سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهمیت تغذیه سالم و سبک زندگی در سلامت و طول عمر سالمندان

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تغذیه سالم و سبک زندگی صحیح در بهبود کیفیت زندگی و طولانی تر شدن عمر سالمندان نقش مهمی دارد.

مینا وطن خواه متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سالخوردگی دورانی از زندگی بشر محسوب می‌شود که با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی، افزایش بیماری‌های مزمن، بی تحرکی، مشکلات گوارشی، تداخلات دارویی و مشکلات روحی مانند؛ افسردگی، تنهایی و یا مشکلات اقتصادی همراه است.

او افزود: رعایت اصول تغذیه‌ای صحیح به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک کرده و باعث طولانی‌تر شدن عمر آن‌ها می‌شود که در این سن توجه به عادات غذایی می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

وطن خواه با اشاره به افزایش سن در سالمندان اظهار داشت: مشکلاتی از قبیل؛ اضافه وزن، فشار خون، چربی خون بالا، دیابت و پوکی استخوان، توده عضلانی و سوخت و ساز را در بدن کاهش می‌دهد که با تغییرات ایجاد شده، امکان سکته قلبی و مغزی و همچنین سرطان‌ها را افزایش خواهد داد.

متخصص تغذیه بیان کرد: با توجه به مشکل یبوست در اکثر سالمندان، مصرف کافی مایعات (۸ تا ۱۰ لیوان در روز)، مواد فیبردار مانند؛ نان‌های سبوس دار و میوه‌هایی مانند؛ آلو، آلوی خورشتی و سبزیجات (خام و پخته) اهمیت داشته و از مصرف بی رویه مسهل‌ها باید پرهیز کنند.

او ادامه داد: افزایش تعداد وعده‌های غذایی (حداقل ۵ بار در روز) با حجم کم تری نیز در دوران سالمندی توصیه می‌شود.

باید‌ها و نباید‌ها در رژیم غذایی در دوران سالمندی

مینا وطن خواه اظهار کرد: رژیم غذایی باید دارای مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و املاح به خصوص کلیسم و آهن باشد، ضمن اینکه مصرف شیر و لبنیات کم چرب، غذا‌های گوشتی کم چرب، سبزی‌ها و میوه‌ها نیز توصیه می‌شود.

او در اداکه گفت: مصرف نمک، قند، شکر، شیرینی ها، انواع روغن‌ها و چربی‌ها به خصوص چربی‌های اشباع و ترانس محدود شود و هم چنین از غذا‌های پرچرب و سرخ شده، سس مایونز و سبزیجات نفاخ مانند کلم‌ها پرهیز کنند.

وطن خواه تصریح کرد: برخی از سالمندان لبنیات پاستوریزه یا روغن‌های گیاهی مصرف نمی‌کنند و همچنان اصرار به استفاده از لبنیات محلی، پرچرب و روغن‌های جامد و محلی دارند که خطرناک است.

متخصص تغذیه افزود: مصرف شام و صبحانه منظم و پرهیز از مصرف مواد پر چرب مانند کره، خامه، بستنی، کله پاچه، دل، جگر و مواد غذایی با قند بالا مانند کیک، بیسکوییت، نوشابه، دلستر و ... را توصیه می‌کند.

او با اشاره به بالا رفتن سن اذعان داشت: در پیری سالمندان نیمی از حس خود را از دست داده و در بیشتر موارد حس چشایی و بویایی آن‌ها کاهش می‌یابد هم چنین مصرف بیشتر نمک، ادویه‌ها یا شکر می‌تواند سلامتی آن‌ها را تحت تآثیر قرار دهد.

وطن خواه ادامه داد: در صورت وجود مشکلاتی از قبیل؛ نداشتن دندان، بهتر است از غذا‌های نرم مانند انواع پوره، سوپ، آش کم حبوبات، آبمیوه‌ها و سبزیجات تازه مانند اسفناج استفاده کنند.

چرا ورزش کردن در دوران سالمندی هم مهم است؟

او با اشاره به نقش ورزش در سالمندان و رسیدن به وزن مناسب گفت: پیاده روی در هوای آزاد به مدت ۲۰ دقیقه با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت در اکثر روز‌های هفته می‌تواند مفید باشد و جهت پیشگیری از قوس ستون فقرات به طور مرتب روزانه پشت به دیوار بر روی پا بایستند، پاشنه پاها، باسن و کتف را مماس با دیوار قرار داده و این حرکت باید هر روز حداقل ۱۰ دقیقه در چند مرتبه انجام گیرد یا کتابی بر روی سر قرار داده و مستقیم در اتاق یا حیاط منزل به مدت ۵ دقیقه راه بروند.

وطن خواه بیان داشت: پیاده روی قبل از صبحانه و قبل از خواب شبانه موجب تسریع گردش خون و باعث تقویت سلول‌های مغزی می‌شود و از پوکی استخوان به دلیل کم تحرکی جلوگیری می‌کند.

او تاکید کرد: سالمندانی که سابقه بیماری دارند، باید با تجویز پزشک ورزش کنند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: بهترین راه برای دستیابی و حفظ یک وزن مناسب، دریافت کالری کم‌تر نسبت به زمانی است که فرد جوان‌تر بوده و این اطمینان را دارند غذا‌هایی که مصرف می‌کنند، مغذی و دارای چربی و قندکمی هستند.

اهمیت وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم در خوراکی‌ها

او با هشدار به کمبود بعضی از ویتامین‌ها گفت: بسیاری از سالمندان به دلایل مختلف، دچار کمبود کلسیم یا ویتامین‌های دیگر به خصوص ویتامین D، آهن و گروه ویتامین‌های B بوده که بهتر است برای حل مشکل خود به پزشک و کارشناس تغذیه مراجعه کنند.

این کارشناس تغذیه قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف جگر و روغن کبد ماهی را برای تآمین ویتامین D مفید دانست.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.