سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان :

۵۰ پرونده میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان به شورای سیاستگذاری ثبت کشور ارسال شده است

ارباب نیا گفت: ۵۰ پرونده منقول و هشت پرونده غیرمنقول این استان امسال به شورای سیاستگذاری ثبت کشور ارسال شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مهدی ارباب نیا معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: ۵۰ پرونده منقول و هشت پرونده غیرمنقول این استان امسال به شورای سیاستگذاری ثبت کشور ارسال شده است.

مهدی ارباب نیا  اظهار داشت: همچنین از ابتدای سال تاکنون ۹ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

او گفت: امسال چهار پل تاریخی تنگه سرحه شهرستان نیکشهر در فهرست آثار ملی کشور ثبت و هشت پرونده ثبتی از قنات‌های استان به شورای سیاستگذاری کشور ارسال شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: ۱۰ پرونده تعیین حریم استان در حوزه بنا و بافت به شورای سیاستگذاری ثبت کشور ارسال شده و تعیین حریم محوطه چاه حسینی شهرستان ایرانشهر، تعیین حریم محوطه حوضدار شهرستان هامون و تعیین حریم محوطه دمبیگان شهرستان قصرقند نیز از دیگر اقدامات این مجموعه در سال ۹۸ است.

او  با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۵۲ اثر منقول سیستان و بلوچستان در سامانه کشوری جام ثبت شده است، ادامه داد: مرمت و حفاظت ۳۰۰ سکه مربوط به مخزن موزه منطقه جنوب شرق کشور از دیگر اقدامات حوزه میراث فرهنگی در سال ۹۸ است.

ارباب‌نیا بیان کرد: هم‌اینک ۴۳ پروژه مرمت بنا‌های تاریخی در سیستان و بلوچستان فعال است که ارگ محمدحسین خان نارویی، قلعه بمپور، قلعه رستم، دهانه غلامان، قلعه ناصری، قلعه سب و آسباد‌های سیستان از جمله این بنا‌های تاریخی است.

او گفت: پرونده اولین موزه خصوصی سیستان و بلوچستان در شهرستان سراوان تکمیل شده که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به کاوش در تپه گراتزیانی شهرستان هامون و تپه محمد ریش شهرستان زابل افزود: کاوش در سایت جهانی شهرسوخته سیستان با همکاری دانشگاه سالنتو ایتالیا یکی مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ در حوزه میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/.ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.