سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانستنی‌های حقوقی؛

مجازات شلاق و حبس در انتظار چه کسانی است؟

یک وکیل دادگستری گفت: مجازات حبس از یک ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق در انتظار کسانی است که به دیگران تهمت می‌زنند.

زینب مبشری مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه ستان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:  افترا یکی از اعمال ناپسند و از رذائل اخلاقی محسوب می شود که ممکن است به طرق مختلف شکل بگیرد.

او ادامه داد: قانونگذار نیز تهمت، توهین و هتک حرمت دیگران را ناپسند و جرم تلقی کرده  و برای مجرم مجازات در نظر گرفته است، تا افراد در جامعه نتوانند عناوین ناپسند و غیر حقیقی را به یکدیگر نسبت دهند.

این مشاورحقوقی بیان کرد: به استناد ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی "هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر کند که مطابق قانون  آن جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند، جز در مواردی که موجب حد است، به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم خواهد شد. "

مبشری ادامه داد: آنچه که از ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی بر می‌آید این است که برای تحقق جرم افترا به دیگران باید افترا زننده امری را که در قانون جرم محسوب می‌شود را به دیگری نسبت دهد و سند کافی برای اثبات آن نیز نداشته باشد، در این صورت است که جرم افترا که مد نظر قانون است محقق می‌شود مثلا شخصی، دیگری را دزد یا کلاهبردار بخواند، اما اسناد کافی برای اثبات آن در دادگاه نداشته باشد.

او اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که افترا فقط شامل نسبت دادن امری به دیگری (با گفتار) و یا افترا زدن از طریق اوراق چاپی مانند روزنامه   نمی‌شود،   قانونگذار برای کسانی که با قراردادن اشیائی عمدا قصد متهم کردن دیگری را داشته باشند نیز مجازات تعیین کرده است.

این وکیل دادگستری افزود: هرکس عالما و عامدا به قصد متهم کردن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می‌شود، بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به او است، بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به اوقلمداد کند و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب شود، پس از صدور قرار منع تعقیب یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

مبشری گفت:، اما نکته مهم این است که فرد از روی علم و آگاهی و به قصد متهم کردن دیگری اشیایی را در وسایل او قرار دهد پس اگر فرد سهوا و یا به اشتباه این امر را انجام دهد عمل او از مجازات این ماده خارج است.

او در پایان اضافه کرد: کسی که به صورت کتبی یا شفاهی تهمتی را به دیگری بزند و آن متن را منتشر کند به حبس از یک تا شش ماه محکوم می‌شود، اما به شرطی این مجازات برای فرد در نظر گرفته می‌شود که این متن را منتشر کند و تا قبل از انتشار حتی در صورت تهیه این افترا، جرمی متوجه او نمی‌شود.
 
 
انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.