یک وکیل دادگستری گفت: هر کس که باعث تخریب آثار تاریخی یا فرهنگی شود علاوه بر جبران خسارت به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شود.

زینب مبشری وکیل دادگستری و مشاور حقوقی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: در حالی که از بسیاری از اقوام کهن جهان آثاری باقی نمانده، اما تمام شهر‌های ایران دارای آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری است که تعداد قابل توجهی از این آثار به ثبت ملی و جهانی نیز رسیده اند و نشانه تمدن و فرهنگ ایرانی هستند.

او ادامه داد: به مجموع آثاری که از گذشتگان و باستانیان باقی مانده است، میراث فرهنگی گفته می‌شود، این میراث می‌تواند شامل رفتار، آداب و رسوم یک منطقه خاص باشد یا می‌تواند به آثار هنری یا صنایع دستی مختص به یک منطقه مربوط گردد و یا می‌تواند شامل بنا‌های تاریخی و باستانی باشد.

این مشاور حقوقی بیان کرد: آثار تاریخی و فرهنگی مورد حمایت قانونگذار است تا جایی که از ماده ۵۵۸ تا ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی به حمایت از  اموال تاریخی و فرهنگی اختصاص داده شده است.

مبشری افزود: ناگفته نماند که مردم خوب کشور ما بسیار نسبت به حفاظت از فرهنگ و آثار تاریخی ایران حساس هستند و اکثریت مردم عملی را انجام نمی‌دهند که آسیبی به اموال تاریخی وارد شود، اما تعدادی اندک هم نسبت به این اموال که نشان دهنده تاریخ و فرهنگ ما نیز هستند بی توجه اند و اقداماتی مانند نوشتن یادگاری یا به هر نحو تخریب از جمله (جزئی یا کلی) به اموال تاریخی و فرهنگی وارد می‌آورند.

او در خصوص مجازات کسانی که به آثار تاریخی خسارت وارد می‌آورند گفت: قانونگذار مقرر کرده است که " هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی _ تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارت وارده،  به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شود "

این وکیل دادگستری در مورد مجازات خارج کردن آثار تاریخی از ایران اظهار کرد: قانونگذار مقرر کرده است که " هر گونه اقدام به خارج کردن اموال تاریخی – فرهنگی از کشور هر چند به خارج کردن آن نیانجامد قاچاق محسوب و مرتکب علاوه بر استرداد اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جریمه معادل دو برابر قیمت اموال موضوع قاچاق محکوم میگردد. "

مبشری در مورد خرید و فروش اموال تاریخی نیز بیان کرد: خرید و فروش اموال تاریخی، فرهنگی حاصله ازحفاری غیرمجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شوند. هرگاه فروش اموال مذکور تحت هر عنوان از عناوین بطور مستقیم یا غیرمستقیم به اتباع خارجی صورت گیرد، مرتکب به حداکثرمجازات مقررمحکوم می‌شود.

او در پایان اضافه کرد: به نظر می‌رسد قبل از اعمال مجازات و تنبیه قانونی پسندیده است که نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی _ فرهنگی در میان مردم فرهنگ سازی شود و هر یک از هموطنان یک حامی برای آثار تاریخی باشند این احساس مسئولیت باعث می‌شود تا دیگر شاهد تخریب آثار فرهنگی و تاریخی توسط مردم نباشیم.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار