سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش تصویری باشگاه خبرنگاران جوان از تام‌کت‌های ایران؛

جنگنده F-۱۴؛ مدافع آسمان ایران/ صفر تا صد اورِهال گربه پرنده در ایران

جنگنده F-۱۴ مشهور به تام‌کت نوعی هواپیما‌ی جنگنده دو سرنشینه مافوق صوت است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در دوران گذشته که جهان دو قطبی و در اختیار ابرقدرت‌های شرق یعنی شوروی و غرب یعنی آمریکا بود رقابت شدید تسلیحاتی ایجاد شد که در نتیجه آن هر روز یک سلاح جدید و مدرن تولید می‌شد که یکی از آن‌ها جنگنده فوق پیشرفته F-۱۴ بود.

این پرنده که در زمان خود و حتی در حال حاضر یکی از گران‌ترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌های جهان است در سال ۱۳۴۷ و در شرکت گرومن ایالات متحده آمریکا تولید شد و چون یکی از پروژه‌های سری این کشور محسوب می‌شود هیچ کشوری نتوانست آن را در اختیار بگیرد تا این که بعد مدتی حکومت پهلوی آن را خرید.

حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۴ قرارداد سنگینی برای خرید تعدادی از این جنگنده را بست و قرار شد تا بیش از ۸۰ فروند از این جنگنده در چند سال تحویل داده شود؛ این جنگنده در زمان خود یک پرنده با قدرت هوایی بود که می‌توانست با تجهیزات پیشرفته خود از رادار تا موشک هر هدفی را نابود کند.

از این پرنده پیشرفته تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی به پیروزی برسد حدود ۷۹ فروند تحویل داده شد و یک فروند ماند که هیچ وقت تحویل داده نشد، اما نکته جالب این بود که با خروج مستشاران آمریکایی کم تر فردی فکر می‌کرد ایرانی‌ها بدون دانش لازم، این پرنده آهنین بال را عملیاتی نگاه دارند آن هم در مقطعی که کشور درگیر مسائل مختلف بود، اما این مهم رخ داد و پس از ۴۴ سال هنوز جنگنده F-۱۴ بخاطر بازآمد متخصصان کشورمان مدافع آسمان ایران اسلامی است.

توطئه آمریکا علیه F-۱۴ ایران/ پایگاهی که مادر F-۱۴ است

پس از پیروزی انقلاب، نیرو‌های آمریکایی که می‌دانستند دیگر به ایران باز نخواهند گشت و از طرف دیگر این پرنده چه قابلیت‌های را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد در توطئه‌ای آشکار قطعات حیاتی تام‌کت‌ها را باز و با خود به آمریکا برگرداندند، اما تصور نمی‌کردند این نقص توسط خود ایران جبران شود.

در این زمان افرادی چون خلبان شهید عباس بابایی این پرنده را هدایت می‌کردند، افرادی که در کنار آموزش‌ها بخاطر توانمندی توانستند پرنده‌های زمین‌گیر را دوباره به صحنه نبرد بیاوردند؛ این کار باعث شد تا نیرو‌های ایرانی در زمان جنگ تحمیلی هم از F-۱۴ به خوبی استفاده و دست برتر را داشته باشند.

افرادی چون شهید بابایی با آموزش نیرو‌های متخصص و جوان حتی آینده این جنگنده را تضمین کردند، به نحوی که امروز این سلاح فوق پیشرفته با وجود بازنشستگی در آمریکا در جمهوری اسلامی ایران هنوز پرواز و تسلیحات بومی را حمل می‌کند.

در همین زمینه تیم خبری باشگاه خبرنگاران جوان سفری به پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان که به آن مادر F-۱۴ می‌گویند داشت تا بررسی کند بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب این پرنده چه وضعیتی دارد.

وقتی ساعت ۹ شب به پایگاه رسیدیم این تصور را داشتیم که فقط چند فروند از این پرنده را خواهیم دید که بخش عمده‌ای از آن‌ها زمین‌گیر و تنها تعدادی کم‌تر از انگشتان دست آماده پرواز هستند و با این تصور صبح روز بعد آماده شدیم تا به سراغ F-۱۴ برویم.

تا رسیدن به آشیانه اورهال این پرنده، صحبت‌هایی را با فرمانده‌هان و مسولان پایگاه داشتیم و متوجه شدیم تصورمان غلط بوده و نزدیک به ۴۱ سال است که تمامی F-۱۴‌های کشور عملیاتی و برخی هم در حال نصب قطعات جدید و بومی هستند، چرا که هر جنگنده پس از چند ساعت پرواز نیاز به تعویض قطعه و پس از چند بار اورهال کوتاه مدتِ نیاز به یک بار اورهال سنگین دارند.

نکته جالب این بود که وقتی به آشیانه اورهال رسیدیم متخصصان جوان را در کنار موی سپید‌های این پرنده دیدیم که کار بازآمد را به خوبی انجام می‌دادند و وقتی پای صحبت آن‌ها نشستیم متوجه شدیم که این نیرو‌ها برای پرواز F-۱۴ چند نفر ساعت تلاش می‌کنند تا یک فروند از آن پرواز کند.

تکنسین‌های این پرنده برای اورهال این جنگنده، بیش از ۳ هزار نفر ساعت زمان صرف می‌کنند و می‌گویند وقتی یک فروند از این جنگنده پرواز می‌کند تمامی پرنده‌های دیگر فرار می‌کنند چرا که خوب می‌دانند که این پرنده می‌تواند به راحتی هر هدفی را ساقط کند.

متخصصان نکته بارز F-۱۴ را در رادار آن می‌دانند، روزی که این جنگنده وارد ایران شد از رادار پیشرفته آمریکایی استفاده می‌کرد، اما امروز به واسطه اورهال، رادارِ ملی نصب شده که از بعد رنج و مسافت کشف‌ها و یا پارامتر‌هایی که از هدف‌ها می‌گیرند کیفیتی بهتر از رادار‌های اصلی دارند.

نیرو‌های متخصص این پرنده آنقدر حرف برای گفتن داشتند که دلمان نیامد حرف‌شان را قطع کنیم، آن‌ها از اقتداری حرف می‌زدند که آمریکایی‌ها حتی تصور آن را هم نمی‌کردند، آن‌ها فکر می‌کردند ایرانی‌ها نمی‌توانند حتی یک سال این پرنده را عملیاتی کنند، اما اشتباه می‌کردند چرا که امروز این پرنده فقط در اختیار ایران است.

گربه‌های ایرانی امروز حتی در زمینه موتور هم به فناوری بومی رسیده‌اند، به گونه‌ای که امروز موتور جنگنده باز، تمام قطعات تا کوچک‌ترین پیچ با قطعات بومی تعویض و دوباره سوار بر جنگنده می‎شد تا خلبانان آن را تست کنند.

در زمینه تسلیحات هم که کار از گذشته شروع شده بود و در همان سال‌های نخست انقلاب متخصصان ایرانی توانسته بودند به جای موشک فونیکس که از تسلیحات اختصاصی F-۱۴ بود با نصب کامپیوتر‌های لازم موشک هاگ که موشکی پدافندی و زمین به هوا است را نصب کنند و امروز هم که دیگر موشک‌هایی، چون فکور برای تمامی پرنده‌ها به خصوص این جنگنده ساخته شد.

در سایر حوزه‌های اوِرهال مانند چک و کنترل عملیاتی جنگنده، چک زمینی و سایر مسائل هم امروز این نیرو‌های ایرانی هستند که تمامی کار‌ها را انجام می‌دهند.

پس از آشیانه اورهال همراه با جانشین فرمانده پایگاه هشتم روی باند پرواز قرار گرفتیم تا شاهد پرواز F-۱۴‌هایی بازآماد شده باشیم و سپس به سمت ساختمان اسکرامبل پایگاه رفتیم.

پرنده‌هایی که به صورت لحظه‌ای آماده پرواز هستند

وقتی به منطقه اسکرامبل رسیدیم پرنده‌های آماده پروازی را دیدیم که آماده بودند در لحظه پرواز کنند و به هر منطقه‌ای که لازم باشد بروند، البته در همین لحظه دو فروند از F-۱۴‌ها همراه با استاد خلبان و خلبان آموزشی راهی میدان تیر تمرینی شدند تا خلبانان جوان این پرنده آموزش لازم را ببینند.

در زمانی که در منطقه اسکرامبل و پشت دیوار آتش بودیم امیر خلبان علیرضا انگیزه جانشین فرمانده پایگاه هشتم شهید بابایی همراه ما شد تا اطلاعاتی از نزدیک به ۴۱ سال حضور این پرنده در پایگاه مادر بگوید.

امیر انگیزه گفت: بیش از انقلاب تمامی کار‌ها توسط نیرو‌های آمریکایی انجام می‌شد، اما به واسطه انقلاب حصر اقتصادی و سیاسی توانستیم کار اورهال و ارتقای این پرنده را بومی کنیم.

جانشین فرمانده پایگاه هشتم شهید بابایی درباره ویژگی‌های این پرنده بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی F-۱۴ رادار و موشک برد بلند و دو کابینه بودن است که در این فرآیند کابین جلو کار پرواز و کابین عقب فرآیند جست‌وجو و رهگیری را انجام می‌دهد.

او تصریح کرد: در زمینه تولید قطعات به واسطه تهدیدات و نیاز روز پرنده‌های نیروی هوایی به سمت تولید قطعات رفتیم و امروز در تمام زمینه‌ها از تجهیزات بومی استفاده می‌کنیم.

نکته جالب این بود که در پایگاه هشتم شکاری اصفهان علاوه بر F-۱۴ هواپیما‌های دیگری، چون اف ۷ و پی سی ۷ نگه‌داری می‌شوند که هم کار آموزش خلبانان و هم اورهال آن‌ها نیز انجام می‌شود و به نوعی می‌توان این پایگاه را مادر پایگاه‌ها دانست که نیروی دانشگاه‌های هوایی پس از طی دوره برای آموزش خلبانی به پایگاه شهید بابایی مراجعه می‌کنند.

وقتی کار ما در پایگاه تمام شد تازه متوجه شدیم که متخصصان ایرانی چه توانمندی را در حوزه هواپیما‌های نظامی به خصوص F-۱۴ به دست آوردند؛ به حدی که حتی امروز خود آمریکایی‌ها نمی‌دانند این پرنده در ایران چه خصوصیاتی دارد و به همین خاطر ترس فراوانی دارند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
علی
۱۲:۵۹ ۲۳ دی ۱۳۹۹
درود بر f14
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
یه زمانی این گربه افسانه ای ارزشمند بود و شاید الان هم از میگ ۲۹ و سوخو ۲۷ و اف ۱۵ و۱۶ و۱۸ های اولیه بهتر بود..ولی الان یه جنگنده ضعیفه...بخصوص با ورود اف ۲۲ رپتور و اف ۳۵ لایتنیگ ۲ و سوپرهورنت بلاک ۲و۳ و ادونس و اف ۱۶ ای و اف و وی و اف ایی ایکس.....امرام دی و ایم ۲۶۰ و میتور و رادار ارایه فازی فعال و سایدوایندور ایکس و اسرام کلن تو باقالی فرستادنش...این اف ۱۴ ای و فانتوم و تایگر قراضه و اون میگ ۲۹ رو از خدمت خارج کنید و به جاش ۳۰ فروند سوخو ۳۰ و ۲۰ فروند سوخو ۳۵ و ۲۰ فروند میگ ۳۵ بگیرید....کبرا و بل ۲۱۲ و ۲۱۴ و ۲۰۶رو هم بفرستید استراحت و بجاش یه ۱۰۰ تا کاموف ۵۲ و ۲۰ میل ۲۶ بگیرید.
نگهبان
۱۴:۰۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
منظورت از میل 26 میل 28 هستش؟
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
تعداد اف 14 بکنید 100 فروند و همینطور ارتفاش بدید
رضا
۲۰:۵۵ ۲۶ تير ۱۳۹۹
به امیدخدا_طی۱۰سال پیش رو بامدیریت کشوری قالیباف رییس قانون وریاست جمهوری پرتوان بعدی وتحولات اساسی داخل وبابسیج ملی نخبگان و دانشمندان وامیرمردان وسلحشوران ایران_واردمرحله عیان تولیدات انبوه همه تسلیحات هوش ایرانی وغیرت اسلامی_بالاترازاسم ونوع غربی وشرقی خواهیم شد.(انّ وعدالله حَقّا).
رضا
۲۳:۱۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
قاهر ۳۱۳ حدود ۸ نمونه تا سال ۹۵ ساخته شد که فقط تاکسی شده و قابلیت پرواز نداره پروژه اش به دلیل کنار کشیدن مهندسین روسی بخاطره تحریمات کنگره ایالات متحده امریکا و نبوده سرمایه کافی و دانش کافی ، کنار گذاشته شده ( مثله شفق ) و ناچارا دولت رو به ساخت هواپیماهای سبک و کم هزینه مثله اف ۵ داخلی موسوم به کوثر و ساخت موشک های بالستیک داد همان طور که شفق جاش رو به هلیکوپتر طوفان داد . ساخت طیاره نسل ۵ نیاز به دانش کافی و بودجه بسیار دارد نه شعار ، شعار تا عمل فاصله بسیار !!
ناشناس
۲۱:۵۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
اف ۱ بهتر است تهاجمی است ..۱۹ بد نیست...این ستاره
ناشناس
۲۱:۴۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام اف ۳۰ در کنار اج روسی میزارم...میشه میراژ...
...حالا جنگده ....۳۰..۲ میکنیم..
......
۲۱:۳۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام جنگنده اف ۱۴ میراژ اسمان پهن ..
وللا میشه اف ۳...
بهروز
۲۲:۱۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
سلام درود برارتشیان دلاوربنده 25سال عمرمو تو ارتش ودرقسمت تعمیرنگهداری ادوات جنگی هستیم واقعا دلاورمردان ارتش باجون دل بزرگترین کارهارو انجام میدهند واقعا امریکا میدونه ایران عراق افغانستان نیست میدونه بااولین موشک ما بالای 100تاموشک براشون هدیه میفرستیم هواپیماهاش بماند ناو بزرگ امریکارو درخلیج فارس دفن خواهیم کرد امریکا اسراییل میدونن ارتش سپاه باکسی شوخی ندارند نمونه اش عین الاسد واگرقرارباشه رهبرما حکم جهادمون دهد خلیج فارس گورستان جنایتکارها خواهیم کرد واقعا کارهایی بزرگی انجام میدیم کافی بوده صنایع خودروسازی روبه ارتش سپاه میدادند میتوانیم میتوانستیم بهترینهارو تحویل مردم بزرگ ایران هدیه دهیم
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
ما به ماشين و كاميون و اتوبوس احتياج داريم
علی.ج
۱۶:۲۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
میشه این عکس هارو با کیفیت بالاتر بذارید؟
ممنون میشم
فریبرز
۰۸:۲۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
کی میتوانیم یک هواپیمای فوق پیشرفته بسازیم...
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
ارتش مقتدر و پيشرفته
صمد
۰۱:۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
جنگنده ی تهاجم سریع پرایدتن از دست آورد های سای پا ، تمام خیابان و جاده ها را نا امن کرده است و با بالاترین ضریب ناامنیت ، رتبه ی اول کشتار را دارد.
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
وقت اونه که این ابرتکنولوژی یعنی اف ۱۴ را مهندسی معکوس کنیم و با تغییراتی در بدنه، این هواپیمای رهگیر رو تبدیل به یک هواپیمای چندمنظوره و رادارگریز کنیم.اگر اف ۱۴ را مهندسی معکوس کنیم و با تغییر جنس بدنه و استفاده از مواد و متریال خاص هواپیماهای رادارگریز،این هواپیما رو تبدیل به هواپیمای نسل پنج کنیم قطعا و بلاشک این هواپیمای جدید تا حدود زیادی میتونه بهترین رقیب برای اف ۲۲ و اف ۳۵ امریکا باشه و قطعا این دوهواپیما حرفی برای گفتن در برابر اف ۱۴ جدید رادارگریز ایران نخواهند داشت‌.فقط یک بودجه کلان و اساسی میخواد و افرادی میهن دوست، که بتونن چنین پروژه عظیمی رو به سرانجام برسونن.
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جنگنده ایرانی(قاهر) به کجا رسید؟؟؟
محمد315
۱۹:۴۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
خدا قوت کاش چندتا مثل شما مدیر ایران خودرو و سایپا بود
قاهر313 کجاست منتظریم
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
خدا قوت. لطفا پراید رو هم بومی سازی کنید . خداخيرتان دهد. چون پدر مردم درآمد و مسئولین میگویند بخاطر دلارهست و اگر بومی سازی شود ما قادر به خرید خواهیم بود!
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
خداقوت به همه زحمت کشان نیروی هوایی
درسته که از باقی دنیا توی صنعت هوایی عقبیم ولی به لفط خدا و تلاش مهندسان جوان کشورمون درگام دوم انقلاب توی این صنعت پیشرفت بزرگی حاصل میشه
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ای کاش یک کم هم بفکر بروزرسانی خودرو و قیمتش باشن که دیگه خرید خودرو برای خیلیامون رویا و افسانه نباشه
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
قاهر 313 چی شد منتظریم بابا
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
باعث افتخاره
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جویای حال قاهر بشین
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
قاهر ۳۱۳ چی شد
سعید
۱۴:۰۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
قرار بود جنگنده قاهر تا سال ۲۰۱۷ عملیاتی بشه پس چی شد
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ایکاش بجای ساخت هواپیمای اف 5 اف 14 رو با تکنولوژی روز میساختیم !!!
من
۱۲:۴۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
از F35 چه خبر؟!!
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
شما میدونید فن آوری گلوبال هاوک بسیار بالاتر از اف 35هست و مقایسه این پهپاد با 35اف مث مقایسه هواپیمای سوخو 17ک از نمونه های اوله سوخو با سوخو 57 ک پیشرفترترین نوع این هواپیماهست میمونه.زدن این پهپاد گزینه نظامی رو برای آمریکا از بین برد(این حرف جیمی استوارت یکی از معاونین وزارت دفاع آمریکاست) .میدونید اف 35زدنش راحتر از این پهباد هست.این پهپاد سیستم های کنترل یک پارچه و پیشرفته ای داره ک ب اندازه یک یگان پدافندی پیشرفته میتونه از خودش دفاع کنه و همزمان در جنگ الکترونیک میتونه سایت های موشکی رو از کار بندازه و در صورت شلیک یک موشک میتونه موشک رو همزمان با شلیک شناسایی کنه و با تحلیل سرعت و نوع موشک نزدیکترین موشک خودی رو خودکار ب سمتش شلیک کنه.زدنش مث بمب اتمی ک آمریکا انداخت تو ژاپن میموند
سرباز وطن
۱۲:۳۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
انشالله چند وقت دیگه صفر تا صدشو خودمون بسازیم . این مردان ایران زمین به ثریای علم خواهند رسید و جنگنده هایی خواهند ساخت که F22 و F35 پیشش کم بیارن به حول قوه الهی
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
حالا که این هواپیما اینقدر محبوب !! خب میتونیم بسازیم با تکنولوژی روز و نوع آوری و افتخار کنیم !!! همانطوریکه پهپادهای خوبی میسازیم !!!
علی
۲۲:۱۹ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
این جنگنده ۵۰ سال پیش قیمت هر فروندش ۲۰ میلیون دلار بوده الان بسیار بسیار گرونتر هست و هزینه عملیاتی بسیار زیادی داره و با این بودجه کم احتمالش خیلی ضعیفه ولی پهپاد ها بسیار ارزونتر هستن.
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
از عملیاتی شد قاهر 313 چه خبر
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
باید اکنون ما از f14 بهتر بسازیم
سید محمد ج
۱۲:۰۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جالب بود حالا در حال حاظر چند تا اف 14 در کل ایران دارد چون تعدادی از انها در جنگ سقوط کرده اند لطفا بنویسید ممنونم
علي
۱۳:۵۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
تقريبا ٢٢ تا عملياتي داريم
علی
۲۲:۲۰ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
حدودا ۵۰ فروند عملیاتی هست
فاطمه
۱۱:۰۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
دعامیکنم سرشان سلامت باشه ان شالله
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
انشاله وزارت دفاع و نیروی هوایی با الگو برداری دقیق از این گربه افسانه ای، یک جنگنده پرقدرت همه کاره نسل 5 ایرانی با تعداد بسیار زیاد بسازد و آسمان کشور و منطقه را برای سالهای آینده ایمن کند
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
خدا قوت .
به امید خدا باید از تجربیات بدست آمده برای ساخت هواپیماهایی با قابلیت بیشتر از اف چهارده بهره ببریم
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ایول
محمد
۱۰:۰۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
خوبه ولی ایرانی باشه بهتره .......
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ما میتوانیم اگر بخواهیم و تلاش کنیم.
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
خدا قوت
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
50سال پیش خودمون ساختیمش ما میتوانیم
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ممنون از این همه پیشرفت ، اینها باعث افتخار هستند . اگر می شد به خودرو ملی و قیمتهای آن نیز افتخار کنیم باعث مسرت بود افسوس.....
علی
۲۰:۲۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام.
متاسفانه ، ساخت خودرو در دست عده ای غرب پرستِ خودباخته است.
تا بدست بروبچه های انقلابی نیفتد ، هیچ امیدی به صنعت خودروسازی نخواهد بود.
سید
۰۹:۰۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
درود خدا بر این عزیزان از جان گذشته و جهادی
اینان سربازان راستین انقلاب اسلامی اند اینان فرزندان رشید این ملت آزادیخواهند اینا تاج سر ما و افتخار کشورند خدا حافظشان باد
امین
۰۰:۳۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خدا قوت خداوکیلی کاری کنید دارن موتور سمند میگذارند روی تندر ال ۹۰