سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید مستند از بقایای محوطه باستانی قومس در دامغان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دامغان از آغاز عملیات پژوهشی باستان شناسان در دامغان خبر داد و گفت: تولید مستند از بقایای محوطه باستانی قومس در دستور کار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مهدی قاسمی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دامغان از آغاز پژوهش‌های باستان‌شناسی در شهر تاریخی قومس واقع در غرب دامغان خبر داد وگفت: تولید مستند از بقایای محوطه باستانی قومس در دستور کار است.

او بابیان اینکه این محوطه‌ی باستانی در حدود ۳۰ کیلومتری غرب دامغان واقع‌شده است، افزود: یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های باستانی ایران محسوب می‌شود که محدوده‌ای بیش از ۱۰۰۰ هکتار را دربر می‌گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دامغان با اشاره به شواهدی از استقرار انسان از دوران پیش‌ازتاریخ در این محوطه باستانی بیان کرد: این مکان تاریخی مربوط به دوره عصر آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و دوره‌ی سلجوقی است.

قاسمی با تأکید بر اینکه این پژوهش‌ها باهدف مستندسازی از بقایای باستانی محوطه از طریق سنجش‌ازدور و مشاهدات میدانی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: پی بردن به علل شکل‌گیری محوطه از دیگر اهداف این پروژهش چندساله است.

او بابیان اینکه محوطه قومس در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ توسط هیئت باستان‌شناسی بریتانیا به سرپرستی جان هانسمن و دیوید استروناخ به مدت چهارفصل به‌طور گسترده کاوش شد، یادآور شد: حفظ آثار تاریخی و بافت‌های فرسوده ازجمله مهم‌ترین رویکرد‌های این نهاد به شمار می‌رود.

انتهای پیام / م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.