این احساس با تماشای ویدیوهایی با محتوای زمزمه کردن یا صداهایی مانند خرد شدن، مچاله شدن و صدای کاغذ و صداهایی مشابه آنها یا حتی صدای غذا خوردن تحریک میشود.
هرچند که تا به حال درباره تاثیر این پدیده هیچ آزمایش علمی صورت نگرفته است، با این وجود بسیاری از مخاطبان این فیلمها ادعا میکنند که دیدن این ویدیوها به کاهش علام افسردگی، بیخوابی و اضطراب در آنها کمک قابل توجهی کرده است و طبق تحقیقات انجام شده، مردم متداولترین دلیل تماشای این ویدیوها را کاهش استرس دانسته اند. برخی نیز معتقد اند که اasmr ضربان قلب را کاهش داده و سلامت کلی را بهبود میبخشد.
بعضی پزشکان هم میگویند که این احساس رضایت و آرامش بعد از دیدن ویدیوها ناشی از ترشح مواد شیمیایی عصبی مانند دوپامین، اندورفین، اکسی توسین در بدن است که حتی میتواند اعتیاد آور باشد.
حتی همه گیر شدن این تکنیک در دنیا باعث شده تا طراحان تبلیغات تلاش کنند تا برای فروش بهتر و تاثیر گذاری بیشتر روی مخاطبان خود، از asmr استفاده کنند.
با این وجود، تاثیر این تکنیک برای همه افراد یکسان نیست و حتی ممکن است این ویدیوها در برخی نه تنها باعث آرامش و کاهش استرس نشود که علائمی کاملا متضاد ایجاد کند. میسوفونیا یا صدا بیزاری اختلالی عصبی است که فرد مبتلا به آن از شنیدن برخی صداها دچار احساسات شدیدی مانند عصبانیت، انزجار یا حتی تمایل به ترک محل میشود.
اما اخیرا یکی از اعمالی که با asmr ترکیب شده و شاید بیشتر از خود این تکنیک در اینستاگرام محبوب شده است موکبانگ ها یا نمایشهای خوردن هستند که توسط کرهایها ابداع شد و کم کم در سراسر دنیا باب شد؛ حتی اخیرا پایشان به ایران هم باز شده است و با چرخی ساده در اینستاگرام به راحتی میتوانید اینستاگرامرهایی را پیدا کنید که پشت یک میز رنگارنگ از غذاها نشسته اند و میکروفونی را نزدیک دهانشان ضبط کرده اند و به سفارش فالورهایشان یا علاقه خودشان غذای خاصی را برای مخاطبانشان میخورند!
هرچند که این اتفاق ممکن است به نظر عدهای مسخره به نظر برسد، اما باید گفت که در اغلب موارد، گرسنه شدن و آب افتادن دهان بعد از تماشای این ویدیوها، تنها اتفاقی نیست که برای مخاطبان میافتد؛ بلکه ترشح اندروفین و مواد شیمیایی در مغز کار خودش را میکند و فرد به دیدن این ویدیوها معتاد میشود.
از همه جالبتر درآمد زایی یوتیوبرها و اینستاگرامرها از طریق این تکنیک است. یک ویدیو ASMR که از اقبال خوبی در اینترنت برخوردار شده باشد، حتی میتواند تا ۱۶ میلیون بازدید را به خود اختصاص دهد. و درامد و شهرت بسیار خوبی برای اجرا کننده آن به همراه داشته باشد.
برخی از آنها هم برای جذب مخاطبان بیشتر به خوردن غذاهای عجیب و غریب و حتی سلاخی کردن زنده زنده موجوداتی که اغلب دریایی هستند و خوردن آنها به صورت خام جلوی دوربین روی میآورند که هرچند با واکنش خوبی از طرف مردم روبه رو نمیشود اما بازدیدهای صفحات آنها را بالا میبرد و همین به نوعی برای اینکه شهرت بیشتری داشته باشند و درآمد بیشتری کسب کنند، کافی است.
اجرای شوی غذا (موکبانگ) هم از این قائده مستثنی نیست و حتی علاوه بر درآمد و شهرت، رستورانهای مختلف حاضرند برای تبلیغ، انواع و اقسام غذاهای خود را برای این اجراکنندگان بفرستند و حتی به آنها هزینه پرداخت کنند و در مقابل از آنها بخواهند تا غذایشان را جلوی دوربین بخورند.
شغلی که شاید از نظر خیلی از افراد ایده آل و جذاب به نظر برسد. دریافت پول و غذای رایگان تنها برای خوردن آن جلوی دوربین!
منبع: خبرآنلاین
انتهای پیام/