علی علیخانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد در گفت و گو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، با بیان اینکه ۹۰ درصد اتوبوسهای مسافر برون شهری استان به سامانه سپهتن مجهز هستند، گفت: سامانه سپهتن از سال ۹۵ به منظور پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جادهای راه اندازی شد.
او افزود: با تجهیز ناوگان به این سامانه، رفتار رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در طول مسیر حرکت از مبدا تا مقصد به صورت آنلاین رصد و کنترل میشود.
علیخانی با اشاره به نقش خطای انسانی در تصادفات جادهای و به ویژه حوادث مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی دارد، ادامه داد: راننده اتوبوسهای مسافر بری پیش از آغاز حرکت، با قرار دادن گواهینامه خود در جایگاهی که برای آن تعبیه شده است، از همان ابتدا کلیه اطلاعات سفر و مشخصات خویش را در اختیار سامانه سپهتن قرار میدهد و پس تطابق چهره و مشخصات راننده با اطلاعات سامانه، اجازه حرکت اتوبوسداده میشود.
او ادامه داد: سامانه سپهتن اطلاعاتی همچون شرایط راننده، موقعیت ناوگان در طول مسیر، سرعت ناوگان در حین تردد، ساعت کاری راننده و غیره را به صورت بر خط، رصد و به مراکز پلیس راهور، سازمان راهداری و شرکت تعاونیهای مسافربری مربوطه ارسال میکند.
مدیرکل راهداری و حمل نقل جادهای استان یزد با بیان اینکه سامانه مذکور قابلیت تشخیص نقص فنی اتوبوسهای مسافربری را نیز دارد، تصریح کرد: در صورتی که مشکل و نقص فنی خاصی در سامانه سپهتن مشاهده شود، اتوبوس مربوطه در محل متوقف و برای حفظ سلامت مسافران، اتوبوس دیگری به محل اعزام میشود.
او در ادامه به نصب تابلوهای نظارت مسافران بر عملکرد رانندگان در اتوبوسهای مسافربری اشاره کرد و گفت: در این تابلو مشخصات راننده از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، شرکت مسافر بری مربوطه و نام و تلفن ثابت و همراه مدیر عامل آن و نیز مشخصات و پلاک اتوبوس درج شده است.
علیخانی با بیان اینکه با رانندگان متخلف به شدت برخورد خواهد شد، افزود: مسافران میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جانب راننده، تخلفات را از طریق سامانه ۲۰۰۰۱۴۱ یا تلفن گویای ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کنند.
انتهای پیام/ی