ترسالی و نرمال محاسبات مناسبی به منظور کنترل گردوغبار و احیا مجدد تالاب صورت پذیرفت.

کاهش وسعت شوره‌زار‌ها و کاهش خاک‌های شور، افزایش پوشش گیاهی طبیعی و حیات وحش در تالاب و محدوده‌های اطراف آن و افزایش پرندگان آبزی و کنار آبزی، کاهش مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و تنفسی (کاهش تولید ریزگردها)، کاهش خسارت و صدمات به نمای ساختمان‌ها به‌خصوص بنا‌های یادبود و باستانی (کاهش تولید ریز گردها)، کاهش تولید ریزگرد‌ها منجر به کم شدن بروز مشکلات در بخش کشاورزی از قبیل تخریب خاک‌ها و محصولات زراعی و همچنین منجر به افزایش کیفیت و کمیت محصولات زراعی و باغی خواهد گردید. اثرات مثبت بر اقلیم منطقه با کاهش ریزگرد‌ها و ذرات معلق و کاهش افت عمق آب زیرزمینی و افزایش دستیابی به آن، بهبود و رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در اطراف تالاب از دستاورد‌های ویژه این طرح برگزیده است.

طرح پژوهشی جهت کاهش تبخیر سالیانه در حوزه جازموریان، طرح پژوهشی جهت جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ حاصلخیزی خاک در حوزه جازموریان، طرح پژوهشی جهت پایش میزان حقآبه زیست‌محیطی تالاب، طرح پژوهشی جهت بررسی و پیش بینی سطح تراز آب‌های زیرزمینی از برنامه‌های آتی جهت توسعه طرح است.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، احداث سد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.